دره عشق؛ نگین بی‌همتای چهارمحال و بختیاری

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » دره عشق؛ نگین بی‌همتای چهارمحال و بختیاری
دره عشق؛ نگین بی‌همتای چهارمحال و بختیاری
دره عشق چهارمحال و بختیاری در تابستان

در هر منطقه از ایران دره‌هایی وجود دارد اما شاید هیچ کدام به اندازه دره عشق چهارمحال بختیاری دیدنی نباشند.

در این مقاله زیگوکمپ سری به چهارمحال و بختیاری می‌زنیم گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعت دره عشق را برای شما به تصویر بکشیم.

زیبایی‌های دره عشق

دره عشق شهرکرد یکی از جاذبه‌های طبیعی استان چهار محال و بختیاری است که هر کس با شنیدن نام آن و دیدن عکس و فیلم‌های طبیعت مسحورکننده‌اش، هوس می‌کند حداقل یک بار به آن‌جا سفر کند. طولانی‌ترین رود ایران یعنی رود کارون در میان دره عشق جاری است. این منطقه بسیار خوش آب و هواست و همه چیز را با هم دارد. دره، رودخانه، آبشار، چشمه، کوه و درخت.

درخت‌های بلوط در کنار صخره‌ها و پرتگاه‌ها، منظره‌های کم‌نظیری به‌وجود آورده‌اند. وجود رود خروشان‌ کارون باعث شده است تا در این منطقه همیشه زندگی در جریان باشد. روستاهای زیادی در این منطقه وجود دارند، شالیزارهای گسترده و باغ‌های انار در بخش‌های مختلفی از دره‌، جلوه بی‌نظیری را در مقابل چشمان شما پدیدار می‌نماید، به طوری که گویی جامه‌ای سبز بر تن دارد.

دره عشق

پوشش گیاهی، جنس صخره‌ها، شیب دامنه‌ها در این منطقه بسیار متنوع و متفاوت است. به‌جز شالیزار، انارستان دره عشق هم معروف و دیدنی است. بین زمین‌های کشاورزی، باغ‌های انار و شکوفه‌هایشان هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

آبشار عشق یکی دیگر از دیدنی‌های زیبای این منطقه است. این آبشار از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ باشکوه و زیبایی می‌سازد. آبشارهای فصلی و دائمی دیگری هم در این دره وجود دارد.

مسیر رسیدن به دره عشق

مسیر رسیدن به این دره هم واقعا دیدنی است اول از همه باید به جاده شهرکرد به ایذه بروید. جاده‌ای مملو از درخت‌های بلوط در دامنه های زاگرس. این جاده لقب خطرناک‌ترین و پر پیچ و خم‌ترین جاده ایران را دارد. در ادامه باید راه را به سمت روستای جوزان و سپس دروک کج کنید. ادامه مسیر این روستا شما را به دره عشق چهارمحال بختیاری می‌رساند.

آب و هوای دره عشق

ارتفاع کم کناره‌های رودخانه و تغییر بسیار زیاد ارتفاعات در فواصل بسیار کم، باعث شده تا آب و هوایی خاص در این منطقه ایجاد شود و از آب و هوای گرم تا آب و هوای سرد را در فاصله حدود دو تا سه هزار متری بتوان لمس کرد. این تنوع آب و هوایی در جنس سنگ‌ها، شیب دامنه‌ها، شکل دامنه‌ها از جمله پرتگاه‌ها، دیواره‌ها، صخره‌ها، دره‌های کوچک و پوشش گیاهی کاملا تاثیر گذار بوده و اشکال گوناگونی را در گوشه و کنار این دره شکل داده‌اند که هر کدامشان می‌توانند انسان را عاشق این طبیعت کنند و شاید به همین سبب است که نامش را دره عشق گذاشته‌اند.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با سرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. در كنار این آبشار رود كارون به آرامی جاری است و در تركیب با انارستان‌ها و شالیزارهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت‌انگیزی را به‌وجود می‌‌آورد. در اكثر فصول سال به ویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است.

آبشار دره عشق

پل عشق

در مسیر رسیدن به آبشار دره‌ عشق، پلی از جنس سیم وجود دارد که در روستای دو پلان قرار دارد. این پل سیمی کوچ‌رو، در روزگار گذشته راه عبوری و تردد عشایر کوچ‌نشین بوده است که امروزه از آن استفاده‌ای نمی‌شود و به عنوان میراثی کهن، از آن محافظت می‌شود. حالا تنها استفاده از این پل برای گردشگرانی است که می‌روند بالایش می‌ایستند و عکس می‌گیرند و از تکان‌هایش هم‌زمان دچار ترس و هیجان شوند.

پل دره عشق

محلی‌ها می‌گویند سال‌ها پیش عشاقی در دو طرف دره زندگی می‌کردند. در آن زمان پلی روی رودخانه ساخته نشده بود که بتوانند بروند و به هم برسند. این دو عاشق دل به دریا زدند تا از بین آب‌های رودخانه بگذرند و هم را ببینند. دیداری که هرگز اتفاق نیفتاد و آن دو نتوانستند از بین امواج جان سالم به در ببرند.

شاید دلیل نام نهادن این دره، به نام دره عشق به دلیل همین دو عاشق بوده است.

تفریحات دره عشق

اگر اهل ورزش‌ هستید و هیجان دوست دارید، می‌توانید در رودخانه‌ کارون رفتینگ کنید. رفتینگ همان قایق‌سواری در آب‌های خروشان است. اگر هم به ماهیگیری علاقه دارید رودخانه‌های خروشان این دره مکان مناسبی برای ماهیگیری است. علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، کوهنوردی، پیاده‌روی می‌توانند با حضور در این مکان دیدنی، لحظاتی زیبا و هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

رفتینگ دره عشق

در دره عشق امکان شب مانی در خانه‌ی روستائیان وجود دارد اما اگر اهل کمپ هستید این مکان می‌تواند تجربه‌ی خوبی را برای یک کمپ خانوادگی یا دوستانه‌ی به یادماندنی فراهم کند.

https://mag.zigocamp.com/post/413
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *