تالاب کردخورد، انتخابی مناسب برای یک سفر متفاوت پاییزی

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » تالاب کردخورد، انتخابی مناسب برای یک سفر متفاوت پاییزی
تالاب کردخورد، انتخابی مناسب برای یک سفر متفاوت پاییزی
تالاب کردخورد

اگر اهل سفرهای هیجان‌انگیز و دیدن مکان‌های خوش آب و هوا هستید، اگر تماشای پرندگان وحشی و مهاجر برای شما جذابیت دارد، پاییز امسال حتما سری به میراث 40هزار ساله ایران یعنی «تالاب کردخورد» بزنید.

برای اینکه درباره کردخورد بیشتر بدانید با زیگوکمپ همراه شوید.

تالاب کردخورد میعادگاه پرندگان مهاجر

تالاب کردخورد که آن را با نام تالاب آق‌گل هم می‌شناسند حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان در 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد(اسلام آباد) قرار دارد. این تالاب ۵ کیلومتر طول، ۳/۵ کیلومتر عرض و ۵ متر عمق دارد.

بیشترین زیبایی تالاب آق‌گل در فصل پاییز است چون فصل مهاجرت پرندگان است و پرندگانی از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه پرواز می‌کنند. پرواز پرندگان بر روی تالاب و تصاویر آنها بر روی آب، منجر به خلق چشم اندازی بی بدیل می‌شود که گردشگران را از سرتاسر ایران به این منطقه می‌کشاند.

طبیعت زیبای کردخورد

آب این تالاب از ذوب برف در ارتفاعات و نزولات جوی، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای پر می‌شود. این تالاب در پاییز و زمستان پر آب می‌شود، در فصل بهار از میزان آب آن کاسته شده و تا پایان بهار تقریبا خشک می‌شود.

علاوه بر حضور پرندگان مهاجر، پوشش گیاهی بسیار بی‌نظیر و همجواری تالاب با کوه کت که بیش از دو هزار متر ارتفاع دارد، زیبایی این تالاب را چند برابر می‌کند‌.

تالاب کردخورد از لحاظ وجود مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی‌ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود. بیش از 46 گونه از پرندگان ایران از جمله انواع اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آبچلیک پا سرخ، بوتیمار کوچک، کشیم، باکلان، زرده پره تالابی، پرستوی دریایی و نوک کاکایى در این تالاب وجود دارند و شما همه آنها را می‌توانید یک‌جا ببینید.

گزارش‌های زمین‌شناسی منطقه، عمر این تالاب را بیش از 40 هزار سال برآورد کرده است. وجود این تالاب موجب پیدایش و استقرار روستاهای پیرامون آن شده است.

https://mag.zigocamp.com/post/146
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *