کویر مرنجاب؛ اسرار رمل‌های طلایی زیر آسمان پرستاره

مجله زیگوکمپ » کویر مرنجاب؛ اسرار رمل‌های طلایی زیر آسمان پرستاره
کویر مرنجاب؛ اسرار رمل‌های طلایی زیر آسمان پرستاره
سفر به کویر مرنجاب-زیگوکمپ

مدتی است که کویرنوردی به یکی از محبوب‌ترین تفریحات پاییز و زمستان جوان‌های ایرانی تبدیل شده است. «کویر مرنجاب» یکی از مقاصد جذاب کویرگردی است که تماشای طلوع و غروب آن، شب‌نشینی در کنار آتش، راه رفتن روی رمل‌ها و شن‌های گرم و نرمش و البته پیاده‌روی روی دریاچه‌ نمک‌ این کویر زیبا تجربه‌ای فراموش نشدنی است.

برای آشنایی بیشتر با این جاذبه‌ی دیدنی ایران، با مجله زیگوکمپ همراه باشید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب از توابع استان اصفهان است و در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. ارتفاع کویر مرنجاب از سطح دریا حدود ۸۵۰ متر است. آن‌چه این کویر را از مناطق مشابه متمایز می‌کند، وجود گونه‌های جانوری متنوع و پوشش گیاهی خاص آن با وجود داشتن آب‌وهوای خشک و کویری است.

از حیواناتی که در این منطقه یافت می‌شود می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه‌ی شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب و شاهین اشاره کرد. ساکنان محلی ادعا می‌کنند که حدود ۳۰۰ قلاده یوزپلنگ هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

همچنین گیاهانی مانند گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی در این کویر رشد می‌کنند.

نقل شده است که شاه عباس صفوی نام مرنجاب را برای کاروانسرا و قلعه‌ای که در آن زمان ساخته بود انتخاب کرد. این نام به دلیل سختی کندن چاه و استخراج آب شیرین بوده که در ابتدا «مرد رنج آب» بوده و بعدها به مرنجاب تغییر پیدا کرده است.

سفر به کویر مرنجاب-زیگوکمپ

جاذبه‌های مرنجاب

تپه‌ها و رمل‌ها

از مهم‌ترین جاذبه‌های این کویر که هر ساله گردشگران بسیاری را برای دیدن آن به مرنجاب می‌کشاند تپه‌ها و رمل‌های شنی در کنار دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل و چاه تاریخی است. طلوع خورشید از فراز رمل ها بسیار لذت بخش است، تا زمانی که بر روی این تپه ها گام برنداشته اید زیبایی این تپه ها را نمی‌توانید درک کنید.

کاروانسرای قلعه مرنجاب

در دل این کویر، قلعه‌ی مرنجاب قرار دارد؛ این بنا کاروانسرایی در مسیر راه ابریشم است که مسافران و کاروان‌ها برای عزیمت به خراسان، اصفهان و ری در آن اتراق می‌کرده‌اند. این کاروانسرا ۲۹ اتاق دارد و در حال حاضر از گردشگران پذیرایی می‌کند.

درباره دليل ساخت اين قلعه و كاروانسرا در كنار درياچه نمک، نقل است كه شاه عباس با وجود ايجاد كاروانسرا و قلعه‌های متعدد در سراسر كشور، در اين منطقه تأسيسات دفاعی تعبيه نكرده بود، چون تا آن زمان هیچ‌گاه دشمنان به خاطر درياچه نمك و گستره كوير، از اين سوی به پايتخت هجوم نبرده بودند.

کاروانسرای قلعه مرنجاب-زیگوکمپ

چاه دستکن

چاه دستکن هم در ۴ کیلومتری شرق همین کاروانسرا واقع شده است. وجود آب شیرین چاه به دلیل فیلترهای عظیم ماسه‌ای در ساختار آن است که شورابه‌های زیرزمینی را تصفیه می‌کنند و آبی گوارا با درصد کمی از نمک را موجب می‌شوند. برخی بر این باور هستند که این چاه را امام رضا (ع) در مسیر خود از عراق به مشهد کنده است.

جزیره سرگردانی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کویر مرنجاب، جزیره‌ی سرگردان در 5کیلومتری آران و بیدگل است که اطراف آن را به جای آب، نمک احاطه کرده است. در برخی از ماه‌های سال که بارندگی وجود دارد، اطراف این جزیره را دریاچه‌ای به عمق چند سانتی‌متر فرا می‌گیرد و وجود یک دریاچه وسط کویر، زیبایی خاصی به این منطقه می‌دهد.

البته افسانه‌هایی نیز درباره‌ی این جزیره وجود دارد. همین موضوع که جزیره گاهی سر از آب بیرون می‌آورد و دوباره در تلی از نمک فرو می‌رود باعث شده مردم بومی تصور کنند این جزیره حرکت می‌کند و به همین دلیل نام جزیره‌ی سرگردان را به آن بدهند.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل هم که یکی از زیبایی‌های بی‌بدیل کویر مرنجاب به شمار می‌رود که حدود 650 کیلومتر وسعت دارد. دریاچه‌ای پوشیده از نمک که معمولا بعد از بارش‌های فصلی و تبخیر آب، تصویری زیبا و خیره کننده به وجود می‌آورد.

دریاچه نمک مرنجاب-زیگوکمپ

سفر به ریگ جن؛ کویری اسرارآمیز که خیلی‌ها زنده از آن بازنگشتند!

مرنجاب؛ سرزمین آرامش و تفریح
  • آرامش زیاد و عجیب کویر مرنجاب یکی از دلایلی است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به این پهنه‌ی بزرگ طبیعت می‌کشاند.
  • تماشای ستارگان در منطقه‌ای که هیچ مزاحمت نوری برای تماشای آسمان ندارد هم تجربه‌ای بی‌نظیر است.
  • قدم زدن روی شن‌های کم عمق در ساعات اولیه صبح‌ که هوا هنوز خیلی گرم نشده است می‌توانید تجربه‌ی دل‌انگیزی را برای شما به وجود آورد.
  • یکی از تفریحات هیجان انگیز کویر مرنجاب سند بوردینگ یا اسکی روی شن است.
  • تجربه متفاوت عکاسی در کویر مرنجاب و طبیعت آرام و بی‌نظیر آن فراموش نکنید.

ریگ جن

توصیه‌هایی برای سفر به کویر  مرنجاب

بخش‌هایی از کویر ممکن است باتلاقی باشد. گیر افتادن در این مناطق قطعا مرگبار خواهد بود. همراه شدن با تور و افراد راه بلد بهترین روش برای اجتناب از این چنین خطراتی است.

توصیه می‌کنیم افرادی که قصد مسافرت به نواحی کویری را دارند با یک ماشین و تنها به این نواحی سفر نکنند. همواره به صورت گروهی با چند ماشین و ترجیحا با اتومبیل‌های شاسی‌ بلند و دو دیفرانسیل به کویر سفر کنید.

در کویر آب و غذا وجود ندارد، اگر قصد عزیمت به این مناطق را دارید حتما همراه خود غذا و آب کافی بردارید.

زمان مناسب برای مسافرت به کویر از ماه آبان تا ماه فروردین است. اما فراموش نکنید که شب‌های کویر بسیار سرد است و همیشه باید لباس گرم همراه داشته باشید.

سفر به کویر مرنجاب-زیگوکمپ

مسیر رسیدن به کویر مرنجاب

برای رسیدن به مرنجاب، به آزادراه تهران-قم و در ادامه آزادراه قم-کاشان وارد شوید. در ادامه مسیر با گذشتن از آب شیرین، سن سن و مشکات، از طریق فرعی، به روستای یزدل خواهید رسید. سپس با گذر از روستای کوچک علی‌آباد و نوش‌آباد به شهرستان آران و بیدگل می‌رسید. در آران و بیدگل باید وارد بلوار ارتش شده و مسیر را تا جاده مرنجاب پیش بروید.

https://mag.zigocamp.com/post/833
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *