یک آتش گرم بدون کبریت!

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » یک آتش گرم بدون کبریت!
یک آتش گرم بدون کبریت!
آتش در طبیعت

ماندن در طبیعت نیاز به آشنا بودن با تکنیک‌های حفظ بقا و پیدا کردن راهکارهای جایگزین فعالیت‌های بدیهی است. مثلا فرض کنید نیاز به برپا کردن آتش دارید اما کبریت یا فندکی در بساط خود ندارید! پس چاره‌ای جز ایجاد آتش از راه‌های دیگر نیست. در این مقاله زیگوکمپ با راه‌های جایگزین آشنا خواهید شد.

۱روش مته کمانی

روشی مته کمانی یکی از کارآمدترین روش‌ها برای تهیه آتش بدون وسایل آتش زا است. در این روش شما می توانید در طول انجام آن سرعت و فشار لازم را برای درست کردن آتش حفظ کنید. وسایل مورد نیاز برای این کار علاوه بر تخته آتش، چوب باریک و بلند است، همچنین یک کمان و یک تکه سنگ هم لازم می‌باشد. این تکه سنگ یا چوب کوچک برای ایجاد فشار روی انتهای چوب باریک ما است، البته اگر از چوب استفاده می‌کنید، سعی کنید نمونه‌ای را انتخاب کنید که از چوب باریک و بلندتان سخت‌تر باشد. و این که اگر چوبی با عصاره درخت باشد، انتخاب مناسبی است، زیرا سبب می‌شود که حرکت بین تکه چوب کوچک و چوب باریک و بلندتان راحت‌تر شود.

۲روش شخم زدن

تخته آتش خود را آماده کنید، یک شیار روی آن ایجاد کرده (این شیار مسیر حرکت چوب باریک و بلند شما خواهد بود)، سپس چوب باریک را درآن قرار دهید و به سمت بالا و پایین بکشید. در انتهای تخته آتش خود نیز همان برگ خشک و چیزهایی از این قبیل را قرار دهید. در اثر کشیدن چوب باریک روی تخته خاکستر داغی ایجاد می‌شود. زمانی که کمی از این خاکستر را مشاهده کردید، به آرامی در آن‌ها بدمید تا آتش شما شکل گیرد.

۳روش مته دستی

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های درست کردن آتش ایجاد اصطکاک با استفاده از مته دستی است. البته این روش کمی سخت است و برای درست کردن آتش نیاز به دستانی پرقدرت و خستگی ناپذیر دارید.

روش کار: مقداری چوب باریک، خار و خاشاک، پوست درختان یا علف خشک که به راحتی آتش می‌گیرند را جمع‌آوری کنید. یک شکاف V شکل روی تخته آتش ایجاد کنید. چوب باریک را در این شکاف قرار دهید. طول شکاف باید حداقل ۲۵ سانتی‌متر و قطرش ۲ سانتی‌متر باشد تا بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. با این چوب به تخته زیری فشار بیاورید و آن را بین دستان‌تان بچرخانید. این کار را با سرعت ادامه دهید تا چیزی شبیه به خاکستر داغ ایجاد شود. زمانی که این خاکسترداغ و درخشان را مشاهده کردید، تکه‌ای کوچکی از آن را جدا کرده و برای اشتعال و درست شدن آتش به برگ‌های خشک و پوست درختان منتقل کنید.

۴سنگ چخماق (سنگ آتش‌زنه) و فولاد

تاریخچه پیدایش سنگ چخماق به حداقل 12000 سال قبل بازمی‌گردد. از گذشته تاکنون یکی از کاربردهای این روش تهیه آتش بوده است. چگونه؟ با زدن آهنی از جنس فولاد به سنگ چخماق می‌توانید برای درست کردن آتش جرقه ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید که کمی برگ و تکه های کوچکی از کاغذ که قابلیت اشتعال را دارند دم دستتان باشد تا در صورت بروز جرقه آنها آتش بگیرند و آتش برایتان آماده شود.

۵– استفاده از ذره‌ بین

برای درست کردن آتش در این روش تمام چیزی که نیاز دارید، یک نوع عدسی است که استفاده از آن باعث متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه می‌شود. ذره‌بین، شیشه عینک و لنز دوربین شکاری همگی مناسب هستند. اگر کمی آب هم به این شیشه‌ها اضافه کنید، می‌توانید پرتوی نور را افزایش دهید. گوشه‌ی عدسی را به منظور متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه در مقابل آن بگیرید، و برگ خشک و خار و خاشاک را در زیر همین نقطه قرار دهید. شما به زودی یک آتش خواهید داشت.

تنها ایراد این روش این است که فقط زمانی کاربرد دارد که شما نور خورشید دارید. در هوای ابری و در هنگام شب هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

۶استفاده از بادکنک

بادکنک هم می‌تواند همانند یک عدسی برای تولید آتش عمل کند. به این صورت که بادکنک را پر از آب نمایید و سر آن را محکم ببندید.از باد کردن و بیش از اندازه پر آب کردن بادکنک پرهیز کنید، به دلیل این که فاصله‌ کانونی افزایش می‌یابد و در محل مورد نظر شما آتش ایجاد نمی‌شود. بادکنک را به داخل فشار دهید تا به شکلی برسد که یک دایره از نور برای شما ایجاد کند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که بادکنک دارای فاصله کانونی کمتری نسبت به عدسی است، پس آن‌ها را خیلی دورتر از مواد اشتعال‌زای خود نگیرید، ۳ تا ۴ سانتی‌متر کافی است.

۷تهیه آتش با استفاده از یخ

برای روشن آتش با استفاده از یخ تنها چیزی که لازم است یک تکه یخ به شکل عدسی می‌باشد. حتما توجه داشته باشید که تکه یخ باید روشن و شفاف باشد. سپس لبه یخ خود را در مقابل نور خورشید بگیرید. یخ مانند عدسی عمل می‌کند و نور را در یک نقطه متمرکز کرده و سبب ایجاد آتش در برگ‌هایی می‌شود که در زیر قرار دارد.

۸روش قوطی نوشابه و شکلات

تمامی چیزی که در این روش نیاز دارید، یک قوطی نوشابه و یک تخته شکلات و یک روز آفتابی است. بسته‌ شکلات را باز کرده و به ته قوطی نوشابه بمالید. شکلات مانند جلادهنده عمل کرده و ته قوطی را مانند آینه درخشان می‌کند. اگر شکلات به همراه ندارید، خمیردندان نیز همین کار را می‌کند.

 پس از جلا دادن انتهای قوطی، چیزی که شما دارید که آینه سهمی شکل است که نور خورشید با برخورد به آن منعکس می‌شود و شما باید در مسیر انعکاس آن مقداری برگ خشک یا چیزی شبیه به این را بگیرید، پس از چند ثانیه شما یه شعله آتش خواهید داشت.

 البته شاید این که شما در یک ناکجا آباد یا در یک شرایط اضطراری یک قوطی نوشابه و یک بسته شکلات داشته باشید، کمی دور از ذهن باشد، اما به هرحال روش جالبی است.

۹باتر‌ی‌ها و سیم ظرف‌شویی

در این روش شما تنها یک سیم ظرف‌شویی که حدود ۱۳ سانتی متر و حدود ۱٫۵ سانتی عرض داشته نیاز دارید. سیم را در یک دستتان بگیرید و باتری را در دست دیگر خود قرار دهید، سر دارای contacts باتری را به سیم ظرفشویی بمالید، سیم شروع به درخشان شدن و سوختن می کند. در این زمان آرام آرام در آن بدمید با این کار باعث ایجاد شعله می‌شوید. کمی برگ‌های خشک و مواد اشتعال‌زا در کنار خود داشته باشید تا در صورت بروز شعله، آن‌ها آتش بگیرند و آتش برایتان تهیه شود.

https://mag.zigocamp.com/post/304
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *