لوازم پخت و پز در کوهنوردی

لوازم پخت و پز در کوهنوردی
پخت و پز در طبیعت

اگر به ورزش کوه‌نوردی علاقه دارید، در کنار ملزومات اصلی، وسایل فرعی نیز وجود دارند که بودنشان بسیار نیاز می شود. راهنمای خرید لوازم پخت و پز در کوهنوردی، به شما کمک خواهد کرد تا با این وسایل آشنا شوید. در این مقاله زیگوکمپ به سراغ معرفی مهم‌ترین وسایل کوه‌نوردی رفتیم.

آشپزی در طبیعت‌

یکی از لذت‌های کوهنوردی و کمپینگ، پخت و پز در طبیعت است. آشپزی با حداقل امکانات ساده و ابتدایی، خاطره سفر را دو چندان می‌کند. هرچه کیفیت و کارایی این لوازم بیشتر باشد، نتیجه کار بهتر خواهد شد.

اگر با کوله پشتی سفر یا کوه‌نوردی می‌کنید، وزن و ابعاد لوازم پخت و پز اولویت بیشتری برای شما دارد. لوازم سنگین در مسیر‌ و پیاده‌روی‌های طولانی خسته کننده هستند. انتخاب‌های مناسب باعث راحتی سفر می‌شوند. مهم‌ترین ملزومات پخت و پز در طبیعت به شرح زیر هستند:

 اجاق گاز برای پخت و پز

داشتن یک اجاق گاز کوهنوردی، می تواند تاثیر بسزایی در صعود داشته باشد. این بدین معناست که، بعد از کوهپیمایی‌های طولانی خود، می‌توانیم برای عصر غذا داشته باشیم و صبح را نیز با یک قهوه داغ و چای شروع کنیم.

البته بعضی از کوه‌نوردان که مسیر طولانی ندارند و شب را نیز در کوه نمی‌گذرانند، می‌توانند به خوراکی‌های دم دستی و کنسروی اکتفا کنند، اما برای صعودهای طولانی و شبانه، نیاز به پخت و پز و یک کپسول و اجاق کوهنوردی می‌باشد.

اجاق گاز

همانطور که وسایل و تجهیزات خود را در کوله پشتی کوه‌نوردی خود جا می‌دهید، باید وزن اجاق گاز را نیز وارد این معادله کنید. توجه داشته باشید که باید هم وزن خود اجاق گاز، سوخت مورد نیاز آن را نیز حساب کنید.

اگر عازم کوه‌پیمایی‌هایی با مسیر‌های بلند هستید، حتما باید سراغ اجاق‌های سنگین‌تر بروید و همچنین حجم و فضایی که این اجاق به همراه سوخت خود می‌گیرد را در نظر بگیرید.

راستی فراموش نکنید که در ارتفاعات بلند، زمان جوش آمدن آب طولانی‌تر خواهد بود. پس داشتن یک اجاق با قابلیت جوش سریع آب بسیار مهم است.

 ظروف کوه‌نوردی

از جمله لوازم و تجهیزات بسیار مهم برای پخت و پز، لوازم غذاخوری یا همان ظروف کوهنوردی می‌باشند که باید علاوه بر وزن سبک، فضای کمی را نیز در کوله پشتی اشغال نماید و به راحتی قابل حمل و نقل باشند.

گرم‌ کردن غذا، درست‌کردن یک چای داغ، همه ‌و همه در کوه‌نوردی به وسایلی نیاز دارند که بسیار سبک و قابل‌حمل باشند تا حجم وسیعی از محفظه‌ی کوله‌پشتی خود را مختص نگهداری آن‌ها نکنید.

ظرف و ظروف

قاشق، چنگال ، کارد و دستگیره در کوهنوردی

بعد از پخت و پز حالا نیاز به وسایلی برای استفاده از اثر خلق شده بر روی اجاق گاز است! لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال از وسایل کلیدی هستند. برخی وسایل مانند قاشق و چنگال به‌راحتی، داخل سبد جا می‌شوند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. حالا فکر کنید که این وسایل بسیار مهم، قابلیت جمع‌شدن داشته باشند.

در اینجا می‌خواهیم شما را با ست قاشق، چنگال و چاقوی سفری آشنا کنیم. یکی از ویژگی‌های این ست قاشق، چنگال و کارد سفری، قابلیت جمع‌شدن آن در یک کیف است. این محصول به کمک این قابلیت در سبد یا محلی که قرار می‌گیرد، فضای کمتری را اشغال می‌کند.

قاشق و چنگال و چاقو

اندازه‌ هر یک از این محصولات، یعنی قاشق، چنگال و چاقو برابر ۲۰ سانتی‌متر و برای استفاده بسیار مناسب است. در مجموع تعداد این کالاها سه عدد و جنس دسته‌ی آن‌ها از فلز است، پس دیگر نگران حمل این‌گونه محصولات با حجم بالا نباشید؛ زیرا می‌توانید این ست را به‌راحتی و با بسته‌بندی بسیار شیک جابه‌جا کنید.

فلاسک

یکی از مهمترین لوازمی که در سفرهای کوهنوردی حتماً باید همراه شما باشد فلاسک کوهنوردی است. فرقی نمی‌کند که در فصل گرما قرار دارید یا سرما، به همراه داشتن یک فلاسک برای گرم و یا خنک نگه داشتن نوشیدنی آن هم بعد از یک پخت و پز باعث می‌شود تا سفر لذت بخش‌تری را تجربه کنید.

جایگاه همیشگی چای یا قهوه در سفر و گردش بسیار استوار است. نوشیدنی‌هایی که قدمتشان به چندین سال رسیده و بشر از دیرباز به خاصیت فرح‌بخشی آن‌ها پی برده بود.

برای داغ نگه داشتن چای یا قهوه خود که آن‌ را در کنار چشمه دم کرده‌اید، یا برای بردن چای یا قهوه آماده، نیاز به یک فلاسک دارید. فلاسکی با دوام، ضد زنگ، بدون نشتی و برازنده، که بتوان به سادگی از آن استفاده کرد.

فلاسک چای

فلاسک را نیز همچون سایر لوازم کوهنوردی باید از انواع با کیفیت و با دوام انتخاب کنید. اگرچه در مقایسه با سایر تجهیزات قیمت بالایی ندارد، اما یک فلاسک خوب به هر جهت شما را از صرف هزینه های مجدد بی‌نیاز می‌کند و ضمن سفر نیز، نگرانی از بابت سرد شدن نوشیدنی و غذای خود نخواهید داشت.

از دیگر وسایل مورد نیاز در کوهنوردی که وجودشان باعث می شود سفری لذت بخش را تجربه کنید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قمقمه سیلیکونی کتابی ۳۸۰ML
  • کلمن خنک نگهدارنده آب ترموس ۱٫۹ لیتری
  • ماگ ترموس ۴۰۰ سی سی
  • جا تخم مرغی ۲ عددی چفتی
  • سه پایه نگهدارنده ظروف روی آتش
  • کتری کوهنوردی تفلون ۰٫۸ لیتر

وجود این لوازم پخت و پز در سفر کوهنوردی ممکن است که در وهله اول چندان مهم به چشم نیاید ولی باعث می‌شود تا آسودگی خاطر بابت خیلی از مسائل حاشیه‌ای داشته باشید فکرتان درگیر و آزرده نباشد.

فروشگاه اینترنتی زیگوکمپ ارائه دهنده انواع مختلف وسایل پخت و پز کوهنوردی و کمپینگ، با کیفیت و قیمت مناسب است. شما می‌توانید برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به وب‌سایت این فروشگاه مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

https://mag.zigocamp.com/post/641
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *