پیدا کردن مسیر در جنگل

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » پیدا کردن مسیر در جنگل
پیدا کردن مسیر در جنگل
پیدا کردن مسیر در جنگل

 

اگر به گشت و گذار در جنگل علاقه دارید و این کار را به عنوان یک ورزش و تفریح در نظر میگیرید باید نکات اصولی را درباره پیدا کردن مسیر در جنگل بدانید. به خصوص اینکه اگر برای اولین بار پا به یک جنگل ناشناخته میگذارید باید بدانید که در صورت گم کردن مسیر چگونه خود را به راه اصلی برسانید تا از خطر در امان باشید. همچنین باید هنگامی که قصد طبیعتگردی دارید از تجهیزات مناسب طبیعتگردی استفاده کنید.

نکته مهم این است که باید در تمامی سفرهای طبیعت گردی قطب نما به همراه داشته باشید. افراد حرفه ای نیز گاهی ممکنه است در پیدا کردن مسیر دچار مشکل شوند به همین دلیل باید این ابزار مهم را در کیف و کوله خود قرار دهید.

در بیشتر موارد، افراد از مسیر اصلی و تعیین شده دور می‌شوند. در این مواقع حفظ خونسردی برای گرفتن بهترین تصمیم بسیار مهم است.

اولین قدم این است که سنگ‌فرش‌ها و علائم مسیر را دنبال کنید همچنین اگر ردپای خودتان را دنبال کنید دوباره به مسیر اصلی برمی‌گردید.

یکی از نکات مهم در مسیریابی این است که از هرجایی که عبور می‌کنید علامتی از خود به جای بگذارید. به این ترتیب در صورت پیدا نکردن مسیر پیش رو حداقل همیشه می‌توانید به مکان اولیه‌ی خود برگردید. اینکار به افرادی که در جستجوی شما هستند نیز کمک خواهد کرد.

این کار کمک میکند تا چنانچه به طور مثال ده دقیقه پیش از مسیر منحرف شده‌اید و زمان بیشتری را در مسیر اشتباه پیشروی نکرده اید بتوانید بازگردید.

اگر رودخانه‌ را که در پایین دست جریان دارند را دنبال کنید. هرچند ممکن است این کار سخت باشد اما معمولا دنبال کردن مسیر آب به روستا یا جاده‌ای منتهی می‌شود.

در غیر این صورت مراحلی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری بتوانید جهت‌ها را یافته و مسیری برای بازگشت پیدا کنید.

پیدا کردن مسیر در جنگل با کمک درختان

درختان یکی از بهترین موارد برای پیدا کردن مسیر شمال و جنوب هستند. بیشتر درختان به صورت چک مارک، رو به خورشید رشد می‌کنند .

از آنجایی که قسمت‌های شمالی زمین در وسط‌‌ روز به نور خورشید می‌رسند، می‌توان نتیجه گرفت بخش‌های جنوبی زمین دارای پوشش درختی بیشتری نسبت به شمال است.

درختان بریده شده نیز کمک زیادی به پیدا کردن جهت می‌کنند. با نگاهی به بخش بریده شده درخت، تعدادی دایره متمرکز خواهید دید که هر یک از آنها نشانگر یک سال عمر درخت است. درختی که دائما در معرض آفتاب قرار دارد، دایره‌هایی که نشان دهنده زندگی آن درخت است به یک طرف نزدیک‌تر می شوند و از طرف دیگر دور می‌شوند. بخش‌هایی که از یکدیگر دورتر هستند در جهت جنوب قرار گرفته‌اند که به دلیل تابش زیاد نور خورشید و رشد بیشتر است و طرف‌هایی که به هم نزدیک تر هستند طرف شمال است.

در جنگل های مرطوب از خزه ها نیز برای پیدا کردن مسیر میتوان استفاده کر. به این ترتیب که خزه‌ها معمولاً در سایه‌ها و مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند. این شرایط در ضلع شمالی درختان یعنی نیمکره شمالی و در ضلع جنوبی درختان یعنی نیمکره جنوبی به وجود می‌آید.

 

جهت یابی با درختان

 

استفاده از ستاره شمالی برای پیدا کردن مسیر در جنگل

ستاره شمالی یا ذات‌الکرسی یک درجه به سمت شمال قرار دارد. اگر ستاره شمالی را در آسمان تشخیص دهید با استفاده از یک خط عمودی که به سمت زمین، می‌توانید مسیر شمال را پیدا کنید. به دنبال ستاره هایی به شکل حرف W در آسمان باشید. چون این ستاره در حال چرخش به دور ستاره شمالی است. این ستاره‌ها در زمان‌های مختلف سال، در جاهای متفاوتی از آسمان دیده می‌شوند.

راس زاویه وسطى آن به‌سمت ستاره قطبى میباشد. این دو گروه ستارگان (دب اکبر و ذات الکرسى) نسبت به ستاره قطبى تقریبا مقابل یکدیگرند و اگر احتمالا یکى از آنها معلوم نبود، دیگرى حتما دیده میشود.

جای ستاره شمالی که بسیار درخشنده است و همیشه سمت شمال را نشان می‎دهد. توجه داشته باشید که ستاره شمالی رو به روی نوک ابتدا و یا انتهای W است.

 

جهتیابی با ستاره شمالی

 

سخن آخر

تمامی روش های گفته شده حدودی هستند و در کنار دیگر روش ها به شما کمک می‌کنند تا حداقل بیشتر از این از مسیر خو.د دور نشده و جهت ها را بیابید.

یکی از مهمترین نکات این است که حتما نقشه راه و قطب نما به همراه داشته باشید.

https://mag.zigocamp.com/post/3694
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *