مجله زیگوکمپ » آموزش » خرید کفش کوهنوردی مناسب
خرید کفش کوهنوردی مناسب
خرید کفش کوهنوردی مناسب

با آمدن فصل بهار سرسبز شدن طبیعت و گرم‌تر شدن هوا، بسیاری افراد سفرهای طبیعتگردی و کوهنوردی را از سر می‌گیرند. انتخاب لوازم کمپینگ مناسب و یا ابزار کوهنوردی برای این سفرها بسیار مهم است. در این میان انتخاب یک کفش مناسب کوهنوردی و یا کفش طبیعتگردی از جمله مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت.

اگر در انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی سوالاتی برای شما پیش آمده در این مطلب مجله زیگوکمپ قصد داریم درباره آن مطالب مهمی را بیان کنیم.

انتخاب کفش کوهنوردی باید با جنسیت، وزن، تنوع فعالیت و مسیری که قرار است از کفش استفاده کنید رابطه مستقیم دارد. همچنین اگر قصد عبور از مسیرهای سنگی و سخت‌تری دارید باید توجه داشته باشید که راحتی و حفظ امنیت پاها بسیار مهم است. به همین دلیل کفش کوهنوردی مناسب یکی از مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی محسوب می‌شود.

خرید یک کفش کوهنوردی مناسب هم صعود را برای شما راحت‌تر می‌کند و هم احتمال بروز هرگونه حادثه و سقوط را کاهش خواهد داد.

دقت داشته باشید که کفش طبیعتگردی با کفش مناسب کوهنوردی بسیار متفاوت است و نمی‌توان از آنها به‌جای یکدیگر استفاده کرد زیرا کاربردهای متفاوتی دارند.

نکات مهم تست کفش کوهنوردی

حتما هنگام خرید کفش کوهنوردی به این نکته دقت داشته باشید که کفش باید حتما بزرگتر از سایز پای شما باشد. به این دلیل که فضای کافی برای انگشتان داشته باشد. دقت داشته باشید انگشت شصت و بلندترین انگشت باید در قالب کفش قرار گرفته و راحت باشد و هیچ گونه فشاری روی پنجه پا وارد نیاید.

بهتر است برای خرید کفش عصر اقدام کنید زیرا سایز پا در این ساعات مقداری بیشتر است. آنهم به دلیل اینکه در طول فعالیتهای روزانه و راه رفتن و سر پا بودن تا حدی بزرگ می‌شود و در بزرگترین سایز خود قرار می‌گیرد. اگر از کفی طبی استفاده می‌کنید بهتر است آنها را نیز با خود ببرید تا بتوانید سایز کفش را همراه آن اندازه بگیرید.

برای اینکه نیم تا یک سایز کفش خود را بزرگتر بگیرید بهتر است جوراب‌های کوهنوردی و ورزشی مناسب بپوشید که ضخیمتر هستند. هنگام خرید و پوشیدن کفش، آن را به سرعت از پای خود در نیاورید و بگذارید تا حداقل ۱۰ دقیقه‌ پای شما در کفش باشد. با کفش مقداری راه بروید یا از سطح شیبداری مانند پله بالا و پایین بروید تا میزان راحتی پای خود در کفش را بسنجید.

نکته قابل توجه اینکه به هیچ عنوان نباید انگشتان پا هنگام سرازیری مورد فشار قرار بگیرند یا تا شوند.

 

قیمت کفش کوهنوردی

 

مضرات انتخاب اشتباه کفش مناسب کوهنوردی

مهمترین آسیب استفاده از کفش نامناسب زمین خوردن و آسیب شدید است. کفی کفش های کوهنوردی به شکلی طراحی شده است که تا حد بسیار زیادی از سر خوردن جلوگیری می کند، اما تقریبا تمامی کفش های ورزشی کف صاف داشته و شما به راحتی روی صخره ها لیز می خورید. مشکل دیگری که کفش نامناسب و کفشی غیر از کفش کوهنوردی در شما ایجاد می کند، درد و آسیب در زانو و کمر است.

نکات مهم نگهداری از کفش کوهنوردی

اگر قصد دارید که مدت طولانی تری از کفش های مخصوص کوه خود استفاده کنید باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. بعد از بازگشت از کوه، کفش را کاملا از گل و سنگ ریزه تمیز کنید. با پارچه آنرا خشک کرده و با روزنامه پر کنید تا هم رطوبت آن گرفته شود و هم حالت و فرم خود را حفظ کند. در مرحله بعدی برای حفظ انعطاف پذیری کفش و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت آنرا خشک کرده و واکس مخصوص بزنید. هرگز برای خشک کردن کفش از حرارت مستقیم مثل آفتاب و آتش استفاده نکنید. در طبیعت نیز هنگام شب خوابی در برنامه زمستانی کفش ها را با روزنامه پر کرده و داخل یک کیسه نایلنی قرار داده و در انتهای کیسه خواب قرار دهید تا یخ نزند.

اگر برنامه بعدیتان برای کوهنوردی ممکن است به ماه‌های بعد موکول شود، برای حفظ طولانی مدت کفی را بردارید و جداگانه نگه‌داری کنید.

کفش کوهنوردی را در جعبه یا کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید زیرا جریان هوا باید همیشه وجود داشته باشد. قرار گرفتن کفش‌ در محیط تاریک باعث رشد قارچ می شود.  

سخن آخر

یکی از نکات مهم در زمینه کوهنوردی و طبیعتگردی این است که حتما ابزار مورد نیاز این گونه سفرها را به همراه داشته باشید. به خصوص درباره کوهنوردی که که هم تجربه و هم لوازم و تجهیزات حرف اول را میزنند

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *