اوپرت؛ مرزی مسحور کننده از همسایگی جنگل و کویر

مجله زیگوکمپ » اوپرت؛ مرزی مسحور کننده از همسایگی جنگل و کویر
اوپرت؛ مرزی مسحور کننده از همسایگی جنگل و کویر
سفر به اوپرت-زیگوکمپ

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران دره اوپرت در مرز میان سمنان و مازندران است که در این نقطه شاهد همسایگی خیره‌کننده کویر و جنگل خواهید بود. در این طبیعت بی‌نظیر چند اقلیم متفاوت در کنار هم وجود دارد؛ جنگل، دشت و بیابان. در ادامه با معرفی اوپرت در مجله زیگوکمپ همراه باشید.

اوپرت کجاست؟

«اوپرت» (اُپِرت) در جنوبی‌ترین نقطه مازندران و شمالی‌ترین نقطه سمنان واقع شده است که البته جز استان مازندران به حساب می‌آید، اما دامداران مناطق شمالی سمنان هم این ییلاق را برای چرای دام‌های خود انتخاب می‌کنند.

راه اصلی رسیدن به این منطقه، شهمیرزاد است.

ویژگی‌های این دره چیست؟

اوپرت با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ی خاص جغرافیایی از پوشش گیاهی منحصربه‌فردی برخوردار است و در آن می‌توان تنوع زیستی زیادی را مشاهده کرد. جز گوسفندها و گاوها که در دامنه دشت‌ها می‌چرند، اسب‌های وحشی هم کامل‌کننده تصویری‌ست که پیش رویمان می‌بینیم.

پوشش گیاهی اوپرت-زیگوکمپ

این منطقه به لحاظ رشد و نمو گیاهان مختلف به قطب پرورش گونه‌های بی‌نظیر گیاهان دارویی تبدیل شده است. به گونه‌ای که می‌توان گیاهانی چون اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی را به وفور در این منطقه یافت که هر کدام خاصیت درمانی خاصی دارند.

به دلیل ارتفاع زیاد، ابرهای باران‌زا بیشتر در شمال دامنه متوقف می‌شوند. سمت شمالی دیواره همیشه از گیاهان تازه پوشیده شده است ولی سمت جنوبی به دلیل بارش کمتر بیشتر زرد و خشک است و منظره‌ای بیابانی دارد.

جاذبه‌های منطقه اوپرت

دریاچه چورت

دریاچه چورت در بخش چهاردانگه مازندران قرار گرفته و منطقه‌ای بسیار دیدنی در دل جنگل است. قرار گرفتن این دریاچه در میان درختان سرسبز و جنگل‌های انبوه محل مناسبی را برای اسکان چند ساعته‌ی مسافران فراهم آورده است.

نکته‌ی جالب چورت، وجود ماهیان گوناگون درون آب دریاچه است که برخی توسط روستایی‌ها به درون آن ریخته شده‌اند و برخی هم، بر اثر جابجایی تخم آن‌ها توسط پرندگان و انتقال آن‌ها به درون دریاچه به وجود آمده‌ و طی سالیان زیاد بر اثر تولید مثل به جمعیت‌شان افزوده‌اند.

نام اصلی این دریاچه «میانشه» است، اما به دلیل قرار داشتن روستایی به نام چورت در نزدیکی آن، این منطقه را بیشتر با نام دریاچه چورت می‌شناسند.

دریاچه چورت در اوپرت-زیگوکمپ

شکل کلی دریاچه‌ میانشه به صورت بیضی است و آب آن هرساله با توجه به میزان بارش‌ها تغییر می‌کند. اگر به سطح آن نگاه کنید، هنوز هم می‌توانید تنه‌ی به جا مانده از درختان قدیمی را در آن ببینید.

با وجود هوای بعضا مه‌آلود، سکوت مرموز، جاده‌ی خاکی کشیده شده در میان درختان، صدای حیوانات و پرندگان مختلف و درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، به احتمال زیاد هنگام دیدار از چورت به یاد کشورهای اروپایی و اقلیم خاصشان بیفتید و این موضوع می‌تواند برایتان جالب باشد.

هنگام عبور از میان درختان و جاده‌ی خاکی منتهی به دریاچه بوی درختان و گیاهان مختلفی چون ازگیل، گردو، پونه و اویشن شما را از خود بیخود خواهد کرد.

باداب سورت

باداب سورت دومین چشمه دنیا با آب شور به حساب می‌آید که در بخش چهاردانگه در اوپرت قرار گرفته است. این چشمه ساختاری پلکانی دارد و در هر پله آن، آبی با رنگ و بویی متفاوت در جریان است.

چشمه‌هایی که در قسمت‌های بالاتر قرار دارند یعنی پله‌های بالایی مجموعه باداب سورت را تشکیل می‌دهند، آبی با مزه ترش دارند و رنگ‌شان هم قرمز و نارنجی است.

  • چشمه‌هایی که آب ترش‌مزه دارند، حاوی رسوباتی از جنس آهن هستند. اصلا همین رسوبات آهن است که باعث می‌شود رنگ آب متمایل به نارنجی باشد.
  • چشمه‌هایی هم که حاوی آب شور هستند و آب در آنها گرم است، خواص درمانی دارند و برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفیدند.
باداب سورت در اوپرت-زیگوکمپ

مجسمه‌سازان باداب سورت

یکی از جذابیت‌های اطراف این چشمه‌ها، بچه‌هایی هستند که با گل مجسمه‌ درست می‌کنند. مجسمه‌های دست‌ساز این بچه‌ها قیمت ندارند و با هر مبلغی می‌توان آنها را خرید. 

چشمه‌های باداب سورت

از دیگر جاذبه‌های اوپرت تعداد زیادی چشمه است. برای مثال می‌توان می‌توان به «قل‌قل چشمه»، «کنگل چشمه»، «پایین لوتی‌گرد چشمه»، «بالا لوتی‌گرد چشمه»، «کله چشمه» و «عمارت سرچشمه» اشاره کرد.

جنگل‌های انبوه دودانگه

بهشتی زیبا و خیال انگیز که از جذاب‌ترین مناطق تاریخی و طبیعی شمال ایران به شمار می‌رود. وجود منابع آبی فراوان در این منطقه باعث به وجود آمدن آبشارهای کوچک وبزرگی شده است.

آبشارهای فینسک، اوبن و خزه‌بن از جمله دیدنی‌های زیبای این جنگل هستند.

آبشار اوبن در اوپرت-زیگوکمپ

بهترین زمان سفر به اوپرت

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است؛ چرا که هم هوا به خصوص در شب‌ها خنک و مطبوع است و هم طبیعت سرسبزی را می‌توانید ببینید.

اما پاییز زمان بسیار مناسبی برای عکاسی در اوپرت است؛ چرا که برگ درختان به رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز درمی‌آید و می‌توانید با طبیعتی رنگارنگ روبه‌رو شوید.

راستی در بهار و تابستان می‌توانید چادر عشایر را هم ببینید و از محصولات لبنی آن‌ها استفاده کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/848
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *