روز جهانی محیط بان | 9 مرداد + پاسداران بی ادعا | زیگو

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » روز جهانی محیط بان | 9 مرداد + پاسداران بی ادعا | زیگو
روز جهانی محیط بان | 9 مرداد + پاسداران بی ادعا | زیگو
روز جهانی محیط بان | 9 مرداد + پاسداران بی ادعا | زیگو

امروز 9 مرداد روز جهانی محیط بان است. افرادی که با کوچک‌ترین انتظارات در پی حفظ منافع کشور هستند. این سربازان بی ادعا با کمترین درآمد جان خود را کف دستانشان می‌گذارند و از مرزهای کشور ایران در مقابل مهاجمان محافظت می‌کنند. همچنین در چند سال گذشته به دلیل بی توجهی‌های مسئولین ذی ربط چندین محیط بان ایرانی جان خودشان را از دست داده‌اند.

از چه زمانی روز 1 مرداد به نام محیط بان شناخته شد؟

در سی یکم جولای سال 2007 با تاسیس اتحادیه جهانی رنجرها یا همان محیط بانان، این روز به نام آن‌ها در جهان شناخته شد. روز 31 جولای به پاس رشادت‌ها، تلاش‌ها و بی وقفه محیط بانان در تاریخ ثبت شده است.

 

محیط بان کیست ؟

یک محیط بان در حال آب دادن به یک آهو

محیط بان شخصیست که وظیفه حفاظت و کنترل مرزهای طبیعت را بر عهده دارد. محیط بانان سازمان محیط زیست طبق قانون، جزو کارمندان دولت محسوب می‌شوند. البته شرایط کاری آن‌ها کمی متفاوت‌تر از کارمندان دولتی بوده و مانند نیروهای شبیه نظامی عمل می‌کنند. آن‌ها باید آموزش‌های خاصی را توسط سازمان محیط بانی ببینند تا در صورت بروز مشکل، سریعا وارد عمل شوند.

 

تاریخچه محیط بانی در ایران

یک عکاس در حال غذا دادن به یک آهو

اولین قانون درباره‌ی شکار در هجدهم سال 1307 شمسی تصویب شد. سپس به همت تعدادی از شکارچیان مجاز و طبیعت دوست، در تاریخ 14 اسفند 1335 پس از تکمیل قوانین مقرر شده توسط مجلس، کانون شکار و صید تاسیس شد. این کانون تا 1350 به طور مستمر فعالیت داشت تا اینکه بعد از مطرح شده مسائل محیط زیست، به سازمان حفاظت از محیط زیست تغییر کرد. تمامی فعالیت‌ها در زمینه حفاظت از محیط زیست تا به امروز توسط این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تفاوت یک محیط بان و یک جنگل بان

از لحاظ حیطه کاری هر دوی آن‌ها وظیفه نگهبانی از مناطق حفاظت شده را دارند و بسیار شبیه به هم هستند و تنها سازمان مربوطه آن‌ها فرق می‌کند؛ اما از لحاظ کاری محیط بانان وظیفه سنگین‌تری نسبت به جنگل بانان دارند و با قاچاق چیان خطرناک‌تری باید مقابله کنند.

 

محیط بانان ایران مظلوم‌ترین محیط بانان جهان

یک محیط بان در حال انجام عملیات

طبق استاندارد جهانی به ازای هر 1000 هکتار یک محیط بان باید حفاظت منطقه را بر عهده بگیرد. در ایران اما همه چیزی فرق می‌کند. در کشور ما به ازای هر 6000 هکتار یک محیط بان وجود دارد. همین مسئله باعث شده تا سود جویان و قاچاق چیان بتوانند به راحتی به مناطق حمله کرده و جان محیط بان را به خطر بیاندازند.

 

محیط بان نیز شهید محسوب می‌شود اما…

نماد مراسم گرامی داشت محیط بان

تا به امروز بیش از 120 نفر از محیط بانان کشورمان به دلایل مختلف از جمله شلیک مستقیم گلوله به سمت آن‌ها توسط شکارچیان، افتادن از صخره و سوانح رانندگی به درجه‌ی والای شهادت رسیدند؛ اما متاسفانه تنها چند نفر از آن‌ها توسط بنیاد شهید و ایثارگران به عنوان شهید مورد قبول واقع شدند. همه‌ی این عزیزان دارای خانواده و بستگانی هستند که به آن از لحاظ مادی و معنوی نیاز ندارد و بعد از آن به شدت به مشکل بر می‌خورند. امیدواریم تا عزیزان مسئول در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

ممنونیم که تا پایان این مقاله نیز ما را همراهی کردید. این مقاله درباره روز جهانی محیط بان بود و در آن سعی شدید تا جای امکان درباره‌ی سختی‌ها و مشقت‌های این کار با شما صحبت کنیم. قشر محیط بان در کشور ایران با اینکه بسیار زحمت کش هستند اما آن طور که باید و شاید به آن‌ها بها داده نمی‌شود و ما باید سعی کنیم تا حد امکان از آن‌ها قدردانی کنیم.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *