دوره آموزش یخ و برف | معرفی دوره مقدماتی و پیشرفته

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » دوره آموزش یخ و برف | معرفی دوره مقدماتی و پیشرفته
دوره آموزش یخ و برف | معرفی دوره مقدماتی و پیشرفته
دوره آموزش یخ و برف

کوهنوردی را شاید بتوان در لیست پر خطر­ترین ورزش ها و تفریحات قرار داد. چراکه کوهنورد در طول مسیر خود باید با موانعی سر و کله بزند که تا حدودی غیر قابل پیش بینی بوده اند. ما امروز در زیگوکمپ می خواهیم به شما بگوییم که این غیرقابل پیش بینی بودن باید به حداقل برسد. برای شروع این آگاهی به سراغ کوهنوردی در زمستان می­ رویم که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشد. در این مقاله قصد داریم شما را با دوره آموزش یخ و برف آشنا کنیم.

 

معرفی دوره

 

به طورکلی کوهنوردی در زمستان نیازمند آمادگی و تجربه بیشتر است. چراکه وضعیت جوی متفاوت تر بوده و افراد کمتری نسبت اتفاقات مسیر آگاهی دارند. شما برای آنکه بتوانید مسیر خود را بدون اتفاقات ناگوار طی کنید نیازمند برخی آموزش ها هستید. از جمله این آموزش ها می توان به تشخیص مسیر باد، آشنایی با هیپوترمی، بررسی خطر وقوع بهمن و … اشاره کرد. برای مثال اتفاقی مانند بهمن سالانه جان افراد بسیاری را می گیرد.

 

دوره آموزش یخ و برف

 

با مرور تمام نکات گفته شده متوجه می شویم که هر کوهنوردی احتیاج دارد تا دوره آموزش یخ و برف را پشت سر بگذارد. چراکه با اینکار علاوه بر کمک به خود، می تواند کوهنوردان همراه را نیز کمک کند. اگر برای کوهنوردی گروه خاصی دارید، سعی کنید چنین دوره­ ای را با یکدیگر پشت سر بگذارید. این دوره در ابتدا توانایی پیش بینی اتفاقات و سپس مقابله با آن ها را نشان می ­دهد.

 

کوهنوردی

 

دوره آموزش یخ و برف

دوره آموزش یخ و برف که توسط فدراسیون کوهنوردی ایران برگزار می شود در دو سطح مقدماتی و پیشرفته در حال اجرا است. این دوره ها که به صورت تفکیک جنسیتی برگزار می شوند معمولا به صورت 3 روزه هستند. شما در طول این دوره ها به طبیعت رفته و به صورت تجربی با مسائل رو­به­ رو می شوید. لازم به ذکر است که دوره آموزش یخ و برف مقدماتی پیش نیاز پیشرفته بوده و گذرندان آن حتمی است.

 

فدراسیون کوهنوردی ایران

 

دوره آموزش مقدماتی

متقاضیان این دوره در طول کارآموزیه خود با تکنیک ها و پیمایش مسیر های برفی و یخ زده آشنا می شوند. چندین سرفصل مهم در دوره آموزش یخ و برف در اختیارتان قرار می گیرد. برای مثال می توان به ابزار شناسی، ترمز کردن، تکنیک کار با کلنگ، کندن جای پا، ساخت سکو و … اشاره کرد.

 

دوره آموزش مقدماتی

 

دوره آموزش پیشرفته

اگر کوهنوردی بخشی از زندگی شما باشد، به هیچ عنوان به دوره مقدماتی راضی نخواهید شد. این دوره سرفصل های پیشرفته تری را در خود جای داده و مخصوص کوهنوردان حرفه ای است که مسیر های سخت را انتخاب می کنند. دوره مقدماتی پیش نیاز این دوره بوده و از گذرندان آن باید یکسال گذشته باشد. شما در دوره آموزش یخ و برف پیشرفته با مسائلی مانند نگهداری ابزار ها، گره های پیشرفته، استفاده از کرامپون ها و … آشنا می­شوید.

 

دوره پیشرفته

 

حرف آخر

اگر اهل کوهنوردی در شرایط سخت هستید، پیشنهاد می­کنیم گوش چشمی به این دوره داشته باشید. گذراندن چنین دوره هایی و کسب تجارب گروهی به شما کمک می­ کنند تا به مهره­ ای کلیدی و کارآمد تبدیل شوید. وجود یک پیش زمینه ذهنی عالی می­تواند شما را نسبت شرایط سخت منعطف تر کند.

https://mag.zigocamp.com/post/1141
امتیاز دهید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *