اکوکمپ کویری متین آباد | اقامتگاهی رویایی در دل کویر

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » اکوکمپ کویری متین آباد | اقامتگاهی رویایی در دل کویر
اکوکمپ کویری متین آباد | اقامتگاهی رویایی در دل کویر
اکوکمپ کویری متین آباد

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به محض دو روز تعطیلی برنامه سفر می چینند، بهتر است در این مقاله همراه ما باشید. امروز تصمیم گرفتیم سری به یکی از بهترین و البته پر طرفدار ترین اکو کمپ های ایران بزنیم. اکو کمپی جذاب به همراه امکاناتی فراوان که در دل یکی از کویر های ایران واقع شده است. اکوکمپ کویری متین آباد واقع در استان اصفهان و در نزدیکی نطنز یکی از استثنایی ترین اقامتگاه های ایران است. با ما همراه باشید تا اکو کمپ دوستداشتنی متین آباد را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

رستوران اکوکمپ کویری متین آباد

 

اکو کمپ چیست؟

پیش از معرفی و بررسی اکوکمپ کویری متین آباد بهتر است یک پیش درآمد کلی در خصوص اکو کمپ بدهیم. مقدمه ای که مشخص می کند اکو کمپ چیست و به طور کلی فلسفه به وجود آمدن این اقامتگاه ها چه بوده است. لازم به ذکر است که ریشه اکوکمپ در واژه اکولاژ بوده که خود شروعی بر روند شکل گیری بوم گردی می باشد.

نخستین بار اکولاژ ها در حدود 30 سال پیش آغاز به کار کردند. مفهوم کلی اکولاژ ارتباط هر چه بیشتر انسان با طبیعت با حداقل آسیب بود. به این صورت که این اقامتگاه ها با فاصله ای دور تر از شهر ها ساخته می شدند. معمولا مواد اولیه که در ساخت این اقامتگاه ها استفاده می شد دوستدار طبیعت بوده و حضور فیزیکی آن ها هیچ آسیبی به اکو سیستم نمی رساند. هدف اصلی این اقامتگاه ها پیوند انسان با طبیعت و دور کردن او از زندگی شلوغ شهر نشینی است.

اکولاژ ها رفته رفته پیشرفت کردند و به اکو کمپ های امروزی تبدیل شدند. اکو کمپ ها که معمولا در مناطق بکر طبیعی قرار دارند، به اشکال گوناگونی ساخته می شوند. اکو کمپ ها معمولا به صورت چادر های سنتی، سوئبت های خاص، خیمه و خانه های بومی بوده و توسط بومیان منطقه اداره می شوند. چرا که یکی از اهداف اکو کمپ ها رونق اقتصادی منطقه، اشتغال زایی و معرفی آداب و رسوم منطقه می باشد. 

اکوکمپ کویری متین آباد

شب ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی، کمتر از یک دهه است که در صنعت گردشگری کشور جای خود را باز کرده است. بیشتر از هر منطقه دیگری در ایران، این اقامتگاه‌های سنتی در مناطق مرکزی و کویری کشور رونق پیدا کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین اقامتگا‌های سنتی کشور، اکوکمپ کویری متین آباد است که در همسایگی کویر قرار گرفته است. 

اکوکمپ متین آباد کجاست؟

اکوکمپ کویری متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز  و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار گرفته است. این اقامتگاه در ابتدای رمل‌های شنی بزرگ کویر “پشت ریگ” در جنوب دریاچه نمک “مسیله” و در نزدیکی قلعه “کرشاهی” احداث شده است. این منطقه گردشگری، نخستین اکو کمپ ایران است که با هدف توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از زیست بوم منطقه ساخته شده است. برادران “اشرف واقفی” که اصالتا از اهالی نطنز هستند، در سال ۱۳۸۵ به فکر ساخت این اکو کمپ افتادند تا مسافران کویر افسونگر، شبی را در این منطقه به صبح برسانند.

اکوکمپ کویری متین آباد

تاریخچه اکوکمپ متین آباد

در اکوکمپ متین آباد ابتدا فقط امکان اقامت در چادرهای بومی وجود داشت. با افزایش شمار گردشگران ورودی به این منطقه، کاروانسرایی به سبک قدیمی و چند کومه گلی هم به این مجموعه اضافه شدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، سازمان ملل (UN DESA) این اکو کمپ را به عنوان یکی از ۱۸ سایت گردشگری مطرح جهان که در زمینه های اکوتوریستی فعالیت می‌کنند، انتخاب کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار به این مکان تعلق گرفت.

اکوکمپ کویری متین آباد کمپ مجهزی است که در آن هرچه نیاز داشته باشید، فراهم است. این کمپ در همسایگی کویر مرکزی کشور قرار دارد. به همین دلیل با اقامت در آن، می توانید به گشت و گذار کویری بپردازید. تماشای رمل های بزرگ منطقه، تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندای آن‌ها، دیدن آسمان پر ستاره کویر و شترسواری، خاطرات خوشی را در این مکان برایتان رقم خواهد زد. چادرها و کومه‌های سنتی این اکو کمپ، حمام و سرویس‌های جداگانه ندارند و مسافرانی که کومه و چادر را برای اقامت انتخاب می‌کنند، باید از توالت‌ها و حمام‌های تمیز و مجهز عمومی این مکان استفاده کنند.

امکانات کمپ چیست؟

فرای این موضوع که کویر به خودی خود دلنشین است، تیم اکو کمپ متین آباد تمام تلاش خود را کرده تا بتواند فضایی مفرح را برای مهمانان خود به وجود بیاورد. شما می توانید در متین آباد از مزایایی همچون اینترنت پر سرعت و غذا های لذیذ و خوش مزه لذت ببرید. وجود یک کافه و رستوران سبب شده تا مسافران بتوانند به راحتی از غذا های محلی استفاده کنند. برخی وعده ها مانند صبحانه به صورت سلف سرویس سرو می شوند.

علاوه بر این مهمانان می توانند از امکاناتی مانند دوچرخه سواری، شتر سواری و دلیجان استفاده کرده و اوقات خوشی را برای خود و همراهانشان رقم بزنند. در کنار این ها شما می توانید در صورت ابری نبودن هوا با استفاده از تلسکوپ ستاره ها را رصد کنید. ماجرا به همین جا ختم نمی شود چرا که در این مجموعه مزارع ارگانیک، مزرعه پرورش شتر، مزرعه پرورش تر مرغ، مزرعه پرورش مرغ و خروس و مزرعه پرورش اسب نیز وجود دارد. مسافران می توانند در ازای پرداخت هزینه ای از مزارع دیدن کنند.

 

اتاق ها و اقامتگاه های اکوکمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد در تلاش بوده تا بتواند علایق گوناگون را پوشش دهد. همچنین برنامه ریزی های مجموعه به گونه ای بوده که توانایی پذیرایی از مهمانان را در تعدا مختلف دارد. در این بخش قصد داریم تا توضیح کلی در خصوص اتاق ها و چادر های اکو کمپ بدهیم. این اطلاعات روند تصمیم گیری شما را راحت تر کرده و سبب می شود سفر پیش رویتان به یاد ماندنی تر از حد تصورتان بشود.

اتاق معمولی

سوئیت کاروانسرا در اکو کمپ متین آباد ساخته شده تا حس و حالی بینظیر را به شما هدیه کند. سوئیت های کاروانسرا که در ساختمان اصلی مجموعه واقع شده اند، از معماری سنتی ساختمان های اطراف کویر الهام گرفته اند و از جنس کاه گل می باشند. اکو کمپ متین آباد مجهز به 13 سوئیت دو تخته و 3 سوئیت سه تخته می باشد. لازم به ذکر است که کلیه این سوئیت ها از امکانات مجموعه پشتیبانی می کنند. در کنار این امکانات دارای سرویس فرنگی و تلوزیون نیز می باشند.

 

سوئیت اکوکمپ کویری متین آباد

 

شاه نشین

سوئیت شاه نشین در طبقه سوم مجموعه قرار داشته و ظرفیت پذیرایی از 6 نفر بزرگسال را دارد. امکانات این اتاق مانند سوئیت کاروانسرا بوده با این تفاوت که معماری آن متفاوت تر بوده و از ابزار بیشتری در طراحی آن استفاده شده است. دکوراسیون آن سنتی بوده و دکوراسیون جالبی در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سوئیت شاه نشین اکوکمپ کویری متین آباد

 

اتاق گوشواره

سوئیت گوشواره توانایی پذیرایی از 8 مهمان به طور همزمان را دارد. این سوئیت مجهز به سه تخت تک نفره و یک تخت دو نفره می باشد. جالب است بدانید که سوئیت گوشواره یک اصطلاح در معماری ایرانی است. در گذشته سوئیت های گوشواره اطراف شاه نشین ساخته می شدند. به این دلیل که اگر تعداد مهمانان زیاد شد، مشکلی در پذیرایی از آن ها به وجود نیاید.

 

 

کومه های مجموعه متین آباد

تجربه طبیعت گردی به چادر های مجموعه ختم نمی شود. شما می توانید در اکو کمپ متین آباد چند روزی را در خانه های به سبک کویر مرکزی ایران تجربه کنید. این خانه های به سبک سنتی کومه نام دارند. اکو کمپ متین آباد شامل 13 کومه دو تخته و 8 کومه کف خواب می باشد. سقف این کومه ها گنبدی شکل بوده و از کلیه امکانات سرمایشی و گرمایشی پشتیبانی می کنند. نا گفته نماند که کومه دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی می باشند.

 

کومه های اکوکمپ کویری متین آباد

 

چادرها

شاید همیشه به این موضع فکر کرده باشید که اقامت در چادر چه حس و حالی دارد. قطعا یکی از جذاب ترین خاطرات زندگیتان خواهد بود. حال فکر کنید که این چادر از امکانات سرمایشی، گرمایشی، روشنایی و فرش نیز برخوردار باشد. 24 تخته چادر در سایز های دو نفره و شش نفره در در مجموعه متین آباد تعبیه شده است. این چادر ها مجهز به پنجره و توری می باشند و از خدمات برق و روشنایی نیز پشتیبانی می کنند. سرویس بهداشتی و حمام چادر ها به صورت عمومی در نظر گرفته شده و بسیار تمیز می باشند.

 

بهترین فصل سفر به متین آباد

با فرا رسیدن ۶ ماه دوم سال و فصل سرما، سفر به مناطق کویری کشور نیز آغاز می شود. بهترین زمان سفر به اکو کمپ کویری متین آباد از شهریور ماه شروع می شود و تا فرودین ادامه خواهد داشت.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به اکو کمپ کویری متین آباد باید مسیر اصفهان را در پیش بگیرید. در کیلومتر ۶۰ جاده کاشان–اصفهان وارد خروجی کاشان شوید و در این جاده به سمت شهر “بادرود” بپیچید. در اولین میدان بادرود به سمت چپ یعنی خیابان بسیج دور بزنید. پس از عبور از شهر خالدآباد و روستای ده آباد، به روستای متین آباد خواهید رسید.

اهداف تاسیس

اکوکمپ کویری متین آباد اهداف طبیعت‌گردان و مسافران را از سفر به دل کویر و اقامتگاه در این اکوکمپ این‌گونه بیان می‌کند:

  1. سفر برای گردش در جاذبه‌های طبیعی منطقه جهت فراگیری از طبیعت بکر
  2. تماشای حیات‌وحش منحصربه‌‌فرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره، تیهو و چکاوک
  3. آشنایی با پوشش گیاهی متفاوت کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی
  4. رصد ستارگان و ماجراجوی‌های شبانه
  5. شترسواری و آشنایی بیشتر با این حیوان بیابانگرد
  6. استفاده از ویژگی‌های آب و هوایی به همراه آرامش موجود در منطقه و ثبت لحظات ماندگار  
تفریحات اکوکمپ کویری متین آباد

 

سخن نهایی

اکوکمپ کویری متین آباد آمده تا افسون آسمان را به شما ببخشد. در این اکوکمپ مجهز، علاوه بر اقامت، امکانات تفریحی خوبی در نظر گرفته شده است.  امکاناتی نظیر شتر سواری، دوچرخه سواری، رصد ستارگان آسمان شب، بازدید از مزارع ارگانیک منطقه و… فراهم است. اقامت در مجموعه گردشگری متین آباد، خاطرات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

https://mag.zigocamp.com/post/171
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *