روستاهای ناشناخته و جذاب ایران

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » روستاهای ناشناخته و جذاب ایران
روستاهای ناشناخته و جذاب ایران
روستاهای ناشناخته و جذاب ایران

کشور ما به دلیل نوع جغرافیای طبیعی، از مکان های جذاب و شگفت انگیزی برخوردار است که بسیاری از آنها تا حدودی ناشناخته هستند. روستاهای ناشناخته و جذاب ایران بسیارند وزیبایی‌های منحصربه‌فردی دارند. تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از مکان‌هایی است که شاید تا به‌حال حتی نام آن‌ها را نشنیده‌ایم.

گردشگری و بازدید از این روستا یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توان تجربه کرد. دور شدن از شلوغی شهر و دل سپردن به طبیعت بکر و جذاب و لذت از حضور در این اماکن میتواند انرژی بسیاری از ما شهرنشینان را تا مدت زیادی افزایش دهد.

به گفته سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، حدود 465 روستای توریستی مهم در ایران شناسایی شده که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی هستند. این روستاهای زیبا، در تمام مناطق و استان‌های کشور وجود دارند و بازدید از آنها برای گردشگران جذاب خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم چند روستا از استان های مختلف کشور را معرفی کنیم که شاید در تعطیلات عید بتوانید سری به آنها بزنید.

روستای هجیج کرمانشاه

روستای هجیج یکی از روستاهای ناشناخته و جذاب ایران در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین روستاهای جذاب و دیدنی ایران شناخته می‌شود. این روستا با کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در ایران است.

درختان بلند پیرامون روستا همراه با گیاهان خودرو و گل‏ های رنگارنگ در دامنه ‏ها، به خصوص در بهار و تابستان چشم‏ اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را پدید می ‏آورند.

روستای هجیج در دره‌ سرسبز و خوش‌ آب‌وهوا قرار دارد و همین موضوع نیز علت اصلی نام‌گذاری آن است. هجیج در زبان محلی کردی به معنای “دره‌ای سرسبز و عمیق” است.

خانه‌های این روستا مانند ماسوله گیلان، پلکانی است و در دامنه کوه شکل گرفته‌اند. سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی بوده و بدون ملاط و تنها با سنگ و به صورت خشکه‌چین ساخته شده‌اند. خانه‌های این روستا رو به رود سیروان ساخته شده و منظره بسیار زیبایی دارند.

 

روستای هجیج

 

روستا و آبشار زیبای آتشگاه لردگان

در روستای آتشگاه لردگان استان چهارمحال و بختیاری یکی ازدیدنی‌ترین آبشارهای کشور وجود دارد. این آبشار در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و حدود 50 کیلومتری لردگان یکی از روستاهای ناشناخته و جذاب ایران است. استان چهار‌محال‌ و بختیاری و شهرستان لردگان به وجود دشت‌های لاله‌های واژگون شهرت دارند. روستای آتشگاه از توابع بخش مرکزی شهرستان لردگان نیز مظهر وجود لاله‌های واژگون و یکی از ناشناخته ترین روستاهای ایران است.

قدمت روستای آتشگاه را به دوره قاجار نسبت می‌دهند و بناهای زیبا و شگفت‌انگیز این روستا، گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. البته  آبشار زیبا و مرتفع روستای آتشگاه به عنوان بلندترین آبشار ایران شناخته می‌شود.

برای رسیدن به آتشگاه مسیر نسبتا طولانی باید طی شود و باید از تجهیزات طبیعتگردی برای طی مسیر استفاده شود. اما با داشتن آبشارهای پلکانی، طبیعت خارق‌العاده، دره‌ها و سبزه‌زارهای چشم‌نواز، از سختی مسیر می‌کاهد.

ساکنین این روستا اکثراً عشایر بختیاری بوده و بیشتر به گله‌داری مشغول هستند. روستا در میان دره جای گرفته و به همین دلیل در بیشتر فصول سال، آب و هوایی مطبوع و معتدل دارد.

 

روستای آتشگاه لردگان

 

روستای سهولان

روستای سهولان از روستاهای ناشناخته و جذاب ایران در مهاباد آذربایجان غربی واقع شده و قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال میرسد. شرایط آب و هوایی مناسب و بارش‌های کافی از سهولان منطقه‌ای خوب برای کشت دیم و در پی آن تبدیل شدن این منطقه به زیستگاه انسانی ساخت. عمده محل درآمد اهالی روستا کشاورزی و دامداری و فعالیت‌هایی چون قالی‌بافی، گلیم و جاجیم‌بافی هم در کنار آن وجود دارد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سهولان غار سهولان است که ساکنان به آن “لونه کبوتر” می‌گویند و علت این نامگذاری وجود لانه‌های کبوتر درون غار است.

این غار دریاچه‌ای دارد که در برخی نقاط عمق آن به ۳۰ متر هم می‌رسد. به دلیل وجود دریاچه و فضای گنبدی شکل غار، دمای داخل حدود ۱۰ الی ۱۵ درجه پایین‌تر از دمای بیرون است. با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ مسیر آبی در غار سهولان کشف شده، سهولان بعد از غار علیصدر به عنوان دومین غار آبی بزرگ ایران شناخته می‌شود.

روستای درکش

درکش روستایی با طبیعت جذاب و شگفت‌انگیز و از روستاهای ناشناخته و جذاب ایران در دهستان آلمه از توابع مانه و سملقان در استان خراسان شمالی قرار دارد. درکش در یک منطقه کوهستانی و جنگلی واقع شده و وجود مراتع سرسبز، چشمه های پر آب، آبشار های زیبا و رودخانه زوهار که از دل روستا عبور می‌کند. این روستا به وسیله کوه و جنگل محصور شده و اکثر مردم آن به کشاورزی و باغداری مشغول هستند و مهم‌ترین محصولات آن، ذرت، جو و گندم، سیب، انگور و هلو است.

روستای درکش به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران با پوشش گیاهی خاص خود شناخته می‌شود. پوشش گیاهی درکش بسیار متنوع است و بسیاری آن را به عنوان بزرگترین داروخانه طبیعی ایران می‌شناسند. پوشش گیاهی روستا شامل ۳۸۰ نوع گیاه دارویی است که ۷۹ نوع آن جزو گیاهان دارویی کمیاب و نادر است.

از جاذبه‌های گردشگری درکش به عنوان ناشناخته ترین روستاهای ایران می‌توان به برج تاریخی سبزعلی‌خان قراچورلو، قزل قلعه، سردابه، رودخانه زوهار، چشمه سردار و گلزار و دره کندیزو اشاره کرد.

 

روستای درکش

 

شهر لی‌لی پوتی‌ها-روستای ماخونیک بیرجند

روستای ماخونیک با قدمت حدود 300 سال یکی از روستاهای شگفت انگیز ایران است. این روستا به دلیل ویژگی های زیستی و فرهنگی منحصر به فردی که دارد جزو 10 روستاهای ناشناخته و جذاب ایران است. ماخونیک به «شهر لی لی پوت ها» هم شهرت دارد، فقط 700 نفر جمعیت را در خود جای داده است و موقعیت جغرافیایی آن فاصله ی 78 کیلومتری از شهر بیشه است که تا مرز افغانستان حدود نیم ساعت فاصله دارد.

به همین دلیل اهالی ماخونیک افغان هستند و از چند قرن پیش در این منطقه زندگی می‌کنند. از جمله جذابیت‌های این روستا که آن را به شگفت انگیزترین روستاهای ایران تبدیل کرده، معماری خاص خانه‌ها و آداب و رسوم اهالی است.

ماخونیک به عنوان یکی از ناشناخته ترین و مرموزترین روستاهای ایران است که در گذشته هیچ راهی برای دسترسی به بیرون از روستا نداشته است و طی سال‌های اخیر برای احداث جاده، بخشی از کوه را حفاری کردند تا مسیری برای رفت و آمد به این روستا پیدا کنند.

خانه‌ها بسیار ساده و محقر و به هم فشرده هستند و برای ساخت آن‌ها از خشت و گل استفاده شده است. هیچ‌کدام از خانه‌های روستا، ایوان، پنجره یا حیاط ندارند و تنها دارای درب‌های کوتاهی هستند که از تنه درختان درست شده.

انزوای چند صد ساله و باورهای عجیب مردم این روستا باعث شده تا ماخونیک به یکی از شگفت انگیزترین و ناشناخته ترین روستاهای ایران تبدیل شود و پیش از آن مردم روستا در شکاف‌های طبیعی و مصنوعی کوه که به آن شیله می‌گویند، ساکن بودند. اکثر خانه‌ها تنها یک اتاق دارند و حداقل یک متر پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده‌اند.

از جاذبه‌های این روستا سنگ‌نگاره یا سنگ سیاه، برج گل انجیر، برج سنگی، نادر مرده و منزل سرگردونی است.

 

روستای ماخونیک روستاهای ناشناخته و جذاب ایران

 

سخن پایانی

اگر اهل گردشگری و طبیعتگردی هستید حتما مکان های جدید را تجربه کنید زیرا یکی از بهترین هیجانات و تجربیات سفر، رفتن به مکانهای ناشناخته است.

 

https://mag.zigocamp.com/post/3699
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *