روز ملی کوهنوردی-29 مهرماه

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » روز ملی کوهنوردی-29 مهرماه
روز ملی کوهنوردی-29 مهرماه
روز ملی کوهنوردی

کوهنوردی آمیختگی و لذت بردن از مواهب و زیبایی‌های طبیعت است. کوهنوردی کنار آمدن و دست و پنجه نرم کردن با سختی‌ها و خشونت‌ها یعنی صخره‌ها و سنگ‌ها است. این رشته به این معنا نیست که به هر ترتیبی شده به قله‌ای صعود کنیم و از فتح آن احساس غرور کنیم بلکه سراسر کسب تجربه، تعالی و پالایش روح، ذهن و جسم است. به بهانه روز ملی کوهنوردی با مطالبی همراه شما هستیم.

کوه قوانین و مقررات زیادی دارد که هیچکس آنها را وضع نکرده بلکه هرکس در آن قدم بگذارد آن را کشف می‌کند. یک کوهنورد پس از هر بار پیمایش با کوله‌باری از تجربه در حالی از کوه باز میگردد که جسم و روحش سالمتر از قبل است.

کوهنوردی تلاش برای رسیدن به هدف را تقویت میکند. رسیدن به قله و فتح آن با عبور از تمام صخره‌ها و سنگ‌ها می‌آموزد که باید برای ارزش‌ها و ترقی تلاش کرد و جنگید.

هر کسی که پا در مسیر کوه می‌گذارد لذت پیمایش مسیر و فتح استوارترین عنصر طبیعت را طوری بیان می‌کند که طعم به یاد ماندنی‌اش تا ابد در خاطر خواهد ماند.

عبور از راه‌های ناشناخته، دست و پنجه نرم کردن با عوامل طبیعی، خطر سقوط، گذراندن شب در پناهگاه هایی نه چندان امن، تنها گوشه‌ای از چالش‌های کوهنوردی است. با تمام این موارد، غلبه بر کنجکاوی سخت‌تر از پشت سر گذاشتن این چالش‌ها است. به همین دلیل ماجراجویی شروع می‌شود و این تازه اول ماجرا است.

روز ملی کوهنوردی در ایران

قله‌های زیادی در کشور ما وجود دارد که هر کوهنوردی آرزو دارد بلندترین آن را فتح کند. کوه‌های مرتفع فرصت خوبی را به علاقه‌مندان این رشته ورزشی داده است تا زیبایی‌های این طبیعت با صلابت را لمس کنند. علاقه زیاد به این رشته ورزشی و وجود کوهنوردان حرفه‌ای در کشورمان باعث شده تا 29مهرماه به عنوان روز ملی کوهنوردی نامگذاری شود.

استان فارس از پیشگامان ورزش کوهنوردی در کشور است. در سال ۱۳۱۸ هیات کوهنوردی استان فارس به همت علاقه‌مندان و پیشکسوتان به کوهنوردی در شهر شیراز تاسیس شد.

سوم آبان سال ۱۳۵۶ تعدادی از اعضای گروه کوهنوردی زاگرس شیراز جهت اجرای برنامه صعود به قله بل اقلید و بازدید از غار ضحاک ارسنجان به این منطقه راهی شدند. در هنگام بازگشت یکی از کوهنوردان به علت سقوط دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد.

پس از فوت این ورزشکار کوهنورد، دوستان همنوردش همه ساله در آن تاریخ جهت گرامی‌داشت یاد و خاطره اش در یکی از مناطق کوهستانی مورد علاقه آن زنده یاد دور هم جمع می‌شدند.

این حرکت نیکو و انسانی مورد حمایت جامعه کوهنوردی فارس قرار گرفت روز ۲۹ مهر با بیشترین آرا به نام روز ملی کوهنوردی نام گرفت.

 

یخ نوردی

 

انواع رشته‌های کوهنوردی

کوهنوردی هم مانند هر رشته ورزشی دیگری دارای شاخه‌های مختلفی است. هر رشته‌ای را که برای فعالیت خود انتخاب می‌کنید باید به اندازه کافی با مسائل پایه‌ای آن آشنایی داشته باشید.

کوهپیمایی ساده‌ترین بخش از رشته‌های کوهنوردی است که شامل پیمایش کوه از مسیرهای پاکوب مشخص بدون درگیر شدن با سنگ و یخ است. اما کوهنوردی به پیمایش مسیرهای فنی در کوهستان، با استفاده از ابزارهای فنی می گویند. در کوهنوردی درگیر شدن با مسیرهای سنگی و یخی غیرقابل انکار است و مهارت‌های خاصی می‌طلبد. گاهی برای رسیدن به قله نیز سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی همزمان در مسیر باید طی شود.

سنگ‌نوردی هم یکی از جذابترین رشته‌های کوهنوردی است که 3 زیر شاخه دارد.

  •  سنتی یا صعود با ابزار ( traditional climbing )
  • ورزشی ( sport climbing )
  • بولدرینگ یا کوتاه ( Bouldering )

یخنوردی شکل دیگری از سنگنوردی است اما این‌بار باید از یخ بالا برفت. این شاخه خود به دو دسته تقسیم میشود. صعود آب‌های جاری یخ زده مثل آبشارها و سطوح برفی فشرده و شیب دار و یخچال‌های طبیعی، مصنوعی و گذر از آنها دو شاخه مختلف یخ‌نوردی هستند.

دره نوردی مجموعه فعالیت‌های فنی و پیمایش‌هایی فنی را که درون دره‌ها همراه با اکتشاف محیط‌های بکر و گشایش دره‌ها صورت می‌گیرد.

کوهنوردی با اسکی پیمایش و صعود فلات‌های برفی و قله‌ها با استفاده از لوازم کوه‌نوردی و اسکی کوهستان است.

آشنایی با انواع شاخه‌های ورزشی کوهنوردی همچنین لوازم و تجهیزات به تنهایی شما را تبدیل به یک فرد با تجربه نمی‌کند. دانش فنی و مهارت درمورد مسیر و کسب اطلاعات از افراد خبره می‌تواند شما را به هدفتان بسیار نزدیک کند.

حرف آخر

دانستن قوانین کوهنوردی و رعایت آنها باعث می‌شود از هرگونه خطر احتمالی ایمن باشید. کوهنوردی تنها به معنای بالا رفتن از یک سنگ و صخره نیست و باید به تمام قوانین آن چه سخت چه آسان عمل کرد. بیهوده نیست اگر بگوییم کوهنوردی مدرسه اخلاق است.

“روز ملی کوهنوردی مبارک”

 

https://mag.zigocamp.com/post/3126
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *