روستای امامه | معرفی یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران

مجله زیگوکمپ » روستای امامه | معرفی یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران
روستای امامه | معرفی یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران
روستای امامه

به هر سو که قدم برداری زیبایی در انتظار توست، هر گوشه نظر اندازی خالق لطافت همان جاست. دلیلش را نمی‌دانیم ولی شاید اهالی تهران در زندگی قبلی کار خوبی کرده‌اند که در این دنیا این همه زیبایی نصیبشان شده است. هر چند کیلومتری که از تهران فاصله می‌گیرید روستایی کهن انتظارتان را می‌کشد. روستاهایی که مانند معبد بوده و گویی آمده‌اند تا وعده‌ی آرامشی ابدی را بدهند. در 10 کیلومتری شرق فشم، در میان منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ورجین، زیر سایه‌ی منطقه‌ی نام آشنای رودبار قصران شمیرانات روستای کوهستانی امامه نشسته است. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا سری به روستای امامه بزنیم.

 

معرفی روستای امامه

 

روستای امامه که در گذشته بخشی از لواسان بوده برگی از تاریخ را در جیب خود دارد. تاریخی که سرنوشت روستا را تا حد زیادی تغییر داد. پیش از آنکه قصه‌ی جذاب روستای امامه را تعریف کنیم بیایید چند خطی را به معرفی روستا بپردازیم. روستای امامه یک ییلاق کوهستانی خوش آب و هوا بوده که دارای دو بخش امامه‌ی بالا و پایین است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، درختان میوه‌ی رنگارنگ و سکوت موجود سبب شکل گیری امامه‌ شده‌اند. روستای امامه به خاطر ویژگی‌های خاص خود پذیرای کوهنوردان، طبیعت‌گردان، گروه‌های دوستانه یا خانوادگی است.

حال که کمی با روستا آشنا شدیم بد نیست مروری بر تاریخ جالب و شنیدنی آن نیز داشته باشیم. قصه‌ای که بیشتر شبیه پرنسس‌های دیزنی است تا تاریخ روستایی که در اطراف تهران جا خوش کرده است. سالها پیش ناصرالدین شاه برای شکار به روستای امامه سفر می‌کرده است. در یکی از تعطیلات شکاری خود با فاطمه آشنا می‌شود. دختری شیرین زبان که از بعد از یتیم شدن برای عموی خود چوپانی می‌کرده است. می‌گویند بعد از چندی هم کلام شدن، شاه فاطمه را به دربار می‌آورد. در دربار، جیران سوگولی وقت پادشاه آموزش او را بر عهده می‌گیرد.

برخی می‌گویند او را برای جایگزینی با جیران آورده بود و برخی می‌گویند فاطمه بعد از مرگ جیران سوگولی شاه شد. آنچه اهمیت دارد، عشق و علاقه‌ای است که شاه به فاطمه داشت. چراکه او را سوگولی خود برگزید، نام انیس‌الدوله را برای او در نظر گرفت و نشان حایل آفتاب را به او اعطا کرد. نشان ارزشمندی که شاه شخصا به زنان خود می‌داد. انیس‌الدوله چنان تاثیری بر شاه داشت که او را مجبور به قبول فتوای منع تنباکو کرد. فاطمه‌ی قصه‌ی ما اولین بانوی درباری بود که پا در اروپا نهاد. درآخر فاطمه هیچگاه روستای خود را فراموش نکرد و پس از کوچ به دربار لطف خود را به روستای امامه سرازیر کرد.

 

جاذبه‌های تماشایی روستای امامه

 

روستای امامه را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین و بهترین روستاهای اطراف تهران از این لحاظ نامید. منطقه‌ای که هر سلیقه‌ای را تحت پوشش خود دارد و جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. از کوچه باغ‌هایی که با درختان سیب، گردو، آلبالو و … مزین شده‌اند تا بناهای تاریخی که هر یک قصه‌ای دارند. در این بین چندین قله‌ی قابل فتح نیز وجود دارد.

 

امام زاده شاه حسین

 

طبق روایات شاه حسین از نوادگان امام موسی کاظم بوده و امام زاده‌ی آن در دوران ایلخانی ساخته شده است. همانطور که پیش‌تر گفتیم انیس‌الدوله پس از پیوستن به دربار کارهای مختلفی برای روستای امامه کرد. مرمت این امام زاده یکی از آنها بود. البته باتوجه به کتیبه‌ی به جای مانده بر سردر امام زاده، یک بار هم در سال 1328 مرمت شده است.

 

امام زاده نور

 

این امام زاده که در جاده‌ی امامه پایین قرار دارد نیز طبق روایات از نوادگان امام موسی کاظم محسوب می‌شود. نکته‌ی بارز این امام زاده درخت سرو آن است. درختی که اهالی روستا عمر آن را 400 سال تخمین می‌زدند.

 

چشمه‌ی پیر حمزه

 

این چشمه که وظیفه‌ی تامین آب شرب روستای امامه را دارد در ارتفاعات قله‌ی مهرچال جای گرفته است. برای رسیدن به این چشمه باید جاده‌ی امامه‌ی بالا را پیش گرفته تا به پل باغ تنگه برسید. بعد از آن با 3 ساعت پیاده‌روی در جهت غرب باغ تنگه می‌توانید چشمه را پیدا کنید. باغ تنگه منطقه‌ای سرسبز در شمال روستا است.

 

قلعه مازیار

 

از دیگر بناهای تاریخی روستا می‌توان به قلعه‌ی 1200 ساله‌ی واقع در شمال شرق روستا اشاره کرد. قلعه‌ای که به دستور مردآویج (مازیار) بنیان گذار سلسله‌ی زیاریان به سبک نظامی در قرن 3 هجری ساخته شد. این قلعه با مساحت 900 مترمربع تبعیدگاه مبارزان آن زمان بوده است. قلعه‌ی مازیار از ملات، گچ، ساروج و … ساخته شده و مسیر دسترسی سختی دارد. قلعه مازیار یا امامه سرانجام در سال 1380 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.

 

تفریحات روستای امامه

 

همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده‌اید تفریحات روستای امامه به طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی‌های آن ختم می‌شود. شما می‌توانید با سفر به این روستا به قله‌های همهن، پیرزن کلوم (کلون) و مهرچال رفته و آنها را فتح کنید. همچنین یکی از جاذبه‌های اطراف روستا که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند روستای کلوگان است. شما می‌توانید از دو مسیر 5 ساعت و 90 دقیقه‌ای خود را به آبشار کلوگان یکی از خواستنی‌ترین جاذبه‌های روستا برسانید. راه 5 ساعته جذاب‌تر بوده و از میدان امامه‌ی بالا، کوچه‌ی هشت متری میانا آغاز می‌شود.

 

مسیر دسترسی به روستا

 

مسیر دسترسی به روستای امامه کاملا سرراست بوده و ممکن است تنها در روزهای تعطیل و جمعه کمی جاده شلوغ باشد که آن هم به خاطر لواسان است. اگر با ماشین شخصی خود عازم روستا هستید باید از طریق بزرگراه بابایی شرق خود را به میدان قائم رسانده و وارد جاده‌ی فشم شوید. پس از 15 کیلومتر رانندگی تابلوی روستا مقابل چشمانتان خودنمایی می‌کند. 7 کیلومتر در امتداد تابلو حرکت کنید تا به سه راهی ورودی روستای امامه برسید. ورودی مستقیم به خیابان گلزار، مرکز روستا و میدان امامه ختم می‌شود. در انتهای ورودی چپ خیابان 25 متری مهرچال، مسیر راحت آباد و باغ تنگه انتظارتان را می‌کشند. چنانچه خودروی شخصی در دسترستان نیست به فلکه‌ی چهارم تهرانپارس رفته و خطی‌های میدان فشم را سوار بشوید. از فشم به بعد را باید تاکسی دربست بگیرید.

 

چند کلامی از روستا

 

اهالی این روستای قدیمی به دو زبان فارسی و طبری صحبت می‌کنند که متاسفانه زبان طبری به دلیل پاره‌ای از اتفاقات در حال فراموشی است. همچنین اهالی بومی دارای دو لهجه‌ی طبری (شبیه مازندرانی) و دری هستند. باتوجه به ساخت و سازهای بی‌رویه در این چند سال متاسفانه اثری از بافت قدیمی و معماری کهن آن جز چند خانه‌ی قدیمی چیزی به جای نمانده است. شغل اصلی اهالی روستای امامه از گذشته تا امروز دامداری، کشاورزی و باغداری بوده و از فروش محصولات کسب درآمد می‌کردند. متاسفانه باوجود پیشرفت روزافزون کشور و شهرهای بزرگ، روستاهایی نظیر امامه هنوز از فقدان برخی نیازهای اولیه رنج می‌برند.

ایراداتی نظیر عدم گازکشی لوله‌ی گاز یکی از بزرگترین معضلات مردم روستا است. چراکه موقعیت جغرافیایی روستا کوهستانی بوده و مسلما زمستان‌های سردی به روستا کوچ می‌کنند. این مورد را بگذارید در کنار تعطیلی حمام عمومی و ساخت و سازهای بی‌رویه که تاثیر زیادی بر زندگی مردم بومی و چهر‌ه‌ی روستا می‌گذارد. امیدواریم هرچه زودتر این سوءمدیریت‌ها رفع شده و مردم خونگرم روستا زندگی عادی را از نو تجربه کنند.

 

چند نکته که نباید فراموش کنید

 

اگر زمانی احساس کردید جذابیت‌های روستای امامه برایتان کافی نیست (که بعید می‌دانیم همچین اتفاقی رخ دهد) می‌توانید سری به روستاهای اطراف بزنید. برای مثال روستاهای کلوگان 16km، فشم 10km، روستای ایگل17km و روستای آهار 17 کیلومتر با امامه فاصله دارند. این روستا آنقدر مهمان‌نواز است که در هر چهار فصل سال پیشنهاداتی استثنائی برای مسافران دارد. بهاری پرآب و پرشکوفه، تابستانی خنک، پاییزی رنگارنگ و زمستانی سپیدپوش از نعمت‌های این روستا هستند.

 

حرف آخر …

 

اگر بخواهیم در یک جمله مقاله را تمام کنیم، باید بگوییم تردید نکنید و همین حالا عازم این روستا شوید.

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/2486
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *