برای اقامت در کلبه‌های جنگلی به کجای ایران سفر کنیم؟

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » برای اقامت در کلبه‌های جنگلی به کجای ایران سفر کنیم؟
برای اقامت در کلبه‌های جنگلی به کجای ایران سفر کنیم؟
کلبه‌های جنگلی

طرفدار هر مدل سفری که باشید، دل به طبیعت زدن و چند روزی را در کلبه‌های جنگلی سپری کردن حال و هوای دیگری دارد. آن هم زمانیکه خرداد غزل خداحافظی خود را می‌خواند و زمین به تابستان سلام می‌کند. اقامت در کلبههای جنگلی چند قدمی ما را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کند و فضایی کم‌نظیر را در اختیارمان می‌گذارد. از سوالات مهمی که هنگام چنین پیشنهادی به‌وجود می‌آید ” به کجا سفر کنیم؟ ” است. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا بهترین مقاصد برای یافتن کلبه‌های جنگلی را به شما معرفی کنیم.

 

ماسال

 

ییلاق سوئه‌چاله و کلبه‌های جنگلی

 

در فاصله‌ای بین 25 تا 30 کیلومتری جنوب ارتفاعات ماسال مهد کلبه‌های جنگلی و گیاه گلپر قرار دارد. ییلاق سوئه‌چاله از آن دسته مناطقی است که با مناظر بکر، آب و هوای خوب و خانه‌های چوبی خودنمایی می‌کند. نام این ییلاق نیز از ” سو ” گرفته شده که در زبان محلی به معنای گلپر است.

بهترین فصل برای بازدید از این روستای خوش آب و هوا بهار و تابستان بوده و در فصل سرما کمی غیرقابل دسترس می‌شود. حوالی این ییلاق دوست‌داشتنی کلبه‌های جنگلی، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی تعبیه شده است. از جمله تفریحات این منطقه می‌توان به کوهنوردی، جنگل‌نوردی و کمپینگ اشاره کرد. فقط توجه داشته باشید که موبایل در سوئه‌چاله به خوبی آنتن نمی‌دهد.

 

ییلاق سوئه‌چاله و کلبه‌های جنگلی

 

روستای استخرگاه | پیش به سوی کلبه‌های جنگلی

 

هر چه‌قدر از گیلان و روستاهایش بگوییم بازهم کم است. روستای استخرگاه از سوگلی‌های گیلان بوده که در 74 کیلومتری جنوب رشت و 33 کیلومتری غرب رودبار قرار دارد. روستای استخرگاه با نام محلی سلگا مابین منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سیاهرود می‌درخشد. نام گذاری روستا نیز به دلیل وجود چندین استخر در آن بوده که امروزه تعداد کمی از آنها باقی‌مانده است.

از جمله جاذبه‌های روستا می‌توان به کوه درفک اشاره کرد که برای رسیدن به آن باید از میان روستا بگذرید. در بین راه کلبه‌های جنگلی انتظار شما را برای اقامتی به ‌یاد ماندنی می‌کشند. در بین این کلبه‌ها یک خانه‌ی چوبی وجود دارد که اقامتگاه نبوده و لوکیشن فیلمبرداری است. برای دسترسی به این روستای زیبا باید از طریق اتوبان رشت-قزوین به گیلان برسانید. از آنجا وارد جاده‌ی بره‌سر-توتکابن شده و در 33 کیلومتری رودبار به سمت روستای استخرگاه برانید.

 

روستای استخرگاه | پیش به سوی کلبه‌های جنگلی

 

روستای اسطلخ‌جان

 

اگر مهر روستای استخرگاه به دلتان نشست، هیچ نگران نباشید. در 23 کیلومتری شمال استخرگاه و جنوب روستای حلیمه، روستای اسطلخ‌جان به عنوان مرکز دهستان رحمت‌آباد پادشاهی می‌کند. روستایی کوهپایه‌ای و جنگلی که در گذشته سلچان نام داشت.

نام‌گذاری این روستا نیز به دلیل استخرهای فراوانی بود که در آن وجود داشت. اسطلخ‌جان میزبان برخی از بهترین کلبه‌های جنگلی منطقه بوده که از جنس چوب، گل، پوشال و … است. آب و هوای بخش جلگه‌ای روستا گرم و مرطوب و بخش کوهپایه‌ای که مساحت بیشتری دارد معتدل‌تر است. ماست، تخم‌مرغ و شیر روستای اسطلخ‌جان از محصولات پرطرفدار منطقه محسوب می‌شوند.

 

روستای اسطلخ‌جان

 

بندپی

 

اگر قصد اقامت در کلبه‌های جنگلی را دارید، منطقه‌ی بندپی واقع در جنوب شهرستان بابل را فراموش نکنید.  این منطقه‌ی خوش آب و هوا به عنوان یکی از بخش‌های مازندران دارای دو بخش غربی و شرقی است. مرکز بندپی غربی شهر خوشرودپی و مرکز بندپی شرقی شهرگلوگاه بوده و سه نوع آب و هوای کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای را در طول سال تجربه می‌کنند.  لغت بندپی از دو بخش بند به معنای سرزمین مرتفع و پی به معنای سرزمین پست و جلگه‌ای تشکیل شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری منطقه که پر از کلبه‌های جنگلی است می‌توان به فیلبند اشاره کرد. روستایی ییلاقی در بندپی غربی که یکی از مرتفع‌ترین روستاهای مازندران محسوب می‌شود. این منطقه که به اقیانوس ابر نیز شهرت دارد، از اردیبهشت تا اوایل مهر آب و هوایی بی‌نظیر را تجربه می‌کند. بندپی شرقی نیز برنامه‌های جذابی برای شما تدارک دیده است. نخست شالیزارهای پلکانی روستای فیروزجاه و سپس روستای ییلاقی شیخ موسی که میزبان چندین کلبه‌ی جنگلی است.

 

بندپی

 

روستای هالیدشت

 

معمولا مقاصدی مانند موارد بالا به دلیل شناخته شدن شلوغ هستند. همین موضوع باعث می‌شود عده‌ای از کلبه‌های جنگلی موجود در این روستاها صرف نظر کنند. اما روستای هالیدشت (هلودشت یا هالی‌دشت) واقع در شهرستان املش و جنوب دهستان لات‌لیل یک استثناء است. روستایی بکر و ساکت با شباهتی زیبا به فیلبند که وعده‌ی آرامشی عجیب را به مسافران می‌دهد.

برای رسیدن به این منطقه باید ابتدا به سمت لاهیجان حرکت کرده و سپس وارد املش شوید. از لاهیجان تا روستای هالیدشت در حدود 45 دقیقه راه است. در روستای هالیدشت قهوه‌خانه‌ای قدیمی چند واحد اقامتی اجاره می‌دهد. اگر این واحدها باب میلتان نبود می‌توانید به سمت کلبه‌های تازه تاسیس خضیب دشت حرکت کنید.

روستای هالیدشت

 

و تمام …

 

کلبه‌های جنگلی همیشه حسی فوق‌العاده و استثنائی را به مهمانان خود القا می‌کنند. اگر تا امروز موفق به تجربه‌ی چنین حسی نشده‌اید پس فرصت را غنیمت بشمارید و بار سفر را ببندید. طبیعت شما را می‌خواند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *