رانندگی در کویر | نکات مهم و ضروری

مجله زیگوکمپ » راهنمای آفرود » رانندگی در کویر | نکات مهم و ضروری
رانندگی در کویر | نکات مهم و ضروری
تکنیک های رانندگی در کویر

هر چقدر مدعی رانندگی بی عیب و نقص در خیابان‌­ها و جاده‌­ها باشید باید این نکته را بدانید که رانندگی در کویر تفاوت­‌های بسیاری با آنچه که تا به حال تجربه کرده‌اید دارد. در مقایسه با مناطق جنگلی، کوهستانی و یا استپی، مناطق کویری به هیچ عنوان قابل پیش­‌بینی نیستند. در این مناطق، نیروی کمکی در مواقع لزوم بندرت یافت می‌شود. بنابراین هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که با یک خودرو به این مناطق سفر کنید.

برای جلوگیری از بروز اتفاقات غیرقابل پیش­‌بینی حتی‌الامکان به شکل گروهی و با چند ماشین مجهز به کویر بروید تا در صورت نیاز از کمک یکدیگر برای رفع مشکل استفاده کنید. برای سفر به مناطق کویری و رانندگی در این مکان­ها قطعا به کمک افراد باتجربه نیاز خواهید داشت. شاید بتوان گفت که رانندگان با تجربه کویری به نوعی رانندگان خوش شانسی محسوب میشوند. آنها توانسته‌اند با توجه به غیرقابل پیش‌­بینی بودن این مناطق، به تبحر و تجربه دست پیدا کنند.

شاید یکی از مزیت­‌های راه‌­ها و مناطق کویری نسبت به کوهستان و جنگل، برخورد نکردن با بن‌بست‌­ها و مسیرهای طبیعی است. اما سعی کنید بعد از ورود به یک راه کویری بدون آگاهی در آن مسیر رانندگی نکنید. این کار مانند قدم برداشتن در مکان تاریکی است که هیچ چیز قابل دیدن نیست و هر لحظه امکان بروز اتفاقات بدی مانند گم کردن مسیر و یا گیر کردن در شن‌های روان وجود دارد.

چند نکته مهم در رانندگی در کویر

رعایت چند نکته مهم در رانندگی در کویر

آگاهی از مسیر و سنجش میزان استحکام خاک یا شن و ماسه در کویر بسیار مهم است.اگر تجربه رانندگی در کویر را ندارید و قصد سفر به این مناطق را دارید باید به نکات مهمی توجه کنید. این نکات به شما کمک میکند تا سفر خوبی را داشته باشید و از گشت و گذار در کویر لذت ببرید.

قبل از انتخاب مسیر حتما با یک راهنمای خبره مشورت کنید و توصیه­‌های او را به دلیل با تجربه بودن در نظر بگیرید و اجرا کنید. در صورت مکان از یک تورلیدر با تجربه بخواهید که گروه شما را همراهی کند. استفاده از GPS را به هیچ عنوان فراموش نکنید. البته استفاده از جی پی اس، لزوم بهره‌گیری از راهنما و نقشه‌های دقیق با بزرگنمایی مناسب را منتفی نمی­‌کند. استفاده از تمامی ابزارهای مسیریابی مانند قطب نما را اولویت خود داشته باشید.

مسافرت به کویر با خودروی سواری معمولی ممنوع

شما به هیچ وجه نمی‌­توانید با یک خودروی معمولی سواری که در شهر با آن رانندگی می‌­کنید به سفر آفرود کویری بروید چون این نوع خودروها توان کافی برای کویرنوردی را ندارند. برای رانندگی و سفر به مناطق کویری به طور­یقین باید از خودروهای آفرود استفاده کنید که دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی مانند گیربکس کمکی هستند. اگر چنین خودرویی در دسترس ندارید و به سفرهای کویری هم علاقه دارید، پیشنهاد می­شود با تورهای کویرگردی به این مناطق سفر کنید.

 

مسافرت به کویر با خودروی سواری معمولی ممنوع

 

مشخصات یک خودروی آفرود چیست؟

یک خودروی آفرود برای سفرهای این­‌چنینی باید دارای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک باشد. چون در این نوع از دیفرانسیل قدرت پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. به همین دلیل هم به آن تمام چرخ دنده هم می‌گویند.

نکته مهم اینکه هر چند این سیستم فرمان‌پذیری خودرو را بسیار بالا می‌برد ولی داشتن این ویژگی تنها مشخصه یک خودروی آفرود نیست. امکانات دیگری مانند گیربکس کمکی برای جلوگیری از گیر کردن در شن و سیستم تعلیق جهت جلوگیری از واژگونی خودرو است. لاستیک‌های پهن نیز از دیگر مشخصات مهم ماشین‌های آفرود به شمار می‌آید.

اقدامات بسیار مهم قبل از حرکت

فرض بر اینکه شما قصد سفر به کویر با خودروی آفرود دارید، باید این نکات مهمی را در نظر بگیرید. تجهیزات سنگین مثل جعبه آچار، جک و دیگر وسایل را در صورتی که درون خودرو و یا روی باربند قرار دارند، حتما فیکس و در جای خود محکم کنید. برای این کار می‌توانید از جعبه‌های فلزی و مستعمل مهمات استفاده کنید. کافیست در فضای زیر صندلی و یا محل قرار دادن بار، جعبه‌های مهمات را توسط پیچ و مهره به بدنه وصل کنید و این وسایل را داخل آنها قرار دهید.

به هر نحو ممکن از لق زدن وسایل سنگین درون خودرو جلوگیری کنید تا سفر ایمن‌تری داشته باشید. در صورت استفاده از باربند، سعی کنید تجهیزات را کاملا توسط طناب و یا کش‌های مخصوص بستن بار محکم کنید. کویر دارای پستی­‌ها و بلندی­‌های شنی زیادی است. به این ترتیب با فیکس کردن وسایل، از صدمه رسیدن به سرنشینان و تجهیزات در تکان­‌های شدید جلوگیری می‌شود.

 

مجهز کردن خودروی آفرود به تجهیزات خاص

علاوه بر امکانات خاصی که خودروهای آفرود برای رانندگی در انواع جاده­‌ها و بیابان­ها دارند برای سفر به کویر لازم است تجهیزات خاصی نیز روی خودرو وجود داشته باشد. تجهیزاتی مثل وینچ، تسمه، شگل، قلاب و… که میتوانید آنها را از فروشگاه‌های تجهیزات کمپینگ و آفرود تهیه کنید.

وجود این تجهیزات کمک می‌کند تا در صورت بروز اتفاقاتی مثل گیر کردن در شن­ و ماسه­ مسافران بتوانند با کمک گروه همراه و امکانات کافی، مشکل پیش آمده را حل کرده و به سفر خود ادامه دهند.

 

نکات طلایی رانندگی در کویر

 

نکات طلایی رانندگی در کویر
  • گروهی سفر کنید
  • یک تور لیدر (ترجیحا محلی) در گروه خود داشته باشید
  • کنترل خودرو را به کسی که تجربه رانندگی در کویر دارد بسپارید
  • تمامی افراد از کمربند ایمنی استفاده کنند
  • امن‌­ترین و آسان­‌ترین مسیر را انتخاب کنید
  • آرام و بدون شتاب­زدگی رانندگی کنید
  • از برآمدگی­ها و چاله­‌ها به آرامی بیرون بیایید
  • مراقب بوته­ ها و درختان کوتاه باشید
  • آب کافی همراه خود داشته باشید
  • جعبه کمک‌های اولیه به خصوص داروهای مخصوص نیش حشرات همراه خود داشته باشید

 

نکته آخر

سفر به نقاط کویری و بکر همیشه برای علاقمندان به طبیعت جذاب و هیجان انگیز است. ولی همیشه تمامی نکات ایمنی را در این گونه سفرها رعایت کنید تا خاطراه‌ای لذت بخش را برای خود و سایر همسفران به جا بگذارید.

https://mag.zigocamp.com/post/2908
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *