تجهیزات ضروری ماشین آفرود

مجله زیگوکمپ » آموزش » تجهیزات ضروری ماشین آفرود
تجهیزات ضروری ماشین آفرود
تجهیزات ضروری ماشین آفرود

یکی از هیجان انگیزترین انواع سفر را میتوان سفرهای آفرودی دانست که به دلیل سبک خاص این نوع سفر، افراد ماجراجوی بسیاری به آن علاقه‌مند هستند و نیاز به تجهیزات ضروری آفرود دارد.

سفر با یک ماشین آفرود به سادگی سفر به طبیعت با یک ماشین معمولی نیست. ما درباره یک هیجان زیادالوصف با چاشنی خطر صحبت می‌کنیم که نیاز دارد ابزار و وسایل خاصی به همراه داشته باشیم. عبور از جاده‌های سخت کوهستانی یا مسیرهای سخت پر از گل و لای در جنگل‌های صعب‌العبور یا حتی رفتن به کویر و رانندگی روی شن‌ها، یک راننده متبحر می‌طلبد که با رانندگی ساده و آسان در شهر کاملا متفاوت است.

این سفر هیجان‌انگیز در پاره‌ای از مواقع خطرناک نیز هست به همین دلیل ممکن است در مواقعی با مشکلاتی مانند گیر افتادن خودرو در یک چاله بزرگ روبرو شویم. علاوه بر تجهیزات طبیعتگردی و کمپینگ به لوازم ضروری آفرود نیز نیاز خواهیم داشت. از همین رو قصد داریم در این مطلب به ابزارهای ضروری ماشین آفرود اشاره کنیم که حتما باید آن را به همراه داشته باشیم.

 

 

لیست تجهیزات فنی خودروی آفرود

به دلیل غیر منتظره بودن اتفاقات در این نوع سفرها باید آمادگی مقابله با هر پیش‌آمدی را داشته باشیم و ابزار مناسب به همراه داشته باشیم. مهمترین تجهیزات آفرودی علاوه بر لوازم یدکی معمولی که برای خودرو باید به همراه داشته باشیم:

شگل و وینچ و کابل قوی

اینکه صاحب یک خودروی آفرود مناسب و قدرتمند هستید به تنهایی کافی نیست. شرایط در اینگونه سفرها هیچوقت ثابت و قابل اعتماد نبوده و ممکن است با شرایط آب و هوایی بدی روبرو شوید و خودروی شما در گل ولای یا حتی باتلاق فرو برود. در این گونه شرایط میتوانی از وینچ و کابل مناسب با وزن خودروی خود استفاده کنید تا با کمک یک خودروی دیگر از این شرایط عبور کنید.وینچ برقی هم یکی از بهترین ابزاری است که می‌توانید در شرایطی که امکان دریافت کمک از خودروهای دیگر را ندارید، با اتصال آن به یک صخره و یا تنه بزرگ درخت خوردوی خود را از چاله و گل و لای بیرون بکشید. وینچ انواع مختلف دارد و قدرت‌مندترین نوع آن، نوع گیربکسی است.

 

وینچ آفرود

 

وافل برد یا سندلدر

این ابزار یکی از کاربردی‌ترین ابزار سفر آفرودی محسوب می‌شود. وافل برد یک پل مخصوص است که در اندازه های مختلفی وجود دارد. روی سطح وافل برد برجستگی‌هایی شبیه دندانه وجود دارد که با به وجود آوردن اصطکاک از لیز خوردن لاستیک جلوگیری می‌کند.

وافلبرد برای عبور از سطوح لغزنده‌ای که زنجیر چرخ کاربردی ندارد و یا عبور از یک چاله کم عرض اما عمیق بسیار کاربرد دارد. این ابزار انواع مختلف فلزی، پلاستیکی و کامپوزیتی دارد که باید آن را بر اساس وزن و یا نوع لاستیک خودروی خود آن را انتخاب کنید.

جامپ استارت

در جریان سفر آفرودی به دلیل استفاده زیاد از باتری خودروی ممکن است به یکباره با خالی شدن آن مواجه شوید. در این موارد باید از ابزاری مانند جامپ استارت استفاده کنید. از این وسیله می‌توان هم به عنوان پاوربانک و چراغ قوه استفاده کرد و هم به اندازه یک استارت، به باتری خودرو توان روشن شدن و استارت داد.

پس از روشن شدن خودرو دینام کار شارژ باتری را انجام داده و دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت. این وسیله هرچند قیمت بالایی دارد اما یک راننده حرفه‌ای آفرود می‌داند که در شرایط سخت چه ابزار کاربردی خاصی است.

جک هایلیفت

در سفرهای آفرود ممکن است خودرو در زمین ناهموار اعم از خشک و یا مرطوب، یا حتی در رمل گیر بیفتد. در این شرایط نیاز به جک‌ ویژه‌ای است که در شرایط مختلف قابل استفاده بوده و بتوانند وزن خودرو را به خوبی تحمل کنند. از جک هایلیفت در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز است ماشین تا ارتفاع بیشتری بالا بیاید. جک های لیفت ساختار ساده و بسیار بادوامی دارد و توانایی بلند کردن خودروهای دو دیفرانسیل را تا ارتفاع بین 80 تا 120 سانتیمتر را دارند.

این جک به رینگ، سپر و رکاب قابل نصب است و مناسب خودروهایی است که دارای سپر آهنی و یا رکاب آهنی آفرودی هستند.

 

جک هایلیفت

 

تجهیزات کمپینگ سفرهای آفرودی

بعد از گذر از جاده های سخت و تجربه هیجان رانندگی و عبور از موانع سخت، حالا نوبت به انتخاب یک مکان برای کمپینگ و استراحت است. علاوه بر تجهیزات فنی نیاز به ابزار و تجهیزات کمپینگ هم برای خودرو هم برای کمپ خواهید داشت. این ابزار عبارتند از:

سایه بان آفرود

سفرهای آفرودی همیشه در یک آب و هوای ثابت صورت نمی‌گیرد. بسته به مکانی که برای کمپ انتخاب می‌کنید، باید همیشه مجهز باشید. چه آفتابی چه نیمه ابری و بارانی نیاز دارید در تجهیزات آفرود خود یک سایه‌بان بغل خودرو داشته باشید.

چادر مسافرتی و کیسه خواب

از جمله کلیدی‌ترین تجهیزات سفرهای طبیعتگردی و تجهیزات ضروری آفرود، به همراه داشتن چادر مسافرتی و کیسه خواب است.

کیسه خواب شما را در برابر سرما و رطوبت و گزش حشرات حفظ می‌کند. اگر به کویر سفر کرده باشید می‌دانید که شبهای کویر بسیار سرد و سوزان است به همین دلیل باید این ابزار مهم را به همراه داشته باشید. قیمت کیسه خواب بسته به جنس و نوع برند متفاوت است.

میز و صندلی مسافرتی

نقش میز و صندلی مسافرتی در راحتی را نمی‌توانید در سفرهای کمپینگ و آفرود نادیده بگیرید. انواع مختلفی از این ابزار با قیمت های گوناگون وجود دارد که می‌توانید در فروشگاه زیگوکمپ مشاهده کنید.

ظروف غذا و پخت و پز سفری

یکی از بهترین تجربیات سفرهای طبیعتگردی، آشپزی در طبیعت است. ظروفی که برای اینکار در نظر گرفته می‌شوند از کیفیت بالا و وزن پایینی برخوردارند تا جای زیادی را اشغال نکرده و حمل آن راحت باشد. از جمله تجهیزات ضروری آفرود فلاسک و ماگ و ظروف سفری غذا از کتری تا ساج است. این تجهیزات را در این لینک مشاهده کنید.

سخن آخر

چه اولین تجربه سفر آفرود را بخواهید تجربه کنید و چه سالهاست که این گونه سفرها را تجربه کرده اید، بازهم نیاز دارید که تجهیزات مناسب این گونه سفر را به همراه داشته باشید. همیشه برای سفر چک لیستی را ازقبل آماده کرده باشید تا در این مواقع چیزی از قلم نیفتاده باشد.

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/3790
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *