بیماری هاری | نکاتی که هر طبیعت‌گردی باید به یاد داشته باشد

مجله زیگوکمپ » آموزش » بیماری هاری | نکاتی که هر طبیعت‌گردی باید به یاد داشته باشد
بیماری هاری | نکاتی که هر طبیعت‌گردی باید به یاد داشته باشد
بیماری هاری، گاز گرفتگی

هنگامی که طبیعت‌گردی را به عنوان اصلی‌ترین سرگرمی و تفریح خود انتخاب می‌کنید باید خطرات آن را نیز به جان بخرید. در هر سفر طبیعت‌گردی یا کمپینگ مجموعه‌ای از خطرات و احتمالات شما را محاصره کرده‌اند. گاهی می‌توان با کمی دقت، پیشگیری و مطالعه از وقوع بسیاری از آنها جلوگیری کرد و گاهی هم از دست هیچکداممان کاری برنمی‌آید. یکی از اتفاقات شایع در طبیعت‌گردی گازگرفتگی توسط حیوانات است. گازگرفتگی که منجر به بیماری هاری شده و اگر به موقع رسیدگی نشود باعث مرگ مضروب خواهد شد. در این مقاله از مجله زیگوکمپ قصد داریم نکاتی درخصوص بیماری هاری را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

بیماری هاری

 

معرفی بیماری هاری

 

بیماری هاری به گوش خیلی از افراد آشناست. بیماری که معمولا از طریق حیوانات منتقل شده و بسیار ترسناک به نظر می‌رسد. بیماری هاری به‌وسیله‌ی یک ویروس ایجاد شده که هدف اصلی آن سیستم عصبی مرکزی است. هاری معمولا به دو شکل در افراد نمود پیدا می‌کند. در نوع خفیف شخص را بی‌خواب، مضطرب، گیج، عصبی، بیش‌فعال و … کرده و در نوع دوم بدن فرد را آرام آرام فلج کرده و نهایتا به مرگ او منجر می‌شود. طبق مطالعات انجام شده از هر دو نفر یک شخص توسط حیوان یا فرد دیگری گاز گرفته می‌شود و قریب به 80 درصد موارد اینکار توسط سگ انجام شده است.

 

ویروس بیماری هاری در بدن حیوانات خونگرم تولید شده و از راه‌هایی نظیر گازگرفتن، لیس‌زدن و … انتقال پیدا می‌کند. فرقی ندارد به کدام نوع هاری مبتلا شده‌اید به هرحال این بیماری یک دوره‌ی نهفتگی بین یک تا سه ماه دارد. نشانه‌هایی مانند مورمور شدن، تب ناگهانی، ضعف عضلانی و … از علائم دوران نهفتگی بیماری هاری هستند. لازم به ذکر است که این بیماری از حیواناتی نظیر گرگ‌ها، روباه‌ها، میمون، خفاش، برخی موارد گربه، راسو،، خرس و … منتقل می‌شود. درضمن به دلایل مختلفی مانند درصد مرگ بالای بیماری هاری واکسیناسیون در ایران به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

 

 

علائم حیوانات ناقل بیماری هاری

 

  1. چنانچه حیوانی بدون تحریک خاصی حمله‌ور شد به احتمال زیاد ناقل بیماری هاری است.
  2. اگر حیوانی عجیب رفتار کند و یا رفتارهایی را بروز دهد که جزو حالات عادی او نیست، احتمالا ناقل است.
  3. به طور کلی حیوانات پر خطر می‌توانند ناقل بیماری هاری باشند.
  4. حیوان ناقل در بلع ناتوان شده و ترشح بزاق او نیز بیشتر می‌شود.
  5. ناله سر دادن حیوان فاکتور مهمی برای تشخیص است.

 

بعد از گازگرفتگی چه باید کرد؟

 

در چنین مواقعی هم باید به داد انسان و هم به داد حیوان رسید. در این بخش ابتدا موضع حیوانات را بررسی می‌کنیم. اگر حیوان خانگی مانند سگ و گربه شخص را گاز گرفته باشد باید قرنطینه شده و سلامت کامل او در طی 10 روز بررسی شود. اگر مشکل آنچنان حاد نبود حیوان را به دامپزشکی ببرید در غیر اینصورت درخواست دکتر بدهید. اگر حیوان ضارب بعد از واقع مرده بود، بدون کوچکترین تماس با بزاقش او را به گوشه‌ای منتقل کنید.

 

مواردی چون راسو، خفاش، روباه و … جزو موارد پرخطر حساب شده و فرد مضروب سریعا باید خود را به پزشک برساند. جای زخم خود را به خوبی بشوئید و حتما خونریزی را متوقف کنید. بعد از انجام مراحل اولیه خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید و اقدامات اولیه را انجام دهید. معمولا در بیمارستان واکسن هاری و کزاز هم‌زمان و در چند دوز (روزهای آتی) تزریق می‌شوند.

 

سگ

 

انتقال بیماری هاری و چند نکته

 

خوشبختانه افراد کمی به نسبت در معرض بیماری هاری هستند. برخی فاکتورها می‌توانند افراد را در معرض این بیماری قرار بدهند. کشورهایی با وضعیت نه‌چندان مطلوب و به اصطلاح در حال توسعه محیط مناسبی برای انتقال بیماری هستند. مناطقی که حیوانات وحشی در آن به وفور یافت می‌شوند یا مقاصدی که خفاش در آنجا زیاد است، احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برند. زمانیکه در حال طبیعت‌گردی و کمپ کردن در مناطق ناشناخته و تازه هستید باید به شدت حواس خود را جمع کنید.

 

در ضمن مناطقی که سیستم درمانی مناسبی ندارند به شدت خطرناک محسوب می‌شوند. متاسفانه پزشکان در وهله‌ی اول متوجه بیماری نشده و پس از بروز علائم و آزمایش خون می‌توانند بیماری را تشخیص دهند. بد نیست اگر زیاد به سفر می‌روید واکسن هاری را بزنید. همچنین حیوانات خانگی خود را واکسیناسیون کرده و به دوستان خود هم پیشنهاد دهید. زمانیکه حیوان خانگی خود را برای پیاده‌روی می‌برید مراقب باشید با دیگر حیوانات مخصوصا نوع ولگرد گلاویز نشود.

 

جمع‌بندی

 

امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد. به عنوان نکته‌ی آخر باید بگوییم توجه داشته باشید که در صورت گازگرفتگی منتظر علائم نمانید و سریعا خود را به بیمارستان برسانید. چراکه در صورت بروز علائم بیماری هاری، دیگر قابل درمان نیست.

https://mag.zigocamp.com/post/2767
امتیاز دهید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *