چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش اول

مجله زیگوکمپ » چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش اول
چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش اول
سفر به چابهار

چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش دوم

یکی از زیباترین استان‌های ایران که زیبایی و فرهنگ مردم آن هم‌چنان در سایه مانده و سرمایه‌گذاری اثربخشی در آن صورت نگرفته است، سیستان و بلوچستان است. استانی وسیع با تاریخی کهن و مناطقی دیدنی و البته کماکان بکر. یکی از زیباترین قسمت‌های سیستان و بلوچستان شهر چابهار است. در این مقاله زیگوکمپ سری به چابهار زدیم.

بندر آزاد چابهار

چابهار شهری بندری در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و کرانه خلیج عمان است که به دلیل اتصال آن به اقیانوس هند، از لحاظ اقتصادی برای ایران بسیار پر اهمیت است.

علاوه بر آن، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری که در این شهر وجود دارد باعث شده تا چابهار در بین گردشگران هم بسیار مورد توجه قرار بگیرد. از لحاظ آب و هوایی این شهر دارای شرایط بهاری و معتدلی است و به همین دلیل به آن لقب «چابهار» یا «چهاربهار» داده شده است.

شهر چابهار

چابهار تنها بندر کشور است که به آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شود و این ویژگی منحصر به‌فرد، چابهار را به مکانی خاص تبدیل می‌کند. اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ روی کره زمین است که چابهار به اون متصل شده است. جالب است بدانید که از بندر چابهار و گواتر به سمت قطب جنوب حرکت کنید، در طول مسیر با هیچ خشکی برخورد نخواهید کرد و بدون واسطه و مستقیم به قطب جنوب متصل خواهید شد.

دیدنی‌های چابهار آن‌قدر زیاد است که شاید در یک سفر 4روزه نتوانید همه آن‌ها را از نزدیک ببینید. در این پست به معرفی این مکان‌های دیدنی خواهیم پرداخت.

تلگرافخانه انگلیسی‌ها

یکی از دیدنی‌های چابهار که کمتر در بین گردشگران شناخته شده، تلگرافخانه انگلیسی‌هاست. این مکان در بین سالهای 1867 تا 1869 میلادی یعنی بیش از 150سال پیش و در دوران قاجار ساخته شد و کاربری آن یک مرکز تجاری بود. کمپانی هند شرقی این تلگرافخانه را ساخت و بعدها آن را تغییر کاربری دادند و به تلگرافخانه تبدیل کردند. در حقیقت هدف از ساخت این بنا، گسترش دریانوردی ، تجارت و برقراری ارتباط میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس بود.

تلگرافخانه انگلیسی‌ها

در حال حاضر گردشگران می‌توانند از 5 بخش این بنا دیدن کنند. قسمت جنوبی ساختمان تلگرافخانه، قدی‌می‌تر و حایز اهمیت‌تر است و امروزه روبه روی مهمانسرای کشتیرانی قرار دارد.

تلگرافخانه انگلیسی‌های چابهار دو طبقه دارد که در ساخت آن‌ها از رواق و سنگ‌های رسوبی استفاده شده که آن را از نظر معماری هم جالب توجه کرده اند.

طبقه هم کف آن دارای زیربنای ۶۳۰ مترمربع و طبقه اول ۱۷۸ مترمربع زیربنا دارد. کف اتاق‌ها، راه پله‌ها وپاگردها با الوارهای چوبی منقوش شده‌اند و سقف‌ها با پوششی از تیرهای چوبی استحکام یافته‌اند . وجود سایه‌بان‌های شیروانی، سفالی و قوس‌های هلالی، این بنا را منحصر به فرد کرده است.

تلگرافخانه انگلیسی‌ها را با نام بنلگو نیز می‌شناسند .

نام این تلگرافخانه در سال 1377 خورشید در فهرست ملی ایران ثبت شد.

مقبره سید غلام رسول چابهار

مقبره سید غلام رسول در 5 کیلومتری شمال غرب چابهار قرار دارد. آن‌چه این مقبره را دیدنی‌تر می‌کند سبک هندی معماری آن است. این مقبره دیوارهای سفیدی دارد که با نقاشی و تزئینات مختلف زیباسازی شده‌اند.

مقبره غلام رسول

سید غلام رسول کیست؟

سید غلام رسول یک مقام والای شیعه مذهب بود که برای مردم هند ارزشمند به شمار می‌آمد. گفته می‌شود که سید غلام رسول در شب عروسی خود فوت کرده و به همین خاطر همه ساله در زمان سالگرد فوت او، بومیان منطقه با ساز و رقص و آواز به دیدار این مقبره می‌روند.

موج فشان‌های چابهار

موج فشان چیست؟

موج فشان یا آب فشانآب‌فشان در حقیقت فواره‌های آب طبیعی هستند که از زمین سر بیرون ‌می‌آورند. در نیمه نخست سال به دلیل شدت امواج برخوردی با سواحل صخره‌ای، ماسه‌هایی که درون شکاف صخره‌ها را پر کرده‌اند خالی می‌شوند. پس از خالی شدن شکاف صخره‌ها، آبی که با سرعت به صخره برخورد می‌کند با فشار بالایی از این سوراخ به بیرون پرتاب شده و یک موج فشان متولد می‌شود. این حفره‌ها محصول فرسایش چندین ساله صخره‌ها است. علت اصلی ایجاد این پدیده همان بادهای موسمی هستند که سبب سرعت گرفتن امواج شده و شدت برخورد آن‌ها به صخره‌ها را افزایش می‌دهند.

موج فشان را بسیاری با نام فواره طبیعی هم می‌شناسند.

موج فشان-دریای بزرگ-دریای کوچک

وجود موج فشان در کنار صخره‌ها چشم اندازی فوق العاده را به وجود می‌آورد زیرا اغلب سنگ‌های اطراف این موج فشان‌ها دارای خزه و سبز رنگ هستند.

در چابهار دو منطقه برای دیدن این پدیده طبیعی مشهور شده‌اند و به دریای کوچک و دریای بزرگ شناخته می‌شوند.

موج فشان را در غالب روزهای سال می‌توانید ببینید اما موج فشان‌های تابستان به خصوص مرداد ماه گاه به ارتفاع بیست متری نیز می‌رسد.

گل افشان

پدیده‌های افشاندنی در چابهار به همین جا ختم نمی‌شود! اگر به چابهار رفتید حتما از گِل افشان هم بازدید کنید.

گل افشان‌ چیست؟

گل افشان مجموعه‌ای از تپه‌ها در چابهار هستند که در بلندای آن‌ها گِل‌هایی در حال جوشیدن دیده ‌می‌شوند و گاهی گِل‌ها به اطراف نیز پرتاب ‌می‌شوند. در حقیقت گل افشان‌ها چیزی شبیه به آتشفشان هستند با این تفاوت که از آنها گِل بیرون ‌می‌آید.

در بلنداي اين تپه‌ها، دهانه‌هايي به قطر چند سانتي متر وجود دارد و از دهانه گل‌ افشان كه در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاكستري رنگ خارج شده و به سوي دامنه‌ها سرازير می‌شود.

بومیان بر این عقیده هستند که گل‌های گل افشان‌ها خاصیت درمانی دارد به همین خاطر خود را در آن ‌می‌غلتانند. این گل‌ها را مناسب برای درمان بیماری‌های عصبی، عروقی و عضلانی ‌می‌دانند.

گِل افشان

هم اکنون فقط یکی از تپه‌ها که شبیه آتشفشان است فعالیت می‌کند و بقیه تپه‌ها غیر فعال هستند.

مهمترین گل افشان‌های سیستان و بلوچستان در جاده کهیر واقع شده اند که برای ماجراجویان بسیار جذاب هستند.

https://mag.zigocamp.com/post/560
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *