کلاس پروازی چیست؟

مجله زیگوکمپ » آموزش » کلاس پروازی چیست؟
کلاس پروازی چیست؟
عکس شاخص کلاس های پروازی

به طور حتم هنگام خرید بلیط هواپیما و سفرهای هوایی به خصوص سفرهای خارجی، با اصطلاحات پرواز چارتری و کلاس پروازی مواجه شده‌اید. قیمت رزرو بلیط هواپیماها و خدماتی مانند میزان بار مجاز، جریمه استرداد بلیط و…، بسته به کلاس پروازی متفاوت است. در واقع یکی از روش‌های کسب درآمد شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیط‌ها در کلاس‌های متفاوت با قیمت‌های مختلف در هر یک از پروازها است.

آشنایی با انواع کلاس های هواپیما برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشیم یکی از مهمترین موارد است. برای مثال می‌توانید بلیطی تهیه کنید که قیمت آن بالاتر باشد، اما در صورت کنسلی بتوان تمامی هزینه را پس گرفت.

یا اینکه ممکن است بخواهید در سفر خود میزان بار بیشتری از میزان بار مجاز حمل کنید. شرکت‌های هواپیمایی صندلی‌های هواپیما را بر اساس خدماتی که به مسافران ارائه می‌کند تقسیم‌بندی کرده و آن‌ها را در کلاس‌های مختلفی قرار می‌دهند.  نرخ انواع بلیط هم بر اساس همین کلاس پروازی تعیین می‌شود و دارای کدهای خاصی است.

دسته بندی کلاس های پروازی

کلاس‌ های پروازی بسته به مواردی که گفته شد دارای انواع گوناگونی هستند.

کلاس پروازی فرست کلاس :

گران‌ترین صندلی‌های پرواز متعلق به این کلاس پروازی است. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی است. امکانات رفاهی فرست کلاس متفاوت است و شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه است. این کلاس محبوبیت زیادی بین افراد ثروتمند و سرمایه داران و افراد مشهور دارد و خدمات بسیار ویژه‌ای به مسافران خود ارائه می‌دهد و تمامی امکانات و خدمات به صورت لوکس به مسافران ارائه می شود. در فرست کلاس غذای گرم سرو می شود و انتخاب نوع غذا با مسافر و از روی منوی غذایی است. در واقع سرویس کترینگ این کلاس پروازی متفاوت است و همچنین از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. از نظر پذیرایی نیز مهمانداران این کلاس پروازی با تجربه تر و توجه خاصی به مسافران دارند. هنگام سوار شدن مسافران فرست کلاس جزو آخرین مسافران هستند و انتقال آنها تا هواپیما به صورت جداگانه از سایر مسافرین انجام می‌شود. این کلاس با کدهای P،F و A نمایش داده می‌شود.

 

فرست کلاس

 

کلاس پروازی بیزینس کلاس یا تجاری:

بعد از فرست کلاس دومین کلاس پروازی که خدمات ویژه ای به مسافران خود ارائه می‌دهد، بیزینس کلاس است. صندلی این کلاس پروازی در دو ردیف جدا هستند. صندلی‌ها مبله بوده و اگرچه نسبت به فرست کلاس از درجه پایین تری برخوردار هستند ولی بسیار راحت و جادار بوده و به صورت اتوماتیک کنترل می‌شوند.

در بیزینس کلاس سرو غذاهای گرم و دارای کترینگ متفاوت و کامل است، اما در درجه ای پایین تر از فرست کلاس است. امکانات رفاهی مانند کانتر مستقل و حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس در این کلاس پروازی وجود دارد. در کلاس تجاری مهماندارها رسیدگی بیشتری دارند و کلاس کابین از سایر مسافرین مجزاست. قیمت بلیط بیزنس کلاس نسبت به فرست کلاس پایین تر اما نسبت به اکونومی بالاتر است. این کلاس با حروف  J، D و R مشخص می‌شود.

 

بیزینس کلاس

 

کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی:

این کلاس پروازی معروفترین و ارزانترین کلاس محسوب می‌شود به این دلیل که قیمت آن بسیار پایین‌تر از سایر کلاس ها است و متداول ترین و رایج ترین نوع بلیط هواپیما است . در کلاس اکونومی یک صندلی از مبدا به مقصد رزرو میکنید، فاصله بین صندلی ها زیاد نیست و خدمات و امکانات ویژه ای در اختیار شما قرار نمی گیرد البته ممکن است شرکت های هواپیمایی مختلف خدماتی را در این کلاس پروازی به مسافران خود ارائه دهند. غذای داخل پرواز اکونومی به عواملی زیادی بستگی دارد. برخی از ایرلاین‌های بزرگ برای پروازهای اکونومی کوتاه، غذایی در طول پرواز سرو نمی‌کنند و به یک میان وعده سبک اکتفا می‌کنند.

کدهای اختصاصی این کلاس شامل O، Y، N، Q، S، W، B، H، L، K و M است که سطوح مختلف این نوع پرواز را تشکیل می‌دهد.

 

اکونومی کلاس

 

کلاس های پروازی در چه مواردی مهم هستند؟

فرض کنید قصد سفر به یکی از شهرهای داخلی کشور را داشته باشید که فاصله آن با هواپیما چیزی در حدود یک تا دو ساعت است، در پروازهای کوتاه مدت کلاس‌های پروازی اهمیت زیادی ندارند، ولی در پروازهای طولانی‌تر، امکانات رفاهی هواپیما در راحتی سفر نقش زیادی دارند. به طور مثال برای پرواز به کشور تایلند چیزی در حدود 7 ساعت زمان پرواز طول می‌کشد. در این زمان یک پرواز فرست کلاس میتواند خستگی سفر را تا حدود زیادی کاهش داده و لذت سفر را چند برابر می‌کند.

https://mag.zigocamp.com/post/3953
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *