اقامتگاه بوم گردی؛ هتلی پر از صفا و صمیمیت

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » اقامتگاه بوم گردی؛ هتلی پر از صفا و صمیمیت
اقامتگاه بوم گردی؛ هتلی پر از صفا و صمیمیت
بوم گردی

یکی از عواملی که باعث افزایش هزینه‌های سفر می‌گردد مبحث اقامت است. بوم گردی در چند سال اخیر برای رفع مشکل هزینه‌های گزاف اقامت مسافران و کمک به صنعت گردشگری به اقامتگاه‌ها ایران اضافه شده است. در این مطلب زیگوکمپ درباره بوم گردی بیشتر صحبت خواهیم کرد تا با آشنایی با این مفهوم، بتوانید با صرف هزینه‌ی کمتر به سراسر کشور عزیزمان سفر کنید.

اقامتگاه بوم گردی چیست ؟

ایران کشوری با اقلیمی فوق‌العاده است و هر گوشه‌ای از آن جذابیت خاص خودش را دارد. خوشبختانه در کشورمان می‌توان از هرچهار فصل به معنای واقعی لذت برد. کشورهای چهارفصل این امکان را برای گردشگران مهیا می‌کنند که طبیعت‌گردی را به معنای واقعی تجربه نمایند.


گذشته از آب‌وهوا، روستاها نیز جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و به سفرها رنگ خاصی می‌بخشند. در چند سال اخیر گردش در روستاها بسیار محبوب شده است و این امکان را برای شهرنشینان فراهم کرده تا از فضای دودآلود شهر خود دور شوند و سبک نوینی از زندگی را تجربه کنند.

بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم گردی همانطور که از نامشان مشخص است نوعی اقامتگاه هستند و میهمانانشان با اقامت در آنها علاوه بر گذراندن شب می‌توانند با سبک و سیاق زندگی مردم آن منطقه نیز آشنا شوند.

این خانه‌ها با شکل و شمایلی ساخته می‌شوند که حس زندگی سنتی ناب ایرانی را به میهمانان نشان بدهند. اگر شما هم دوست دارید که در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید و در عین حال به تجربه‌ی زندگی در میان روستائیان نیز بپردازید، اقامتگاه‌های بوم گردی مکان‌های مناسبی برایتان هستند.


در ساخت این اقامتگاه‌ها تلاش می‌شود تا سبک معماری همان ناحیه در ساخت اقامتگاهش رعایت شود برای مثال اگر به یزد بروید و اقامتگاهی این خطه از ایران را انتخاب کنید، سبک و سیاق معماری آن مکان مطابق با معماری یزدی خواهد بود.

ویژگی‌های اقامتگاه‌های بومگردی در ایران

شاید تصور کنید که اقامتگاه بوم گردی همان مسافرخانه یا هتل سطح پایین است اما باید بگوییم که این نوع اقامتگاه‌ها خصوصیات ویژه‌ای دارند که آنها را از هم‌نظیرانشان متمایز می‌نمایند. در این بخش ویژگی‌های خاص اقامتگاه‌های بوم گردی ایران را بیان می‌نماییم.

غذا

خوراکی‌هایی که در این اقامتگاه‌ها ارائه می‌شوند، بسیار متفاوت از آن چیزی است که در هتل‌ها می‌بینیم. آشپزانِ اغلب اقامتگاه‌ها بانوان هستند و آنها با هنر خاص خودشان از مواد اولیه‌ی محلی بهره گرفته و حتی نان محلی می‌پزند. بنابراین برای چشیدن خوراکی و نوشیدنی‌های بومی می‌توانید به این اقامتگاه‌ها مراجعه کنید.

بوم گردی

میزبانان محلی

در تمامی اقامتگاه‌های بوم گردی بومیان خودشان از میهمانان پذیرایی می‌نمایند و اوج میهمان‌نوازی ایرانی را به آنها نشان می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود تا در مکان‌های دور افتاده‌ی ایران اشتغال‌زایی شود و گردشگران نیز با لهجه‌های شیرین مردم خطه‌های دیگر آشنا شده و سبکی خاص از سفر را تجربه کنند.

معماری و دکوراسیون خاص

در بسیاری از شهرستان‌های ایران هتل و اقامتگاه‌های لوکس باید به نحوی باشد که گردشگران حین ورود احساس خوشایندی داشته باشند. در دکوراسیون سنتی اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید اشیایی چون کرسی، صنایع دستی و رخت‌خواب و … را ببینید که شاید در کمتر هتل یا مسافرخانه‌ای بتوانید نظیرش را مشاهده کنید.

نمایانگر فرهنگ خاص

حتما می‌دانید که مردم هر بخش از ایران فرهنگ اصیل و خاص خود را دارند و این موضوع در لباس، مراسم و نوع رفتارشان کاملا مشخص است.

در اقامتگاه‌های بوم گردی حتما نمادها و نشانه‌هایی را خواهید یافت که برایتان تازگی دارد؛ این موارد در اقامتگاه‌های بوم گردی به وضوح قابل مشاهده هستند.
در برخی از اقامتگاه‌های بوم گردی برای میهمانان موسیقی‌های محلی و مراسم خاص نیز برگزار می‌گردد که شرکت در آنها خاطراتی به یادماندنی را رقم خواهند زد.

بوم گردی
محیط و خدمات در اقامتگاه‌ها

هدف از ساخت این اقامتگاه‌ها این بوده که تا جای ممکن در هزینه‌های گردشگران صرفه‌جویی گردد و در عین حال حس اقامت در خانه به مهمانان القا شود. به عبارت دیگر اگر این نوع مکان‌ها را برای سپری کردن شب انتخاب کنید، گویا در خانه‌ی یکی از بومیان مهمان شده‌اید و نه یک هتل یا مسافرخانه.


ناگفته نماند که در اقامتگاه‌های بومگردی نوساز سعی بر آن است که همه‌چیز سازگار با محیط زیست باشد و کمترین آسیب به محیط وارد گردد؛

همچنین مسئولان در مصرف آب نیز صرفه‌جو هستند و به خوبی از این مایه‌ی گران‌بها محافظت می‌کنند. در حال حاضر برنامه‌ها به گونه‌ای هستند که تا جایی که امکان دارد از انرژی‌های تجدیدپذیر در اقامتگاه‌ها استفاده گردد.


شاید بسیاری از شما عزیزان تا به حال تجربه‌ی اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی را نداشته باشید اما باید بگوییم که بسیاری از آنها وضعیت خوبی دارند و بی‌تردید نظر شما را درباره‌ی خانه‌های روستایی و مردم بومی تغییر می‌دهند.

شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند ایران بومگردی، جاباما، جاجیگا و شب اقدام به رزرو آنلاین این اقامتگاه‌های دلپذیر نمایید.

https://mag.zigocamp.com/post/628
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *