گردشگری کم شتاب | هر آنچه که باید راجب Slow Tourism بدانید

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » گردشگری کم شتاب | هر آنچه که باید راجب Slow Tourism بدانید
گردشگری کم شتاب | هر آنچه که باید راجب Slow Tourism بدانید
گردشگری کم شتاب

گردشگری و سفر انواع مختلفی دارد. هر سفر کوله باری از خاطرات و دانستنی های جدید را با خود حمل می کند. یکی از انواع سفر که تاثیر شگرفی بر افراد می گذارد، گردشگری کم شتاب یا Slow Tourism است. گردشگری کم شتاب چند سالی است که بین دسته ای از مسافران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ما نیز تصمیم گرفتیم در مجله زیگوکمپ مقاله ای در این خصوص منتشر کنیم. با ما همراه باشید تا خصوصیات گردشگری کم شتاب را در اختیارتان بگذاریم.

 

معرفی گردشگری کم شتاب

 

با افزایش روزافزون مشغله های کاری شکل و شمایل سفر کردن نیز تغییر می کند. چراکه متقاضیان سفر علاقه دارند تا پس از یک دوره کار سخت سفری پربار را برای خود رقم بزنند. از این رو با جستجو در اینترنت و پیدا کردن ده ها جاذبه گردشگری در مقصد مورد نظر برنامه سفرشان را می چینند. اشکال این برنامه فشرده بودن آن است که در نهایت چیزی جز خستگی زیاد ندارد. مسافران این مدل گردشگری اغلب از حالت قبل سفر خود خسته تر هستند.

در همین راستا بحث Slow Tourism شکل گرفت. این نوع سفر تحت تاثیر فرهنگ غذای کم شتاب به وجود آمده است. فرهنگ غذای کم شتاب به معنای فاصله گرفتن از دنیای امروز و غذا های حاضری و صرف یک وعده غذای خانگی در کنار اعضای خانواده است. گردشگری کم شتاب نیز با الهام از این رویه، سعی در تغییر برخی مسائل بنیادی سفر و یادآوری ارزش های مهم فراموش شده دارد. شما در سفر کم شتاب یاد می گیرید و تلاش می کنید تا کلیه مسائل را عمیق تر ببینید.

 

گردشگری کم شتاب

 

 

چرا گردشگری کم شتاب؟

 

بزرگترین مزیت گردشگری کم شتاب دمخور شدن با افراد بومی و شناخت فرهنگ های گوناگون است. این نوع گردشگری نوعی رهایی در مقصد و چارچوب های آن تلقی می شود. در گردشگری کم شتاب مسافر خود را به جریان سفر میسپارد و پذیرای هر نوع چالشی است. Slow Tourism برپایه اکتشافات تازه استوار بوده و در های تازه ای را به لحاظ حسی، تجربه، یادگیری و … به روی شخص باز می کند. اغلب متقاضیان برنامه متفاوتی برای رفت و آمد خود در نظر می گیرند. این افراد کمتر هواپیما را انتخاب می کنند.

سفر با اتوبوس، قطار و یا وسیله های نقلیه ای از این دست سبب گسترش روابط اجتماعی می شود. از طرف دیگر مسیر مسافر نیز به جذابیت های سفرش تبدیل خواهد شد. چراکه در گردشگری کم شتاب شما می توانید با خیال راحت جاذبه های گوناگون را بررسی کرده و به اکتشافات تازه دست یابید. گردشگری کم شتاب به شما می کند تا فرهنگ و آداب و رسوم یک مقصد را با گوشت و پوست و خون خود حس کنید. در دنیایی که همه چیز با یک سرچ ساده قابل حل می شود، تجربه چنین چیزی غنیمت است.

 

slow tourism

 

 

چگونه سفر خود را آغاز کنیم؟

 

برنامه های لاکچری، فشرده و چند مقصده را فراموش کنید. هتل های 5 ستاره و هواپیما را از لیست خود خط بزنید. یک شهر یا روستا را انتخاب کرده و برای مثال یک هفته آنجا بمانید. با انتخاب یک شهر یا روستا می توانید فرصت بیشتری برای آشنایی با کلیه جوانب مقصد پیدا کنید. در گروه ها و سایت های مربوط به گردشگری کم شتاب عضو شوید. این کار سبب می شود تا از تجربیات دیگران استفاده کنید و ایده های تازه برای سفر نصیبتان شود.

 

ریلکس

 

 

چه کار هایی سبب شکل گیری سفر می شوند؟

 

برخی فاکتور هایی وجود دارند که گردشگری معمولی را از کم شتاب جدا می کنند. فاکتور هایی که به گونه ای تعریف Slow Tourism هستند. شما در این سفر باید سعی کنید با افراد بیشتری، علی الخصوص محلی ارتباط برقرار کنید. اگر خیلی اهل معاشرت نیستید در حد اتفاقات روزمره و با مغازه دار ها صحبت کردن نیز کفایت می کند. همچنین از رستوران های بین المللی، گران قیمت و از این دست دوری کنید. مکان های اصطلاحا Local را انتخاب کرده و از تجربه غذا های جدید لذت ببرید.

تغییر مسائلی مانند رفت و آمد نیز در شکل گیری گردشگری کم شتاب موثر است. برای مثال در این نوع سفر باید راه های تازه تر و حتی ماجراجویانه تر را انتخاب کنید. ماجراجویی تنها به مسیر ختم نمی شود، بلکه می تواند در طول سفر نیز همراهتان باشد. از در نظر گرفتن مقاصد زیاد پرهیز کنید و عمیق تر بنگرید. هتل های لوکس و امکانات لاکچری اغلب با Slow Tourism مغایرت دارند.

 

برنامه ریزی

 

 

چه افرادی Slow Tourism را انتخاب می کنند؟

 

انتخاب نوع سفر به موارد گوناگونی بستگی دارد. متقاضی باید حال و احوال خود را با شرایط یک گردشگری کم شتابد بسنجد. از طرف دیگر برخی اشخاص از تجربه چندین مقصد در روز و این فشردگی لذت می برند. به همین خاطر Slow Tourism مناسب آن ها نیست. نه همیشه ولی مواردی وجود دارند که در آن هزینه های گردشگری کم شتاب بیشتر است. در نتیجه نمی توان همه را با یک عینک تماشا کرد. انتخاب نوع سفر به مسائل گوناگونی مانند شرایط مالی، زمانی و روحی وابسته است.

 

در آخر …

 

باید بگوییم این نوع سفر از جذابیت های بسیاری برخوردار است. تجربه چنین سفری قطع به یقین تا مدت ها در ذهن متقاضی می ماند. چراکه تا حد زیادی در جه عکس سفر های معمولی حرکت می کند. گردشگری کم شتاب به مسائل فراموش شده ای می پردازد که جای خالی بعضی از آن ها در زندگی روزمره هر یک از ما حس می شود.

https://mag.zigocamp.com/post/1493
3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *