سفر هوایی و ابزارهای مجاز و غیرمجاز حمل

مجله زیگوکمپ » آموزش » سفر هوایی و ابزارهای مجاز و غیرمجاز حمل
سفر هوایی و ابزارهای مجاز و غیرمجاز حمل
ابزارهای مجاز و غیرمجاز حمل در سفر هوایی

در سفر هوایی قبل از رفتن به فرودگاه برای سفرهای داخلی یا خارجی، باید زمانی را اختصاص دهید تا با قوانین امنیتی متداول آشنا شوید، مانند اینکه چه نوع مدارکی ممکن است به آن نیاز داشته باشید، قوانین حمل و نقل، یا اینکه چه وسایل شخصی با ارزش یا مهمی باید همیشه در کیف دستی شما باشد و نه در چمدان، تمامی اینها مواردی است که قبل از پرواز با هواپیما باید مدنظر قرار بگیرند. برای اینکه بدون تاخیر به پرواز برسید و معطلی هنگام چک بار و چمدان نداشته باشید دانستن موارد مجاز و غیر مجاز در بار بسیار مهم است.

اینجا است که بستن چمدان و کیف سفر یک هنر بزرگ محسوب می‌شود زیرا علاوه بر اینکه باید وسایل ضروری و مهم را به همراه داشته باشید، باید بدانید کدامیک از وسایل اجازه حمل در قسمت بار و یا کابین هواپیما را دارند.

قوانین حمل بار ممکن است بسته به شرایط سیاسی هرکشوری تغییر کند بنابراین برای اینکه سفر بی دردسری را تجربه کنید و یا پرواز خود را از دست ندهید باید با قوانین حمل آشنا باشید.

نکته قابل توجه اینکه اگر در مورد خطرناک بودن کالای خود شک دارید، باید آن را به شرکت هواپیمایی موردنظر اطلاع دهید. به طور کلی وسایلی که در سفرهوایی مجاز و قابل حمل هستند دو دسته‌اند:

1- وسایلی که می‌توانید همراه خود در کوله‌پشتی یا چمدان کوچک به کابین هواپیما ببرید.

2-  وسایلی که شما تنها می‌توانید در قسمت بار هواپیما قرار دهید.

وسایل قابل حمل به کابین هواپیما

انواع خوراکی و مایعات

در سفر هوایی در مورد بسیاری از خوراکی‌ها ممنوعیت حمل به هواپیما وجود ندارد. خوراکی‌هایی مانند کیک، بیسکوییت، کلوچه، ساندویچ و از این قبیل خوراکی‌ها را میتوانید درون ساک دستی یا کوله پشتی گذاشته و به کابین ببرید.

در مورد مایعات قوانین یک مقدار سرسخت تر هستند. ژل و مایعات را باید طبق قوانین خاصی به هواپیما ببرید. درباره مایعات ، بر اساس قانون حجم آنها نباید بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. این اقلام شامل مواردی همانند خوراکی‌هایی مثل مربا، ژله، سس، روغن، سرکه، انواع نوشیدنی، شیر خشک، شیر مادر یا حتی آبمیوه مخصوص کودک، تمام دارو‌های مایع همانند قطره چشم، قطره بینی یا سرم وخوراکی‌های مخصوص افراد معلول هستند.

حتی لوازم حمام و آرایشی نیز مانند ریمل، شامپو و غیره باید در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر بسته‌بندی شوند و در یک کیسه یک کیلوگرمی زیپ‌کیپ قرار بگیرند تا نشت نکنند. مایعات بیشتر از این حجم را میتوان به قسمت بار تحویل داد تا حمل آن صورت بگیرد.

ابزارهای برقی و الکترونیکی

ممنوعیت خاصی درباره این ابزار وجود ندارد. ابزارهای الکترونیکی مانند لپ تاپ، دوربین عکاسی، تبلت، موبایل و از این قبیل را میتوانید همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

درباره کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن ممکن است عبور از گیت با تاخیر مواجه شود. به همین دلیل بهتر است که آن را از کیف خود خارج کرده و درون گیت قرار بگیرد تا جداگانه از داخل آن عبور کند.

وسایل شخصی

حمل لباس به هیچ عنوان ممنوعیتی ندارد چه در ساک دستی و چه در چمدان هر مقدار لباس شخصی که حمل کنید ممنوعیتی برای آن وجود ندارد.

در مورد شانه و سایر وسایل شخصی، چنانچه تیز و برنده باشند طوریکه به هر شکل بتوان با آنها به کسی آسیب رساند، اجازه ورود به کابین هواپیما را نخواهند داشت.

 

سفر هوایی

 

وسایل غیر مجاز برای ورود به کابین

طبق قوانین حمل خطوط هوایی و ایرلاین‌ها بعضی از ابزارها و وسایل قابلیت حمل و ورود به کابین هواپیما را ندارند اما میتوان آنها را به بخش بار تحویل داد.

وسایل تیز و برنده

در سفر هوایی مانند چاقو میوه‌خوری یا یخ خرد کن، تیغ اصلاح و یا وسایل خیاطی باید به بخش بار منتقل شوند و آنها به بخش بار، هیچ ممنوعیتی ندارد.

سلاح‌های دارای مجوز

در مورد حمل سلاح، مخصوصا سلاح گرم، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. ممکن است هر خط هوایی و هر کشوری قوانین خاصی را وضع کرده باشد، اما به صورت معمول سلاح‌هایی مانند تفنگ بادی و یا سلاح‌های شکار دارای مجوز با هماهنگی قبلی میتواند به بخش بار منتقل شود.

در مورد این ابزارها حتما چند ساعت قبل پرواز، مراتب باید به مامورین فرودگاه اطلاع داده و مجوز حمل ارائه داده شود تا پرواز با اختلال و تاخیر مواجه نشود.

وسایل ورزشی مانند چوب بیلیارد، چوب اسکی،گلف، وزنه‌های بدن‌سازی و غیره تنها باید داخل بخش بار قرار داده شوند. درباره وسایل وسایل دفاع شخصی هم به همین شکل عمل میشود و باید به قسمت بار تحویل داده شود.

ابزارهای غیرمجاز و غیرقابل‌حمل در سفر هوایی

در سفر هوایی تمامی موارد مربوط به قوانین حمل وسایل و ابزارها به دلیل رفاه حال مسافرین و امنیت آنها در طول پرواز است. پس بهتر است با مامورین پرواز همکاری های لازم را داشته باشید.

از جمله ابزارهای ممنوعه که به هیچ عنوان قابل حمل نه در کابین و نه در بخش بار هستند، باروت، ترقه، دینامیت و هر نوع ماده منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی است. مواد مشتعل یا ابزارهای مشتعل کننده مانند فندک به غیر از انواع الکتریکی و کبریت همگی جزو ممنوعه ها هستند.

سموم، مواد ضدعفونی کننده، مواد و وسایل دارای رادیو اکتیو جزو غیر قانونی‌ها هستند. همچنین وسایلی مانند ایربگ اتومبیل و وسایل آهنربایی هم جزو موارد غیرقانونی هستند.

سخن آخر

اگر قصد سفر هوایی به کشورهای خارجی را دارید حتما از قبل درباره قوانین حمل خطوط هوایی و یا داروهای مجاز و غیر مجاز کشور مقصد مطالعه کنید. تمامی قوانین وضع شده تنها برای حفظ امنیت و رفاه و سلامت مسافرین در نظر گرفته میشوند تا سفری امن را تجربه کنند.

 

https://mag.zigocamp.com/post/3464
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *