ورزش شگفت‌انگیزی به نام دوچرخه سواری

مجله زیگوکمپ » آموزش » ورزش شگفت‌انگیزی به نام دوچرخه سواری
ورزش شگفت‌انگیزی به نام دوچرخه سواری
ورزش دوچرخه سواری

فعالیت‌های جسمی اگر به صورت منظم انجام شود می‌تواند از بیماری‌هایی مانند اضافه وزن، بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و بسیاری بیماری‌های دیگر جلوگیری کند. یکی از این ورزش‌ها دوچرخه‌سواری است.

یکی از ورزش هایی که تمام اعضای بدن را به هماهنگی با یکدیگر وا می‌دارد دوچرخه سواری است. بسیاری این ورزش را به عنوان تفریح انجام می‌دهند اما آثار شگفت انگیز آن روی سلامتی بعد از مدتی پدیدار می‌شود.

فواید دوچرخه سواری برای سلامتی تنها به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا محدود نمیشود. اما تحقیقات جدید روی افرادی که این ورزش را به صورت حرفه ای انجام میدهند نشان میدهد، دوچرخه سواری افزایش سلول های مغز را به همراه دارد.

دوچرخه سواری به طور مرتب یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش مشکلات سلامتی است که سبک زندگی شهری به ما تحمیل می‌کند.

این ورزش مفرح و سالم، سن و سال نمی‌شناسد از کودک تا بزرگسال به راحتی می‌توانند به همراه لذت بردن از انجام آن، سلامتی خود را نیز تضمین کنند.

چندسالی است که در شهر تهران به دلیل پی بردن به ارزش این ورزش همگانی و سالم تمهیداتی مانند اجاره دوچرخه را در نظر گرفته اند. دوچرخه‌سواری، علاوه بر تضمین سلامتی افراد برای محیط زیست نیز هیچ گونه خطری در بر ندارد. در ادامه مطلب به چند فایده این ورزش پویا و شگفت انگیز برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

فواید دوچرخه‌سواری برای سلامتی

یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز بسیاری از ما مشکل کاهش وزن است. شاید یکی از جذاب‌ترین ویژگی این ورزش، کاهش وزن عمومی بدن باشد. نکته قابل توجه اینکه دوچرخه سواری تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت انرژی مصرف می‌کند. پس می‌توانید آن را یک ورزش بی دردسر و مفرح در نظر بگیرید. البته اگر آن را با شدت بیشتر و زمان مناسب انجام دهید. افزایش متابولیسم، عضله‌سازی و چربی‌سوزی به همراه داشتن یک برنامه غذایی مناسب، میتواند دوچرخه سواری را تبدیل به یک ورزش برای کاهش وزن کند.

اگر به دنبال درمان و یا جلوگیری از بسیاری از بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلبی و عروقی و دیابت هستید خبر خوب اینکه، دوچرخه‌‌سواری منظم، قلب، ریه‌ها و گردش خون را بهبود می‌بخشد. ریه و ماهیچه‌های قلب با دم و بازدم منظم و گردش خون، تقویت می‌شود. به مرور و تدوام دوچرخه سواری سطح چربی خون نیز کاهش پیدا می‌کند.

عنصر مقاومت در دوچرخه‌سواری به این معنی است که فقط چربی نمی‌سوزاند، بلکه عضله هم می‌سازد. خصوصاً در ناحیه عضلات سرینی، همسترینگ، چهار سر ران و ساق پا. قطعا این مورد یکی از جذاب‌ترین فواید دوچرخه‌ سواری است.

اگر به دنبال عضله سازی هستید و زمان گذراندن وقت در باشگاه‌های ورزشی را ندارید، دوچرخه سواری یکی از بهترین راه‌ها برای عضله سازی است.

مقاومت در تمرین به مرور منجر به عضله‌ سازی می‌شود. رکاب زدن کمک می‌کند تا در حین دوچرخه‌سواری، عضلات پا تقویت شوند. عضلات چهارسرران هم ازجمله عضلات درگیر در دوچرخه سواری هستند.

این ورزش به حفظ تعادل و هماهنگی بدن نیز کمک می‌کند دوچرخه سواری است. حفظ وزن روی دوچرخه و همزمان رکاب زدن و استفاده از دست‌ها به هماهنگی تمامی اعضای بدن منجر می‌شود.

بهبود تراکم استخوان هم از مهمترین فواید دوچرخه سواری است. چرخاندن پدال روی ماهیچه‌های پا کمک می‌کند، تا ساختار استخوان حفظ شود.

 

دوچرخه سواری

 

آثار روحی روانی مثبت دوچرخه سواری

علاوه بر آثار جسمی که برای دوچرخه‌سواری مطرح کردیم، این ورزش مفرح برای تقویت روحیه نیز بسیار موثر است. بر اساس یک تحقیق علمی، اعلام شد دوچرخه‌سواری با بهبود سلامت روان، تا ۴۰٪ اضطراب را کاهش می‌دهد. تمرکز در حین رکاب زدن و توجه به مسیری که در حال عبور از آن هستید، به نوعی ذهن را از درگیری‌های دیگر رها می‌کند.

همچنین این ورزش با بهبود جریان خون، عملکرد مغز را نیز افزایش می‌دهد و طبق مطالعات می‌تواند به پردازش افکار و حافظه کمک کند.

سخن آخر

در کنار فواید و ویژگی هایی که درباره این ورزش بیان کردیم، این نکته را یادآور می‌شویم که حتما نکات ایمنی را در رابطه با هر ورزشی در نظر بگیرید.

استفاده از کلاه ایمنی، کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید. اگر به تازگی جراحی روی مفاصل خود انجام داده‌اید با پزشک خود درباره دوچرخه سواری مشورت کنید.

مسیر مناسب برای دوچرخه سواری انتخاب کنید و هنگام عبور از تقاطع‌ها و مناطق پر رفت‌وآمد احتیاط کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/3785
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *