کمک‌های اولیه | مهارتی ضروری در سفر

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » کمک‌های اولیه | مهارتی ضروری در سفر
کمک‌های اولیه | مهارتی ضروری در سفر
کمکهای اولیه در سفر

ماجراجویی در سفر یکی از لذت‌بخش‌ترین مراحل آن به شمار میرود. این ماجراجویی‌ها در پاره‌ای از مواقع ممکن است با بروز اتفاقاتی همراه باشد. بروز حوادث در سفر، چه سفر به طبیعت چه سفر هوایی و چه سفر با خودرو، انکارناپذیر است. حوادث ممکن است سفر را با سختی‌ها و تلخی‌هایی همراه کند. با داشتن مهارت کمک‌‌های اولیه تا حد زیادی می‌توان از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری کرد.

 

کمک‌های اولیه مهارتی ضروری در سفر

از کمک‌های اولیه تا نجات یک زندگی

کمک‌های اولیه مجموعه‌ای از اقدامات و مراقبت‌های فوری است که بلافاصله بعد از حادثه، به‌روی مصدوم اعمال می‌شود.

در بیشتر موارد نیروهای امدادی آموزش دیده این اقدامات را تا رسیدن پزشک اصلی انجام می‌دهند. این کمک‌ها باید به گونه‌ای باشند که زندگی و جان فرد را حفظ کرده و از بدتر شدن اوضاع و پیشرفت صدمات جلوگیری شود. گستره کمک‌های اولیه شامل اقدامات پزشکی جزیی تا درمان کامل قابل تغییر است. قوانین خاصی در کشورهای مختلف برای موقعیت‌هایی که نیاز به کمک‌های اولیه دارند وضع شده است.

با توجه به آمارهای موجود مربوط به سالهای قبل، پیش از همه‌گیری کرونا، میانگین سنی گردشگرانی که به ایران و دیگر کشورها سفر می‌کنند بالاست. یعنی افرادی با رده سنی بالا اقدام به جهانگردی می‌کنند. به همین دلیل لازم است لیدرهای گردشگری به کمک‌های اولیه آشنا بوده و در این زمینه را به خوبی آموزش دیده باشند. آشنایی تور لیدرها با کمک‌های اولیه باعث می‌شود نگرانی‌های موجود در این زمینه برای گردشگران تا حد زیادی کم شود.

کیف کمک‌های اولیه برای گردشگرها

قبل از سفر لازم است تا علاوه بر لوازم شخصی، یک کیف لوازم ضروری هم به همراه داشته باشید. این کیف لوازم همان کیف کمک‌های اولیه است که با وجود داشتن وسایل بسیار ساده، بسیار کاربردی نیز هست. حتی اگر در یکی از مجلل‌ترین هتل‌های دنیا در مقصد مورد نظر ، اتاق رزرو کرده باشید باز هم کیف کمک‌های اولیه خود را فراموش نکنید.

 

با توجه به اینکه حفظ جان از اهمیت زیادی برخوردار است، کیف یا جعبه کمک‌های اولیه برای گردشگرها ابزار بسیار ضروری محسوب می‌شود. محتوای این کیف به نوع محیطی که به آن سفر می‌کنید، طول مدت سفر و تعداد همسفرهای شما بستگی دارد. اگر به صورت دسته‌جمعی سفر می‌کنید و ممکن است این کیف وزن زیادی داشته باشد بهتر است وسیله‌ها بین افراد تقسیم شوند.

کمک‌های اولیه نجات یک زندگی

 

جعبه کمک‌های اولیه شامل چه ابزاری باید باشد؟

معمولا جعبه‌ کمک‌های اولیه با اقلام ضروری مانند انواع بانداژ، چسب زخم، گاز استریل و قیچی تا داروهای ساده‌ای مانند قرص‌های مسکن، سرماخوردگی و قرص‌های مربوط به دستگاه گوارش تجهیز می‌شوند. نوع مسافرت شما تفاوتی در انتخاب این اقلام ندارد. شما در هر حال این فهرست را باید همراه خود داشته باشید.

چنانچه دارای بیماری خاصی هستید، داروهای بیماری‌های فردی خودتان را حتما بیشتر از میزان مورد نیاز و یک کپی از نسخه‌ داروهایتان به همراه داشته باشید، تا در مواقع ضروری از سوابق بیماری شما اطلاعاتی در دسترس تور لیدر یا همسفران‌تان باشد.

باند و گاز استریل برای پوشاندن زخم‌ها یا بریدگی‌های سطحی و جلوگیری از خونریزی، بتادین برای ضدعفونی کردن و قیچی برای بریدن گاز و باند، از جمله اقلام بسیار ضروری در این جعبه هستند.

 

کیف کمکهای اولیه

 

داروهای ضروری در سفر

داروهای ضد آلرژی برای افرادی‌که آلرژی مزمن دارند یک داروی حیاتی است. آب و هوا، گیاهان و یا حتی برخی خوراکی‌ها در سفر، ممکن است شما را دچار آلرژی کوتاه‌مدت کنند. می‌توانید از آنتی هیستامین در این مورد استفاده کنید.

مسکن‌ها و کنترل‌کننده‌های درد و کاهش دهنده‌های تب بسیار مهم هستند. ممکن است به علت پیاده‌روی زیاد و یا در کوهنوردی، درد به سراغ شما بیاید. داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن از جمله مسکن‌های ساده و بسیار کاربردی در سفر هستند.

به این دلیل اینکه به طور مداوم کفش به پا دارید و مسافت‌های طولانی را پیاده‌روی و یا کوهنوردی می‌کنید، پاهای شما ممکن است دچار تاول شوند. حتما یک پماد تاول به همراه داشته باشید.

اگر نتوانید زخم‌ها و بریدگی‌ها را به درستی تمیز کنید، پماد آنتی بیوتیک مانع عفونت خواهد شد.

محلول یا پودر الکترولیت و قرص ضد اسهال، برای هیدراته کردن بدن در زمانیکه ممکن است آب بدن کم شود. این داروها به ویژه اگر همسفر کودک و یا افرادی با سیستم گوارش حساس دارید، مهم هستند.

اگر به مکانی سفر می‌کنید که آب تصفیه شده ندارد و یا نمیتوان به قابل شرب بودن آب آن منطقه اطمینان کرد، به همراه داشتن قرص تصفیه آب نیز بسیار ضروری می‌شود.

 

محافظت از پوست و چشم در سفر

فرقی ندارد که به کجا سفر می‌کنید، به کوهنوردی در تابستان یا اسکی در زمستان، پوست شما در سفر ممکن است بیشترین آسیب را ببیند. پوست صورت خیلی بیشتر از پوست بدن که پوشیده از لباس است، در معرض آفتاب، هوای گرم و گرد و خاک قرار می‌گیرد و بسیار آسیب‌پذیر است. سعی کنید حتما کلاه به همراه داشته باشید تا از میزان آسیب آفتاب به پوست کاسته شود. پوشاندن صورت با کرم ضدآفتاب در فاصله‌های زمانی سه تا چهار ساعت بسته به SPF کرم ضد آفتاب شما و شدت آفتاب منطقه‌ای که در آن هستید، توصیه می‌شود.

در طول سفر ممکن است گرد و خاک و اشعه خورشید چشم شما را آزار بدهد. همراه داشتن عینک‌های مخصوص آفتابی و قطره‌ی استریل چشمی به خصوص در کوهنوردی و طبیعت‌گردی بسیار ضروری است.

 

محافظت از پوست و چشم در سفر

 

نکته آخر

ایمنی و سلامت در سفر اولین نکته‌ای است که همواره باید به آن توجه داشت. آموزش دیدن در زمینه کمک‌های اولیه (به خصوص برای تور لیدرها) و به همراه داشتن ابزار و وسایل ضروری، یک سفر ایمن و لذت بخش با حداقل آسیب را برای شما به همراه خواهد داشت.

https://mag.zigocamp.com/post/2973
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *