زیباترین تالابها برای سفر نوروزی

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » زیباترین تالابها برای سفر نوروزی
زیباترین تالابها برای سفر نوروزی
زیباترین تالابها

زیباترین تالابها در شمال ایران یکی از زیباترین و دیدنی ترین مکان ها هستند که میتوانید از این مقاصد بعنوان مقاصد نوروزی خود برای دیدن و گشت و گذار استفاده کنید.

پیش از هر چیز تعریفی از تالاب داشته باشیم، تالاب یا مرداب، زیستگاهی است که در اثر ترکیب اکوسیستم‌های خشکی و دریایی به وجود می‌آید. از نظر علمی و زمین شناسی، تالاب‌ها خلیج های کوچکی هستند که با یک تیغه ماسه‌ای از دریا جدا شده‌اند و مرداب خلیجی نامیده می شوند. البته برخی از آنها نیز نقاط گودی هستند که در اثر حرکات پوسته‌ای زمین شکل گرفته‌اند.

زیباترین تالابها – تالاب ارواح

یکی از عجیب‌ترین و به نوعی ترسناک‌ترین تالاب‌های شمال ایران تالاب ارواح است. این تالاب در پنج کیلومتری شهر نوشهر قرار داشته و مکانی شبیه به فیلم‌های ترسناک هالیوودی است. علت نامگذاری این تالاب به نام تالاب ارواح وجود تنه‌های درختی است که شبیه به بدن‌های دونیم شده در آب فرو رفته اند و سکوت ترسناکی بر کل مرداب ساکن است.

در گذشته این منطقه دشتی وسیع و پوشیده از درختان ممرز و توسکا بوده که به مرور زمان و با جاری شدن آب در این دشت درختان به زیر آب فرو رفته اند.

به همین دلیل درختان به‌دلیل قرار داشتن در آب در طول سالیان دراز تنه‌شان پوسیده و به دونیم تقسیم شده اند.

این دریاچه و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران قرار دارند. دریاچه ارواح و مناطق اطراف آن مکانی مناسب برای رشد و حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری است. هر سال گردشگران علاقه مند به محیط زیست به این منطقه سفر کرده و از آین تالاب بازدید میکنند.

 

تالاب ارواح

 

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله یکی از بهترین لوکیشن‌هایی است که از آن برای ساخت مستند‌های زیبا درباره پرندگان استفاده می‌شود. این تالاب یک اکوسیستم زنده است که هر بازدیدکننده ای از تماشای آن لذت خواهد برد. همزیستی پرندگان در کنار پوشش گیاهی بسیار زیبا و بی‌نظیر، دیدنی‌های تالاب میانکاله را چندبرابر کرده است.

تالاب میانکاله در حال حاضر پناهگاه چندگونه از پرندگان مهاجر است. بسیاری از پرندگان این تالاب را برای استراحت انتخاب میکنند. زیبایی این تالاب قابل وصف نیست زیرا مناظر طبیعی گوناگونی در آن وجود دارد.

علاوه بر وجود پرندگان و گونه‌های گیاهی مختلف، اکوسیستم تالاب میانکاله، پناهگاه بسیاری از ماهی‌ها مانند ماهی کپور، ماهی‌های خاویار و ماهی سفید است. همچنین اطراف این تالاب محل زندگی حیواناتی نظیر روباه، گرگ، گراز وحشی و گربه وحشی است.

تالاب میانکاله در شهر بهشهر از توابع استان مازندران است. این تالاب بین‌المللی در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است و در کنار سایر تالاب‌های ایران از اهمیت فوق‌‌العاده‌ای برخوردار است.

تالاب میانکاله

 

تالاب نیلوفر آبی

یکی از زیباترین تالابها، تالاب نیلوفر آبی و از معروفترین تالابهای استان مازندران است که در گذشته با نام تالاب حیدرکلا در بین بومیان شناخته می‌شد. به دلیل اینکه عمده‌ترین پوشش گیاهی این تالاب زیبا، نیلوفرهای مرداب هستند به نام “تالاب نیلوفر آبی” معروف شده است.

این تالاب از طرفی یک ژئوپارک بی نظیر برای تفریح و پیاده روی بوده و از طرفی دیگر منطقهای بسیار خاص برای عکاسی های زیبا محسوب میشود. تالاب نیلوفر آبی در فصل ماهیگیری پذیرای علاقه مندان به این رشته بوده در سایر روزهای سال بخش هایی همچون قایق سواری و اسب سواری در آن دایر می شود.

این تالاب زیبا در فاصله دو کیلومتری از شهر ساری قرار داشته و مساحتی به وسعت ۴۵ هکتار دارد.

 

تالاب نیلوفر آبی

 

زیباترین تالابها – تالاب انزلی

تالاب انزلی از بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که از کشورهای همسایه شمالی به ایران مهاجرت می‌کنند.

این تالاب محل رویش گل لاله مرداب است که یکی از خاص‌ترین گونه‌های گل لاله در دنیا  است. تالاب انزلی یکی از تالاب‌های طبیعی و آب شیرین ایران با امکانات رفاهی و تفریحی بالایی است.

آبزیان و گونه های جانوری دیگری در این تالاب زندگی میکنند و محل تخم‌ریزی ماهیها به ویژه ماهی سفید بوده و در مجموع با توجه به زیبایی‌های چشمگیر خود به عنوان بزرگترین اکوسیستم طبیعی ایران محسوب میشود.

وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع می‌رسد و در تابستان و پاییز به حدود ۸۰ کیلومتر تقلیل پیدا می‌کند. تالاب انزلی که یک تالاب بین المللی است و مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار دارد.

نکته جالب درباره این تالاب این است که جزایری در این تالاب با نام‌های قلم گوده بزرگ و کوچک، میان پشته بزرگ و کوچک، میان گوده و اکبر آباد و دیگر جزایر کوچک دیگر وجود دارد.

به علت رویش گل‌های زیبای تالاب انزلی، بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی در فصل بهار، علی‌الخصوص ماه خرداد است.

 

زیباترین تالابها- تالاب انزلی

 

سخن آخر

منحصر به فرد بودن جزئی از ذات این تالاب های زیبا و دیدنی است. مناطقی به وسعت چند هکتار با پوشش گیاهی و جانوری کم نظیر که حضور در بهشت را برای ما تداعی میکند. با حضور در این مناطق آرامش بینظیری را میتوان تجربه کرد و ساعتها از دغدغه و قیل و قال به دور شد.

 

https://mag.zigocamp.com/post/3428
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *