نگهداری و مراقبت از کیسه خواب

نگهداری و مراقبت از کیسه خواب
بیدار شدن در کوه

بسیاری از ما رابطه‌ای گرم و صمیمی با کیسه خواب‌های خود داشته و امیدواریم این رابطه تا سال‌های سال ادامه داشته باشد. با راهکارهای ارائه شده برای نگهداری و مراقبت از کیسه خواب شما می­‌توانید مطمئن شوید که شما و کیسه خواب‌تان برای سالهای زیادی با یکدیگر خواهید بود.

مراقبت از کیسه خواب در کمپ

هنگام چادر زدن فرقی نمی­‌کند کیسه خواب شما از پر یا الیاف مصنوعی باشد، بهتر است آن را تمیز، خشک و محافظت شده نگه دارید. این به خصوص به کیسه خواب‌های پَر مربوط می­شود ولی کیسه خواب‌های الیاف هم می­توانند از راهکارهای زیر سود ببرند:

با لباسهای تمیز بخوابید: حتی اگر خیلی خسته هستید با همان لباس هایی که راه پیمایی کرده اید وارد کیسه‌خواب نشوید. چربی بدن، عرق و آلودگی به مرور زمان می­تواند قدرت عایق بودن کیسه خواب شما را از بین ببرد. برای خواب از لباس زیر بلند و جوراب تمیز استفاده کنید. اگر گرمتان شد حداقل یک تی‌شرت و یک لباس زیر بپوشید. یک کلاه بافتنی یا یک دستمال سر می­تواند از تماس موی چرب با کلاه کیسه خواب جلوگیری کند. کرم ضدآفتاب روی صورت و گردن شما می­تواند به بدنه کیسه‌خواب شما نفوذ کند، پس قبل از خواب آن را پاک کرده یا بشویید.

یک ملافه برای کیسه خواب خود تهیه کنید: ملافه داخلی کیسه خواب می­تواند از پنبه، ابریشم، پشم یا پلی‌استر و نسبتا سبک وزن باشد. این ملافه کیسه خواب شما را تمیز نگه می­دارد، زیرا به عنوان یک مانع بین پوست و کیسه خواب شما عمل می­کند. علاوه بر این، حدود 5 تا 18 درجه سانتیگراد را به درجه حرارت کیسه خواب شما اضافه می­کند. در انتهای هر سفر، به سادگی ملافه را بشویید تا دوباره آماده استفاده شود.

از کیسه‌خواب در برابر تماس با زمین مراقبت کنیداگر تصمیم دارید در محیط باز بخوابید ابتدا یک زیر انداز روی زمین بیاندازید. در ساخت برخی کیسه خواب‌ها از پارچه مقاوم ضد آب در بخش خارجی استفاده شده است ولی این پارچه‌ها نیز در مقابل تکه چوب‌های تیز و میوه‌های درخت کاج نیاز به مراقبت دارند.

با ملایمت با آن برخورد کنید: هرگز وقتی در کیسه خواب خود ایستاده‌اید در چادر خود به این سو و آن سو نروید این کار جای پای کیسه خواب را از بین می‌برد. اگر فکر می‌کنید تمایل دارید در حالی‌که کیسه خواب خود را به دور خود پیچیده اید کنار آتش بنشینید، بهتر است یک کیسه خواب الیافی کهنه با خود بیاورید چون احتمالا نمی­خواهید جرقه های آتش کیسه خواب پر نوی شما را سوراخ کنند.

در استفاده از زیپ‌ها صبور باشید: یکی از موارد رایج نا امیدی در استفاده از کیسه خواب، زیپ های دو طرفه است. حتما در منزل با زیپ های کیسه خواب خود آشنا شده و استفاده از آنها را تمرین کنید تا اگر زمانی خواستید در یک چادر تاریک، زیپ کیسه خواب را ببندید مجبور نشوید در نهایت آن را محکم کشیده و باعث پارگی پارچه شوید.

 هر روز کیسه‌خواب خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید: حتی اگر برای این کار مجبور هستید تا اواسط روز صبر کنید، کیسه خواب خود را پشت و رو کنید تا تمام رطوبت آن خشک شود. کیسه خواب را برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید چون اشعۀ ماوراء بنفش بتدریج پارچه را تضعیف می‌کند. ولی اگر کیسه خواب شما کاملا خیس شده است احتمالا لازم است آن را برای چندین ساعت در هوای آزاد بگذارید. حتما به محض اینکه از یک مسافرت در طبیعت به خانه بر می­گردید کیسه خواب خود را در فضای باز بگذارید تا خشک شود.

در قرض دادن کیسه‌خواب خیلی محتاط باشید: ممکن است یکی از دوستان شما بخواهد کیسه خواب شما را قرض بگیرد ولی آیا او به اندازه شما آن را دوست دارد؟ یک سری قوانین تنظیم کنید و طرز کار زیپ‌ها و سیم‌ها را به آن‌ها نشان داده و از آنها بخواهید از یک ملافه کیسه خواب استفاده کنند.

https://mag.zigocamp.com/post/265
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *