بررسی تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » بررسی تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری
بررسی تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری
شبکه‌های اجتماعی

با یک سرشماری ساده در بین اطرافیانتان متوجه می‌شوید که هر شخص حداقل در یک شبکه‌ی اجتماعی عضو است. هر کدام از این افراد روزانه با مطالب گوناگونی در این شبکه‌ها روبه‌رو می‌شوند. از نکات مثبت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به فیلتر کردن محتوای درخواستی اشاره کرد. چند سالی است محتوا و مطالب گردشگری محبوبیت بالایی بین کاربران پیدا کرده‌اند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از ارائه کنندگان خدمات گردشگری در فضاهای مجازی فعال‌تر شده و محتواهای کاربردی‌تری در اختیار کاربران قرار بدهند. امروز 9 تیر 1400 روز جهانی شبکه‌های اجتماعی است. از این رو قصد داریم در تازه‌ترین مقاله‌ی زیگوکمپ به بررسی تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری بپردازیم.

 

شبکه‌های اجتماعی

 

شبکه‌های اجتماعی

 

امروزه شبکه‌های اجتماعی شکل و شمایل تازه‌ای به خود گرفته‌اند. با پیشرفت بشر معنای SN‌ها از گردهمایی دور آتش به معنا و مفهوم امروزی آن رسیده است. به همین دلیل بحث تحلیل داده‌ها، ریاضیات، روانشناسی و … به این شبکه‌ها ورود پیدا کرده‌اند. این اتفاق، تحلیل و بررسی شبکه‌های اجتماعی را به یک تخصص گران تبدیل کرده است. تخصصی که حتی دستگاه‌های دولتی هزینه‌های هنگفتی برای آن پرداخت می‌کنند تا اهداف خود را پیش برده و عملی کنند. از جمله معروف‌ترین این سرویس‌ها می‌توان به اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و فیس‌بوک اشاره کرد.

 

روز SN

 

شبکه‌های اجتماعی و صنعت گردشگری

 

تا پیش از این صنعت گردشگری روند مشخص و کاملا سنتی برای جذب توریست و گسترش سفر داشت. اما با ورود Social Network اصطلاح گردشگری مجازی به وجود آمد که نوعی شتاب‌دهنده محسوب می‌شوند. چراکه به کاربران اجازه دادند تنها با یک کلیک به جای‌جای دنیا سفر کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. از این رو تعامل بین کاربران بیشتر شده و میل به سفر نیز افزایش پیدا کرده است. امروزه شبکه‌های اجتماعی چند رسانه‌ای بوده و به همین دلیل می‌توان گفت بستر بسیار مناسبی برای شیوه‌های نوین بازاریابی هستند.

بازاریابی که به لطف این شبکه‌ها و دنیای بی‌کران اینترنت به شکل فرامرزی درآمده و پیوندهای اجتماعی، صورت تازه‌ای به خود گرفته‌اند. تا همین چند سال پیش نهایت تلاش فعالین گردشگری در فضای مجازی، راه‌اندازی سایت‌های پیش پا افتاده‌ای بود که از زبان انگلیسی پشتیبانی نمی‌کردند، به‌روزرسانی‌های ضعیفی داشتند و فاقد اطلاعات کافی بودند. رفته رفته این رسانه‌ها دستخوش تغییراتی شدند و با ورود شبکه‌های اجتماعی جان تازه‌ای گرفتند. در کل شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های زیادی برای جذب گردشگر ایجاد کرده‌اند. فرصت‌هایی که تبلیغات ارزان‌تری نسبت به نمایشگاه‌های خارجی، تبلیغات محیطی و … دارند.

 

شبکه‌های اجتماعی و صنعت گردشگری

 

تاثیر SN بر کسب‌وکارها

 

  1. شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای عرضه و تقاضای هم‌زمان هستند. چراکه کسب‌وکارها می‌توانند هم‌زمان با ایجاد زمینه‌های بازاریابی، اقدام به فروش محصول کرده و برای خود دورنما متصور شوند.
  2. گسترش این شبکه‌ها سبب کاهش متوسط هزینه‌های جانبی و زمانی شده است. بسیاری از کسب‌وکارهای گردشگری امروز دیگر خرج مکان و … را ندارند.
  3. پیدا کردن بازار هدف و مشتریان بالقوه، تعامل با مخاطبان و درک خواسته‌ی آنها آسان‌تر شده است.
  4. محیط مناسبی برای آزمون و خطا و امتحان کردن تازه‌ترین راه‌های تبلیغات و بازاریابی است.
  5. فرصت‌های مناسبی برای شرکت‌های کوچک و ناشناخته به‌وجود آورده‌اند.

 

تاثیر SN بر کسب‌وکارها

 

تاثیر SN بر گردشگران

 

  1. انتخاب مقصد مورد نظر به قدری آسان شده که می‌توانید پیش از سفر خود را به یک تور مجازی دعوت کنید.
  2. کسب‌وکارها به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی به علایق و خواسته‌های گردشگران نزدیک‌تر شده‌اند. از طرفی پس از فروش خدمات گردشگری بازهم تعامل خود با گردشگران را حفظ می‌کنند. همین موضع سبب شده تا گردشگران حس خوبی پیدا کنند و سفرهای بیشتری را تجربه کنند.
  3. تعداد ارائه‌کنندگان خدمات زیاد شده و مسافران حق انتخاب بیشتری دارند.

 

تاثیر SN بر گردشگران

 

جمع‌بندی …

 

شبکه‌هاییی نظیر پینترست، اینستاگرام، فیس‌بوک و … جزو پر مخاطب‌ترین رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. اما متمرکز بر بحث گردشگری نیستند. از جمله‌ شبکه‌های مختص گردشگری می‌توان به Couchsurfing، tripadvisor و … اشاره کرد.

 

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/2554
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *