کوهنوردی و طبیعت گردی در باران

مجله زیگوکمپ » آموزش » کوهنوردی و طبیعت گردی در باران
کوهنوردی و طبیعت گردی در باران
کوهنوردی و طبیعت گردی در باران

اگر از جمله افرادی هستید که علاقه مند به سفر در فصل پاییز هستند این نکته را واقف هستید که این فصل علاوه بر کاهش دمایی که دارد بارندگی های گاه و بیگاه آن ممکن است شما را غافلگیر کند. کوهنوردی و طبیعت گردی در باران و پاییز از منظری لذت بخش است. دیدن رنگهایی زیبا از درختان و برگ هایشان که بین خواب و بیداری دست و پا میزنند.

فصل پاییز برای کوهنوردی و طبیعت گردی ملاحظات بیشتری میطلبد. باران‌ها و رگبارهای ناگهانی همانقدر که لذت‌بخش است میتواند مقداری شما را به زحمت بیندازد. پیش از سفر به این مناطق تجهیزات ویژه به همراه داشته باشید. با رعایت چند نکته مهم میتوانید هم از لذت هوای بارانی را لمس کنید هم کوهنوردی و طبیعت گردی ایمنی را تجربه کنید.

لباس ضد آب بپوشید

پاییز فصل بارش های غیر منتظره است. اگر قصد کوهنوردی و طبیعت گردی در باران را دارید باید از لباس های ضد آب و بارانی استفاده کنید. پانچو یکی از مهمترین پوشش‌هایی است که در فصل بارش به کار می آید. زیر پانچو میتوانید لباس گرمی بپوشید که احساس سرما نکنید. از شلوار مخصوص کوهنوردی استفاده کنید که درکنار ضد آب بودن از نفوذ سرما هم جلوگیری میکند.

برای حفظ بوت یا کفش خود از گتر استفاده کنید. گتر اجازه ورود آب به کفش شما را نمیدهد.

انتخاب درست مسیر

اگر میخواهید در روزهای بارانی مناظر فوق العاده طبیعت را در کوهنوردی و کوهپیمایی از دست ندهید، جسارت به خرج بدهید. پیاده‌روی از مسیر جنگل و رودخانه و یا مسیرهای باریک کوهستانی و آبشارها بسیار چشم نواز و آرامش‌بخش است.

اگر قصد کوهنوردی و طبیعت گردی در باران دارید، حتما قبل از صعود خود راجع به مسیر آن مطالعه کنید. در کوهپیمایی مسیرهایی را انتخاب کنید که مجبور نباشید از قسمت های کم عمق نهر یا رودخانه ای عبور کنید. مسیر هایی که دارای شیب تند لغرنده هستند ممکن است در هوای بارانی بسیار خطرناک باشند. این مسیرها را به روزهای دیگر موکول کنید.

اگر میخواهید پیاده‌روی کوتاه‌تری داشته باشید، مسیری را انتخاب کنید که خسته نشوید و بتوانید در جایی استراحت کنید. اگر از مسیرهایی عبور میکنید که در آن کافه و رستوران هم وجود دارد بعد از پیاده روی یک فنجان قهوه بسیار دلچسب خواهد بود.

 

سفر در پاییز

 

برای کمپ از چادر ضدآب استفاده کنید

چادرهای مسافرتی برای انواع نیازها و شرایط آب‌وهوایی کمپینگ تولید می‌شوند. کوهنوردی و طبیعت گردی در باران انتخاب یک چادر مسافرتی خوب را میطلبد. یکی از مهمترین ویژگی های چادر مسافرتی قابلیت ضدآب بودن آن است. چادر باید در شرایط اب و هوایی مختلف از نفوذ رطوبت و آب به داخل جلوگیری کند. طبق استانداردهای امروزی چادر مسافرتی باید بتواند تا ۱۰۰ پاسکال فشار آب را تحمل کند. مهمترین عامل در کیفیت چادر مسافرتی ساختار دوخت آن است. چادری انتخاب کنید که لایه‌ی رویی آن به خوبی به لایه‌ی کفی مهر و موم شده باشد، اگر این درز درست پوشانده نشود تمام لایه‌ها و مقاومت پارچه‌ها بی فایده خواهد بود و آب به راحتی در آن نفوذ خواهد کرد.

مراقب رعد و برق باشید

صاعقه یکی از خطرناک ترین حوادثی است که در کوهنوردی و طبیعت گردی در باران ممکن است شما را تهدید کند. پیش بینی رعد و برق بسیار سخت است اما در فصل پاییز هوا متغیر بوده، در این شرایط احتمال برخورد با رعد و برق بسیار زیاد است. در صورتیکه باران شروع به باریدن کرد منتظر صاعقه به دنبال آن باشید. سعی کنید خیلی سریع در مکانی سرپوشیده مثل جان پناه‌ها یا کلبه‌های کوهستانی که به همین منظور ساخته شده‌اند پناه بگیرید.

اگر در حال کوهنوردی هستید در کوتاه‌ترین ارتفاع ممکن پناه بگیرید. چنانچه در کوه بالاتر از خط ارتفاع درختان بودید یعنی شما در مرتفع‌ترین مکان هستید. پس به سرعت خود را به ارتفاع پایین‌تر از درختان رسانده و در فضای بین درختان کوتاه پناه بگیرید.

طناب های خیس و مرطوب به نوعی رسانای جریان الکتریسیته محسوب میشوند آنها را از خود دور کنید.

در طبیعت گردی چنانچه نزدیک رودخانه ای هستید و بارش و رعد و برق شروع شد، از رودخانه ها فاصله بگیرید چون آب، رسانای بسیار قوی است. توجه داشته باشید که صاعقه، بیشتر به قله ها و تیغه های سنگی و مناطق مرتفع برخورد می کند.همچنین درختان بلند ممکن است به راحتی صاعقه را به خود جذب کند مخصوصا هنگامیکه باران به آنها زده باشد و خیس باشند.

سعی کنید تمام وسایل فلزی مانند ساعت، کلنگ، کوله پشتی زین دار را از خود دور کنید. اگر پناهگاهی پیدا نکردید روی زمین نشسته و عایقی ضخیم در زیر بدن خود قرار دهید.به شکل چهار زانو چمباتمه زده و دست های خود را در بغل بگیرید و سر را خم کنید.

 

کوهنوردی در پاییز

 

نکته آخر

طبیعت گردی و کوهنوردی در باران و یا هر شرایط آب و هوایی در صورتی لذت بخش خواهد بود که آمادگی و آگاهی شما پیش از شروع سفر از هر لحاظ کامل باشد. در هنگام درگیر شدن با هوای نامساعد باید بردبار بوده و هرگز اجازه ندهید ترس و نگرانی آرامش شما را بهم بزند. در سفر هنگام بروز هرگونه مشکل آرامش و تعقل را در نظر بگیرید.

https://mag.zigocamp.com/post/3118
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *