راه اندازی آتش در باد، باران و برف

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » راه اندازی آتش در باد، باران و برف
راه اندازی آتش در باد، باران و برف
کباب روی آتش

بیشتر وقت‌ها مثل زمان باریدن باران، برف یا وزش باد‌های شدید ما بیشتر از همیشه به آتش احتیاج داریم و روشن کردن آتش، دقیقا در همین مواقع خیلی سخت می‌شود. اگر اهل کمپینگ هستید می‌دانید که آتش درست کردن یک اصل بقا در کمپینگ به حساب می‌آید. ما در شرایط سخت به یک آتش درست و حسابی احتیاج داریم که با روش‌های قدیمی روشن نمی‌شوند. راز یک آتش گرم این است که آن را از بیرون به داخل بسازیم. چگونه؟

در این مقاله زیگوکمپ با ساختن یک اشت حرفه‌ای و گرم در هر شرایطی بیشتر آشنا شوید.

 شروع بزرگ
قدم اول جمع آوری سوخت(هیزم) است. میزان سوخت چقدر باشد؟ به اندازه روشن نگه داشتن آتش در طول شب.

یک پشته هیزم می‌تواند کافی باشد. با قطعه قطعه کردن یک درخت مرده با تبر، میزان هیزمی که لازم دارید را تامین کنید. برای قطعه قطعه کردن هیزم‌ها نیاز به تبر یا اره دارید و بدون آن‌ها کار شما کمی سخت خواهد شد.


رسیدن به مرکز
برای سوخت آتش می‌توانید به راحتی شاخه‌های خشکی که پای درختای کاج و صنوبر وجود دارد را جمع‌آوری کنید. این شاخه‌ها خشک باقی مانده‌اند چرا که شاخه‌های درخت مثل پوشش جلوی خیس شدن آن‌ها را گرفته‌اند. اما اگر زمانی این شاخه‌ها هم خشک نبودند، تنها جایی که می‌توانید چوب خشک پیدا کنید قسمت درونی درخت‌های خشک شده و الوارهای بزرگ است که به وسیله اره یا تبر و تکه تکه کردن تنه، به چوب‌های خشک داخلی با ضخامت‌های متفاوت می‌رسیم.


نکته: در صورت نداشتن تبر، از چاقو برای شکاف دادن استفاده کنید. به این صورت که یک سری شکاف در جهت ترک‌های موجود به وجود بیاورید و با این کار به غشای داخلی و چوب خشک برسید.

مسائل کوچکتر

موقع بارش برف وقتی برای پیدا کردن هیزم و شاخه‌های خشک وجود ندارد. پس چاره چیست؟ در این‌گونه موارد سعی کنید الکل یا آتش زنه به همراه داشته باشید. گلوله‌های نخی یا پنبه‌ای آغشته به مواد نفتی می‌تواند آتش زنه خوبی باشد. می‌توانید از تراشه پوست درخت، دسته‌ای از برگ‌های درختان سوزنی مانند کاج و یا شاخه‌ای باریک استفاده کنید و فیتیله (آتش زنه) را روی آن‌ها بگذارید. مخروطی از شاخه‌ها و بته‌های خشک اطراف آتش‌زنه درست کنید. ضخامت شاخه‌های اطراف این مخروط بهتر است از خیلی باریک شروع شده و تا ضخامتی به اندازه انگشت شصت ادامه داشته پیدا کند.

نکته : برای اطمینان بیشتر بهتر است از چوب‌های کاجی که با صمغ پوشیده شده‌اند و به ضخامت انگشت هستند استفاده کنید، چون صمغ باعث می‌شود جرقه زدن در هوای مرطوب راحت‌تر شود.


روشن کردن

بهتر است کبریت‌های ضد‌بادی که به واکنش‌های شیمیایی برای روشن شدن آتش نیاز دارند را فراموش کنید. باریکه‌های چوبی آغشته به صمغ رو فراموش نکنید. بهترین چیزی که در هوای بد می‌توانید برای روشن کردن آتش از آن استفاده کنید فندک‌ اتمیه (بوتان) است که شعله‌های بلند و قوی تولید می‌کند و فلزی که در آن جرقه تولید می‌کند می‌تواند جرقه بزرگ و خوبی را درست کند.


وقتی مخروطی هیزم شما آماده شد سعی کنید با حرکت دادن قسمت‌هایی که آتش در آن روشن است، جای بیشتری برای قرار دادن هیزم‌های تازه‌تر فراهم کنید. یک آتش گرم باید طولی نزدیک به اندازه بدنتان داشته باشد و در پشتش دیواره‌ای مثل سنگ قرار گرفته باشد که بتواند حرارت را به سمت شما منعکس کند.


وقتی که آتش را به خوبی مستقر کردید، چند گیاه یا چوب سرزنده و سبزتر هم به آتش اضافه کنید چون به نسبت چوب‌های خشک با درجه حرارتی کمتری می‌سوزند، ولی برای مدت بیشتری باقی می‌مانند، که این می‌تواند شما را مطمئن کند که شب خوب و گرمی را زیر نور ماه سپری خواهید کرد.

https://mag.zigocamp.com/post/271
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *