نحوه شستن و خشک کردن کیسه خواب

نحوه شستن و خشک کردن کیسه خواب
شستن کیسه خواب پر

نحوه مراقبت شما از کیسه خواب‌تان بسته به اینکه پر یا الیاف مصنوعی باشد فرق می‌کند. پر نیاز به زمان و دقت بیشتری برای شست و شو دارد و به همین دلیل بسیاری از طبیعت گرد‌ها ترجیح می­دهند در ازای پرداخت هزینه، شست و شوی آن را به یک حرفه‌ای بسپارند. البته با کمی فکر می­توانید خودتان این کار را انجام دهید.

لکه شویی کیسه خواب

گاهی اوقات کیسه خواب شما به جای یک شست و شوی کامل فقط نیاز به یک تمیز کردن ساده دارد. چون شست و شوی کامل کیسه خواب ممکن است آن را در معرض پاره شدن و از بین رفتن کیفیت مواد داخل لایه‌های آن قرار دهد.

اولین گزینه‌ی شما برای تمیز کردن کیسه خواب لکه شویی خواهد بود. از آب و صابون بدون مواد شوینده شیمیایی خمیری درست کرده و با استفاده از یک مسواک به آرامی لایه بیرونی را بشویید. بر روی کلاه و لبه دور گردن، جایی که چربی پوست و مو روی هم انباشته می‌شود تمرکز کنید. با دور نگه داشتن پوشش بیرونی یا آستر داخلی از بخش عایق میتوانید بدون اینکه مواد داخلی لایه ها را خیس کنید، شست و شو و آب کشی کیسه خواب خود را انجام دهید.

تا زمانی که کیسه خواب به طرز غیر معمولی کثیف نشده است می­‌توانید سال‌ها بدون نیاز به یک شست و شوی کامل از آن استفاده کنید.

شست و شوی کیسه خواب

اگر کیسه خواب شما حجم و کیفیت اولیه خود را از دست داده و در اثر دوده گرفتگی سیاه شده است دیگر وقت آن است که آن را بطور کامل شست و شو دهید.

ابتدا روی کیسه خواب یا روی اتیکت آن یا جاهای دیگر را با دقت به دنبال دستور العمل شست و شو چاپ شده از سوی تولید کننده جستجو کرده و طبق آن عمل کنید.

برخی ترجیح می­‌دهند کیسه خواب خود را بصورت حرفه‌ای و از طریق موسسات فعال در این حوزه شست و شو دهند که خود محافظت از یک سرمایه گذاری بزرگ است.

اگر می­‌خواهید شست و شو و خشک کردن کیسه خواب را خودتان انجام می‌دهید به یاد داشته باشید که خشک کردن کیسه خواب به تنهایی حداقل 2 تا 3 ساعت زمان خواهد برد (کیسه خواب‌های جنس پَر نسبت به الیاف مصنوعی کمی بیشتر زمان می­برند). شست و شو و خشک کردن در خشک شویی‌های بزرگ صنعتی احتمالا ساده‌ترین راه خواهد بود. از صابون‌های ملایم بدون مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید که برای شست و شوی اقلامی که با پر یا الیاف مصنوعی پُر شده، تولید شده‌اند.

چه کارهایی نباید انجام دهید:

  • هرگز کیسه‌خواب خود را خشک شویی نکنید. حلال‌های مورد استفاده در خشک‌شویی روغن طبیعی پر را که به‌ وسیله آن حجم خود را حفظ می­کند، از بین می­‌برند.
  • هرگز از نرم کننده پارچه، مایع سفیدکننده و هر محصول جایگزین مایع سفیدکننده استفاده نکنید.
  • هرگز کیسه‌خواب خود را در یک ماشین لباسشویی که پروانه همزن دارد نشویید. پروانه ممکن است باعث کشیدگی یا پارگی درزها شود. شستن کیسه‌خواب با ماشین لباسشویی بدون پروانه مشکلی ندارد.

نحوه شست و شوی کیسه‌خواب با دست

  1. لگن را از آب سرد یا گرم پر کرده و شوینده مناسب کیسه‌خواب پر یا الیاف خود را به آن اضافه کنید. از استفاده بیش از حد از صابون پرهیز کنید. اگر کف زیاد شود آب‌کشی هم سخت خواهد شد.
  2. کیسه‌خواب را در آب خوابانده و به آرامی صابون را وارد تمام بخش‌های کیسه‌خواب کنید. بخش‌هایی که بیش‌ترین چربی را دارند بهم بمالید. بگذارید کیسه‌خواب برای یک ساعت در آب بماند.
  3. آب لگن را خالی کرده و تمام آب باقی مانده را نیز با فشار خارج کنید.
  4. لگن را برای آب‌کشی با آب سرد یا گرم پر کنید. صابون را به آرامی از کیسه‌خواب بیرون بیاورید. بگذارید کیسه‌خواب برای 15 دقیقه در همین حالت بماند و سپس آب را خالی کرده و آب باقی‌مانده را نیز با فشار خارج کنید. فرایند آب‌کشی را تا زمانی که تمام صابون خارج نشده ادامه دهید.
  5. به آرامی تا جایی که میتوانید آب داخل کیسه‌خواب را با فشار خارج کنید. سپس با دستان خود از زیر کیسه‌خواب آن را جمع کرده و بصورت توپی درآورده و در یک خشک‌کن بیندازید. این کار باعث می‌شود درزها دچار کشیدگی و پارگی نشوند.
  6. اگر در منزل یک خشک‌کن بزرگ دارید برای خشک کردن کیسه‌خواب خود از آن استفاده کنید. اگر خشک‌کن شما آن‌قدر کوچک است که کیسه‌خواب در آن به صورت توپی باقی می‌ماند، مجبور خواهید شد کیسه‌خواب خیس خود را به یک خشک شویی انتقال دهید.
  7. اگر نمی­‌خواهید برای کیسه‌خواب خود از خشک‌کن استفاده کنید آن را روی یک سطح تمیز در فضای باز، زیر آفتاب یا در جایی که بخشی از آن سایه است پهن کنید. ممکن است وقتی کیسه‌خواب خشک شد نیاز باشد بخش عایق آن را بطور دستی از هم جدا کنید.

نحوه شست و شوی کیسه‌خواب با ماشین لباسشویی

  1. اغلب کیسه‌های خواب را تا زمانی که از ماشین‌های لباسشویی درب از جلو (و درب از بالا بدون پروانه) استفاده شود می‌توان با لباسشویی شست. البته بخاطر داشته باشید برخی از ماشین‌های لباسشویی درب از جلو کوچک و کم مصرف هستند و فضای کافی برای باز و تمیز شدن کیسه‌خواب شما را ندارند.
  2. کیسه‌خواب را در ماشین لباسشویی با دور آهسته در آب سرد یا گرم با صابون مناسب بشویید. بازهم حداقل مقدار صابون را استفاده کنید تا کف بیش از حد تولید نشود.
  3. برای برقراری تعادل در خشک کن لباسشویی تکه های دیگری که نیاز به شستن دارند مثل یک حوله یا چند تی شرت را اضافه کنید.
  4. برای اینکه مطمئن شوید تمام کف صابون خارج شده است حداقل 2 بار آب کشی کنید یا فرایند را یک بار دیگر بصورت شستشوی بدون صابون به همراه آب کشی تکرار کنید.

خشک کردن کیسه‌خواب

  1. گرمای ماشین را روی کم بگذارید. گرمای ماشین حالتهای مختلفی دارد پس اغلب اوقات آن را بررسی کنید. اگر خیلی داغ باشد ممکن است پارچه یا حتی الیاف مصنوعی ذوب شود.
  2. وقتی یک کیسه‌خواب پَر تقریبا خشک شده است 2 یا 3 توپ تنیس تمیز (یا یک جفت کفش ورزشی کم وزن و تمیز) اضافه کنید. این کار باعث می­شود هرچه توده پر در کیسه‌خواب بوجود آمده در حین چرخش باز شده و کیسه‌خواب حجم خود را دوباره بدست آورد.
  3. قبل از اینکه کیسه‌خواب را در کیسه نگهداری آن قرار دهید مطمئن شوید کاملا خشک شده است. فقط برای اینکه مطمئن شوید، می­توانید تمام شب آن را روی تخت گذاشته یا آویزان کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/296
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *