بهترین چراغ قوه کمپینگ

بهترین چراغ قوه کمپینگ
بهترین چراغ قوه کمپینگ

در طول تاریخ انسان همواره به دنبال منبعی بوده که بتواند از آن نور دریافت کند، منبع نور قابل حمل بیشتر در کانون توجه قرار داشته‌است. استفاده از مشعل، فانوس، چراغ موشی و نفتی در مقاطعی مرسوم بوده و با کشف باطری به مرور چراغ قوه ها جای آنها را گرفتند.

دیوید میسل انگلیسی در سال ۱۸۹۹ اولین چراغ قوه را اختراع کرد، باتری چراغ‌قوه‌های اولیه از جنس کربنی – زینکی بودند و باید هر از چندگاهی خاموش می‌شدند، از طرفی عملکرد مطلوبی هم نداشتند، بنابراین تنگستن و لامپ‌های LED جایگزین رشته‌های کربنی شدند.

چراغ قوه یا Torch یکی از ابزار کاربردی و ملزومات برای سفر، کوهنوردی، شکار و حوادث طبیعی و غیرمترقبه مثل زلزله است. در جایی که هیچ منبع نوری وجود ندارد، چراغ‌قوه به عنوان منبع نور سیار بسیار کمک کننده است.

 

چراغ قوه سفری

 

معیارهای خرید چراغ‌قوه کمپینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد انواع چراغ‌ قوه‌ بسته به نوع آنها در شرایط مکانی و وضعیت‌های مختلف قابل استفاده‌ هستند، شما باید حسب نیاز و مکان استفاده، انتخاب کنید.

وزن و سایز چراغ‌قوه: مزیت چراغ‌قوه‌، قابل حمل بودن آن به عنوان منبع نور است. بنابراین محصولی سبک با ابعاد مناسب که به راحتی قابلیت حمل داشته باشد، حائز اهمیت است.

قدرت روشنایی محصول: واحد روشنایی چراغ‌قوه لومن یا لومنز است، این وسایل توانایی روشنایی متفاوتی دارند، برای مثال: چراغ‌قوه‌ای با توان روشنایی ۲۰۰ لومنز، قادر است محدوده‌ای تا شعاع ۲۵۰ متر را روشن کند.

منبع تغذیه و عمر چراغ‌قوه: چراغ‌قوه‌ها با دو منبع باتری یک‌بار مصرف و باتری قابل شارژ تغذیه می‌شوند، قطعا نیاز شما تعیین کننده‌ی نوع باتری است ضمن اینکه کیفیت و نوردهی خوب نباید فراموش گردد.

حالت‌های مختلف نوردهی: از مزایای چراغ‌قوه انتخاب حالاتی مثل چشمک‌زن، ثابت، تک‌لامپ و … این وسیله است.

استحکام و ضدآب بودن: یک چراغ‌قوه خوب باید در مقابل ضربه مقاوم باشد، البته ضد آب بودن آن هم باید مد نظر باشد.

رنگ نور چراغ‌قوه: این وسیله با تولید نور سفید و زرد در دسترس است، به طور کلی نور سفید جزئیات بیشتری را در شب نشان می‌دهد.

چنانچه قصد استفاده برای عملیات جستجو و نجات، شکار یا دسترسی به دیدی در محدوده وسیع استفاده کنید به چراغ قوه ای با روشنایی ( برای مثال بیشتر از 1.000لومنز)  و دوامی بالا نیاز دارید.

اگر هدف شما کمپینگ، کوهنوردی، ماهیگیری، قایقرانی و به طور کلی گردش در طبیعت است، به چراغ قوه کمپینگ و پرتویی قوی تر (احتمالا 300 تا1000 لومنز)  و نیز چراغ قوه ای مقاوم در برابر ضربات سخت نیاز خواهید داشت.

برای موارد کاربردی عمومی مثلا هنگام قطع برق در خانه و یا محیط‌هایی که به فاصله دید کوتاه‌تری نیاز است، چراغ قوه‌ای با ویژگی‌های معمولی برای مثال روشنایی  100-300 لومنز مناسب است.

 

چراغ قوه چادر

 

نوع باطری چراغ قوه کمپینگ چه تاثیری دارد؟

بین باطری های آلکالینی و لیتیومی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. هرکدام مزایا و معایب خاصی دارند که به آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای باطری های آلکالینی تهیه آسان از سوپرمارکتها، مفید و راحت بودن آنها است. اما این باطری‌ها عمر مفید و ماندگاری باطری‌های لیتیومی را ندارند.

باطری های لیتیومی  یکبار مصرف همچون باطری های CR123A عمر مفید و ماندگاری بیشتری نسبت به باطری های آلکالینی دارند ولی قیمت آنها بیشتر است. اما این سری باطری ها سری قابل شارژ یعنی RCR123 نیز دارند که قدرتمندتر ،ماندگارتر و مقرون به صرفه‌تر از باطری‌های آلکالینی هستند.

باطری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ بهترین منبع انرژی برای چراغ قوه های LED پیشرفته هستند. علاوه بر ماندگاری و عمر مفید بیشتر و نیز قابلیت شارژ مجدد، مزیت اصلی این باطری ها این است که هرگز بدون باطری نمی‌مانید.

حتی با استفاده از حالت توربو (حداکثر روشنایی) نگران تمام شدن باطری و خرید پی در پی باطری‌های جدید نباشید.

انواع چراغ‌قوه کمپینگ

چراغ قوه‌ها انواع و اسامی مختلفی دارند که میتوان از آنها برای کمپینگ هم استفاده کرد. یکی از این چراغ قوه‌ها، چراغ‌قوه پلیسی است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و باعث شده در مشاغل و مصارف گوناگون به کار گرفته شود.

قابلیت‌هایی مانند زوم بالا، ضدآب بودن، ضد ضربه و رطوبت، بدنه‌ی مقاوم و با استحکام، نور قوی و داشتن لامپ‌های LED  آن را تبدیل به بهترین نوع کرده است.

چراغ‌قوه‌ی زنون که در واقع همان چراغ‌قوه پلیسی است که بر خلاف نامش، لامپ زنون هم ندارد و این اسم صرفا یک عنوان تبلیغاتی است. لامپ‌های LED با نور زیاد و قدرت بالا در آن تعبیه شده‌اند.

چراغ‌‌قوه‌ی شکاری که طرفداران فراوانی دارد، نسبت به انواع قدیم و سنتی کیفیت و کاربرد بیشتری دارد. نور قوی، قابلیت زوم، بدنه‌ی فلزی و محکم امتیازات آن است.

بسیاری از چراغ قوه‌های ساخته شده در حال حاضر قابلیت شارژ با پاوربانک را داشته و به راحتی در هر شرایط قابل استفاده هستند.

یکی از پرکاربردترین چراغ قوه‌ها هم چراغ پیشانی یا Head Lamp است. این محصول برای سفر و طبیعت گردی هنگام تاریک شدن هوا و یافتن مسیر بسیار مناسب است و با یک بند یا کش روی پیشانی نصب می‌گردد.

چراغ پیشانی یا هدلامپ برای کسانی که بنا به ضرورت باید از دستان خود نهایت بهره برداری را به عمل آورند، چون چراغ پیشانی نیاز به حمل با دست ندارد. یا افرادی که قصد دارند مدت طولانی از چراغ‌قوه استفاده نمایند به راحتی میتوانند آن را به کار بگیرند.

 

خرید بهترین چراغ قوه کمپینگ

در مقایسه با چند سال گذشته با توجه به پیشرفت در فناوری لامپ ها، انواع چراغ قوه‌ در ابعاد کوچک‌تر، سبک‌تر ولی پرنورتری وارد بازار شده است. برای کمپینگ و طبیعتگردی انتخاب و خرید چراغ قوه همانند دیگر ابزارهای کمپینگ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

https://mag.zigocamp.com/post/3328
3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *