کوه اورست؛ سفری به بام جهان | حقایقی که از اورست نمی‌دانید | زیگو

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » کوه اورست؛ سفری به بام جهان | حقایقی که از اورست نمی‌دانید | زیگو
کوه اورست؛ سفری به بام جهان | حقایقی که از اورست نمی‌دانید | زیگو
کوه اورست؛ سفری به بام جهان | حقایقی که از اورست نمی‌دانید | زیگو

یکی از معروف ترین و محبوب ترین کوهستان‌های جهان، اورست است. او قله رازهای خاص و ناشناخته‌ای را در خود جای داده که خیلی‌ها نمی‌دانند. از همین رو است که بسیاری برای فتح کوهستان اورست تلاش کردند. البته که خیلی از آن‌ها در همین راه کشته شده‌اند. با ما همراه باشید تا سفر به کوه اورست یا بام جهان و  حقایقی که ممکن است از اورست ندانید را برای شما بازگو کنیم.

سفر به کوه اورست یا بام جهان

اورست در مرز نپال و تبت، چین، در لبه جنوبی مرتفع فلات تبت چینگهای، منطقه ای است که به عنوان “بام جهان” شناخته می شود. این کوه به عنوان بلندترین کوه جهان شناخته می شود که زمانی غیرقابل عبور به نظر می رسید. کوه اورست به دلیل سرمای سخت و محیط کم اکسیژن، یکی از مرگبارترین کوه های جهان است.

 

نام دیگر کوه اورست؛ چومولونگما یا ساگارماتا

صعود کنندگان به قله اورست

قله اورست بلندترین قله در کوه های هیمالیا است که در مرز نپال و تبت (چین) قرار دارد. به کوه اورست یک نام تبتی به عنوان Qomolangma یا Chomolungma داده شد که به معنای “مادر زمین” است.

در نپالی به آن ساگارماتا می گفتند که به معنای “خدای آسمان” است. در کشورهای غربی، به نام جورج اورست، مدیر نقشه‌بردار عمومی بریتانیا، که مسئول بررسی هیمالیا در قرن نوزدهم بود، نامگذاری شد.

 

اورست بلندترین قله نیست!

قله اورست اکنون 8848.86 متر ارتفاع دارد. اگرچه کوه اورست بلندترین کوه از سطح دریا است، اما ماونا کیا در هاوایی با 10210 متر، بلندترین کوه پایه به قله است؛ اما تنها 4205 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. قله اورست نیز دورترین نقطه از مرکز زمین نیست. دورترین نقطه از مرکز زمین در بالای کوه چیمبورازو ارتفاع 6310 متر در اکوادور، آمریکای جنوبی است.

 

قله اورست در هر قرن 40 سانتی متر بالا می رود!

هیمالیا در اثر بالا آمدن صفحه اوراسیا ناشی از لغزش صفحه هند در زیر آن شکل می گیرد. از همین رو کوه اورست به طور متوسط 4 میلی متر در سال یا حدود 40 سانتی متر در هر قرن رشد می کند. این یکی نکات جالبی در مورد این کوهستان است که خیلی‌ها نمی‌دانند.

 

قدمت 60 میلیون ساله کوه اورست

در سال 1924، نوئل اودل اولین کسی بود که فسیل های دریایی را در کوه اورست کشف کرد که ثابت می‌کند منطقه کوه اورست در ابتدا توسط یک اقیانوس پوشیده شده بود. سنگ آهک و ماسه سنگ روی قله سنگ های رسوبی زیردریایی هستند که تقریباً 450 میلیون سال پیش تشکیل شده اند. با این حال، زمین شناسان معتقدند که اورست تنها حدود 60 میلیون سال است که یک کوه بوده است؛ یعنی از زمانی که صفحه هند توسط صفحه اوراسیا که هیمالیا را تشکیل می دهد، فرورانش می کند.

 

افرادی که بدون اکسیژن قله اورست را فتح کردند

شرپاها در نپال گران ترین راهنمایان سفر برای اورست هستند

شرپا یک گروه مردمی است که در دو طرف هیمالیا ساکن شده اند. زندگی در مناطق کوهستانی با هوای رقیق، یک ویژگی فیزیکی منحصر به فرد به مردم شرپا به ارث رسیده است که آن افزایش تولید هموگلوبین خون نام دارد. هموگلوبین وظیفه اکسیژن رسانی به اعضای بدن را در خون دارد. این عامل ذاتی است که به آنها اجازه می دهد در محیط کم اکسیژن هیمالیا به خوبی عمل کنند. شرپاها به بهترین راهنما در قله اورست تبدیل شده اند. آنها نه تنها راه را برای کوهنوردان هدایت می کنند، بلکه بسیاری از شرپاها در حمل وسایل برای کوهنوردان و همچنین برخی وسایل نجات، تجهیزات کمپینگ و غیره کمک می کنند. کوله های آنها می تواند بیش از پنج برابر وزن کوهنوردان معمولی باشد! یک راهنمای شرپا مبلغ 5000 دلار آمریکا به بالا برای یک اکسپدیشن دریافت می کند

 

قله اورست اولین بار در سال 1953 فتح شد

قله اورست اولین بار در 29 می 1953 توسط سر ادموند هیلاری از نیوزلند و تنزینگ نورگای، شرپا از نپال صعود شد. این اولین بار بود قله اورست به طور رسمی فتح گردید.

 

جالب و باور نکردنی؛ اورست بیش از 9000 بار فتح شده است

بیش از 5000 نفر مختلف وجود داشتند که بیش از 9000 بار در قله اورست ایستاده اند. کامی ریتا شرپا فردی است که بیشترین صعود به قله اورست را داشته است. او برای بیست و چهارمین بار در 21 می 2019 به قله رسید. او همچنین قلل دیگری با ارتفاع بیش از 8000 متر در هیمالیا از جمله چو اویو، ماناسلو، آناپورنا و لوتسه را فتح کرده است.

 

کوه اورست قاتل بیش از 300 نفر

نرخ تجمعی مرگ و میر تا سال 2018 کوه اورست را به هفتمین کوه مرگبار در جهان تبدیل کرده است. اجساد مرده صحنه معمولی در کوه اورست هستند. هنگامی که افراد هنگام صعود به اورست جان خود را از دست می دهند، بدن آنها روی کوه رها می شود و به نقطه عطفی برای کوهنوردان دیگر تبدیل می شود، زیرا حمل کردن اجساد مرده به پایین به دلیل تلاش فیزیکی مورد نیاز در محیط کم اکسیژن، چالش بزرگی است.

 

قانونی به نام ساعت دو در قله اورست

اگر نتوانید تا قبل از ساعت دو به قله اورست برسید احتمالا کشته خواهید شد

به دلیل هوای سرد و غیرقابل پیش بینی کوه اورست؛ کوهنوردان باید حتما تا ساعت 2 بعدازظهر به قله برسند. در غیر این صورت تجربه نشان داده است که برای جلوگیری از گرفتار شدن در منطقه مرگ یا کمبود کمپ در نور ضعیف و کاهش دما، باید به عقب برگردند. نه به آب و هوای بد اشاره کنیم.

 

خرید لوازم کوهنوردی از فروشگاه آنلاین زیگوکمپ

شما می‌توانید تمامی لوازم مورد نیاز کوهنوردی را با بهتری کیفیت از فروشگاه آنلاین لوازم طبیعت‌گردی زیگوکمپ تهیه کنید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن ما در صفحه اینستاگرام از آخرین اخبار کمپین‌های تخفیف و جایزه ما مطلع شوید.

 

ممنون که ما را انتهای مقاله همراهی کردید. ما در این مقاله قصد داشتیم تا سفر به کوه اورست یا بام جهان داشته باشیم و کمی از رمز و رازهای آن با شما صحبت کنیم.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *