روز جهانی گردشگری – فرصت ها و چالش ها

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » روز جهانی گردشگری – فرصت ها و چالش ها
روز جهانی گردشگری – فرصت ها و چالش ها
روز جهانی گردشگری

امسال هم با نزدیک شدن به روز جهانی گردشگری هنوز با سایه شومی به نام کرونا دست به گریبان هستیم. بلایی مخرب که کلیه صنایع به خصوص صنعت گردشگری را با رکود مواجه کرد. کاهش چشمگیر سفرها، کشورها و جوامع زیادی که گردشگری در آنها جزو اصلی‌ترین و پردرآمدترین صنایع آنها بود را با مشکلات فراوانی مواجه کرد.

اوایل سال ۲۰۲۰، سازمان جهانی گردشگری تخمین‌هایی در مورد اثر همه‌گیری کروناویروس بر روی گردشگری بین‌المللی ارائه داد. طبق این تخمین ها UNWTO انتظار داشت که میزان گردشگرهای ورودی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حداکثر ۵۸ درصد کاهش داشته باشند. این تخمین ها چندان هم دور از واقعیت نبود به طوریکه

طبق آمار میزان ورودی گردشگران جهانی برای نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ به صورت میانگین ۶۵ درصد کاهش داشته است.

میلیون‌ها نفر که معیشت‌شان از طریق گردشگری تامین میشد با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدند. به خصوص آن دسته از افرادی که محل زندگی آنها وابستگی زیادی به گردشگران بین‌المللی داشت.

چیزی حدود ۳۲ میلیون نفر به زیر خط فقر شدید سقوط کردند. به ویژه در کشورهای کمترتوسعه‌یافته، زنان بیشتر از همه به دلیل بحران جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا آسیب دیدند. زنانی که در زمینه صنایع دستی در هر کشور فعالیت داشتند و با کاهش مسافران و جهانگردان با مشکل عدم تامین هزینه‌های زندگی خود مواجه شدند.

آسیب‌پذیرترین اعضای جوامع کمتر توانسته‌اند با تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر خود را وفق دهند. علاوه بر این، در بحران کرونا، کارگران، جوانان، افراد مسن، جوامع بومی و افراد کم‌توان، منابع یا فرصت‌های محدودی برای بهبود و بیرون آمدن از این وضعیت دارند.

2021 سال فرصت‌ها و چالش‌ها

سازمان جهانی گردشگری با توجه به در نظر گرفتن تمامی موارد، امسال 27 سپتامبر  ۲۰۲۱ را به عنوان روزی برای تمرکز بر گردشگری به منظور «رشد فراگیر» نام گذاری کرد. چرا که شروع مجدد گردشگری به راه‌اندازی رشد و بازیابی جوامع کمک خواهد کرد. این فرصتی را ارائه می‌دهد تا مزایای این اتفاق به شکلی گسترده و منصفانه بین تمام گروه‌ها و افراد توزیع شود.

UNWTO از کشورهای عضو این سازمان و همچنین آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد، مشاغل و افراد مختلف دعوت کرد تا از توانایی منحصربه‌فرد خود در زمینه شکوفایی مجدد گردشگری بهره بگیرند.

این ارگان از سازمانهای وابسته خواست که به افراد کمک کنند تا پس از راه‌اندازی مجدد گردشگری، از قافله عقب نمانند.

گردشگری یکی از ارکان شناخته‌شده در بیشترِ اهداف توسعه پایدار، به ویژه اهداف ۱ (ریشه‌کن کردن فقر)، ۵ (برابری جنسیتی)، ۸ (کار مناسب و رشد اقتصادی) و ۱۰ (کاهش نابرابری‌ها) به شمار می‌رود.

UNWTO به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل برای گردشگری مسئولانه و پایدار، گردشگری را به سمت بهبود و رشد فراگیر هدایت می‌کند. این سازمان تضمین می‌کند که هر بخش از گردشگری در آینده حرفی برای گفتن خواهند داشت.

 

بیانیه روز جهانی گردشگری

متن پیام دبیر کل سازمان جهانی گردشگری

زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در پیامی به مناسبت این روز گفت: تمایل بشر برای سفر و کاوش یک امر طبیعی است به همین دلیل درب‌های گردشگری باید به روی همه باز باشد.

مزایای فراوان اجتماعی و اقتصادی که گردشگری به ارمغان می‌آورد، باید برای همگان در دسترس باشد. روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ قدرت گردشگری برای رشد فراگیر را نمایان می‌کند.

امروز، ما متعهد می‌شویم همچنانکه پیش می‌رویم و از طریق گردشگری برای ایجاد دنیایی نیک‌فرجام و صلح‌آمیزتر تلاش می‌کنیم، هیچکس را نادیده نخواهیم گرفت. این تعهدی به هنگام و ضروری است. وقفه در سفرهای بین‌المللی ناشی از همه‌گیری وابستگی و پیوند گردشگری با جوامع ما را آشکار کرده است.

تأثیرات اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری بسیار فرابخشی بوده و در بسیاری از نقاط، آسیب‌پذیرترین افراد جامعه بیشتر از همه متضرر شده‌اند.

تلاش برای رشد فراگیر به این معناست که همگان از چشم‌انداز بهینه گردشگری برخوردار شوند. تنها از این طریق است که شروع مجدد گردشگری می‌تواند مردم و جوامعی را که در حال حاضر بیشترین نیاز به آن را دارند، دریابند و آینده‌ای بهتر برای همگان را پی‌ریزی کنند.

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری از تمام کشورهای عضو، دولت‌، مقاصد و مشاغل گردشگری برای پیوستن به این کارزار دعوت کرد. او گفت :”برای ما اهمیت گردشگری در هر بخشی از جوامع بیش از هر زمان دیگری مشهود است.”

 

گردشگری جهانی

حرف آخر

روز جهانی گردشگری برای تمام کسب و کارها و مقاصد فرصتی است که بتوانند در شروع مجدد به بهترین روش‌های فراگیر دست پیدا کنند. رشد گردشگری و به اشتراک‌گذاری تجربیات برای حرکت و صعود بعد از یک دوره رکود طولانی و نفس گیر بسیار ضروری است.

گردشگری بدون وجود تجربیات افراد و گردشگران معنا و مفهومی نخواهد داشت. این روز فرصتی است برای یادآوری این موضوع که گردشگری می‌تواند به یکی از ارکان و اهرم‌های اصلی اقتصاد در هر کشور تبدیل شود.

https://mag.zigocamp.com/post/3032
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *