ویروس کرونا | بررسی تاثیرات مثبت و منفی بر گردشگری

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » ویروس کرونا | بررسی تاثیرات مثبت و منفی بر گردشگری
ویروس کرونا | بررسی تاثیرات مثبت و منفی بر گردشگری
ویروس کرونا

درست دسامبر سال 2019 بود که بیماری کووید 19 از ووهان چین آغاز شد و به سراسر کره خاکی سرایت کرد. ویروس به شدت مسری که سبب یک پاندمیک جهانی شد. با شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی شهر ها و کشور ها، صنایع بسیاری آسیب دیدند. یکی از مظلوم ترین و البته آسیب پذیر ترین موارد صنعت گردشگری بود.

از بدو ورود ویروس کرونا، اکثر جوامع سفر رفتن را فراموش کردند. با وجود برخی استثنائات تردد، صنعت گردشگری ضربه بزرگی خورد. حال در مجله زیگوکمپ قصد داریم علاوه بر تاثیرات منفی کرونا بر گردشگری، گوشه ای از تاثیرات مثبت آن را نیز نام ببریم.

ویروس کرونا و جامعه انسانی

تاثیرات منفی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری

پس از شروع و شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از جوامع تعطیلی های بسیاری را به خود دیدند. این تعطیلی ها همگی برای فاصله گذاری اجتماعی و قطع زنجیره این بیماری بود. در این بین و با تعطیل شدن بسیاری از مراکز برخی دولت ها بودجه ای را برای جبران ضرر های مالی در نظر گرفتند. با این حال هیچ وقت موفق نشدند به طور کامل صنایع و ضرر های آن ها را پوشش بدهند.

برای مثال ضرر های مالی ایران در حوزه گردشگری بیش از 118 هزار میلیارد ریال بود. کرونا نه تنها هزینه های هنگفتی برای این صنعت به جای گذاشت بلکه بیش از 13 هزار راهنمای گردشگری ایرانی را از کار بیکار کرد. بسیاری از دفاتر هواپیمایی دیگر قادر به پرداخت هزینه های خود نبودند و در نهایت اعلام ورشکستگی کردند. ماجرا برای هتل ها، رستوران ها و کافه ها نیز به همین شدت غم انگیز بود.

تاثیرات منفی ویروس کرونا

تاثیرات مثبت کرونا بر جامعه و صنعت گردشگری

اتفاقات خوب در محیط زیست پس از ویروس کرونا

پس از آنکه رفت و آمد های برون مرزی و به طور کلی سفر های هوایی و … اکثرا ممنوع اعلام شدند و یا با محدودیت رو به رو شدند، اتفاقات جالبی افتاد. با روند نزولی سفر ها شاهد کاهش آلایندگی ها و آلودگی ها بودیم. با اینکه این اتفاق در اوایل شیوع ویروس کرونا بیشتر بود اما هنوز هم می توان آن را حس کرد. این موضوع برای بسیاری از پژوهشگران و محققان نیز جالب توجه بوده و آن ها را به سمت مطالعه درخصوص سوخت های تجدید پذیر هدایت کرده است.

زمان بیشتر برای تحقیق و مطالعه

با تعطیلی های پشت سرهم و قوانین دورکاری برای بسیاری از مشاغل سبب شد تا افراد زمان طولانی را در خانه صرف کنند. خیلی از افراد، مخصوصا آن دسته ای که عاشق و دلباخته سفر کردن بودند شروع به مطالعه مطالب مختلف و مکان های گوناگون کردند. این اتفاق باعث شد تا علاوه بر افزایش اطلاعات، برنامه ریزی هایی مطمئن تر و جذاب تر برای سفر های آینده شکل بگیرد.

مطالعه بیشتر در پاندمیک

OverTourism  تا حدودی متوقف شد

این واژه ای بود که در سال 2018 به فرهنگ لغت ها اضافه شد. در چند سال اخیر برخی از جاذبه های دیدنی کشور های مختلف با حجم زیادی از توریست رو به رو شدند. جالب است بدانید که افزایش توریسم همیشه به نفع مقصد نیست. چرا که این افزایش بی رویه سبب آسیب رسیدن به جاذبه های تاریخی و منابع مقصد می شد. این آسیب ها در اشکال گوناگون مانند انواع آلودگی ها بروز می کنند.

پدیده overtourism

ارزش سفر کردن بیشتر شده است

پس از این همه قصه و کشمکش های ویروس کرونا که گاها غم انگیز بودند، مردم توانستند ارزش واقعی سفر را درک کنند. دوران شیوع ویروس کرونا سبب شد تا عموم مردم بال رعایت پروتکل های بهداشتی انواع سفر های جذاب دیگر مانند کمپینگ و سفر جاده ای را تجربه کنند. همچنین سفر های بی برنامه ریزی و طاقت فرسا کم رنگ تر شده و جای خود را به سفر های طولانی تر می دهند.

در آخر باید گفت…

کرونا خوب یا بد، کوتاه یا طولانی، ماجراجویی بود که همه انسان های روی زمین را درگیر کرد. اکنون که علم توانسته تا حدودی بر این ویروس غلبه کند، نفس ها در سینه حبس شده است. انسان هایی که یکسال از سفر و شادی عمومی به دور بودند برای ساختن دوباره این لحظات روزشماری می کنند. اما نباید فراموش کرد که اکنون زمان رسیده که با طبیعت مهربان تر باشیم و قدر این لحظات را بدانیم.

https://mag.zigocamp.com/post/1051
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *