دریاچه های زیبای مازندران

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » دریاچه های زیبای مازندران
دریاچه های زیبای مازندران
دریاچه های زیبای مازندران

الیمالات؛ دریاچه‌ای زیبا در دل جنگل

الیمالات نام یکی از یباترین مناطق استان مازندران منطقه چمستان بوده که دارای سد و دریاچه ای بسیار زیبا است. این دریاچه به‌دلیل قرارگیری در دل جنگل، منظره بسیار زیبا شبیه به مناطق استوایی را تداعی می‌کند. بخشی از مسیر دسترسی به آن‌ از میان درختان زیبا و سرسبز می‌گذرد و چشم‌انداز بی‌نظیری دارد.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه بسیار زیبا و چشمنواز است، درختانی که تا لبه‌ ساحل آمده اند و دریاچه را در آغوش کشیده‌اند. سد الیمالات هم یکی از زیباترین سدهای ایران است که برای دسترسی به آن باید از جاده‌ای سرسبز و دیدنی عبور کرد.

دریاچه الیمالات تنها دیدنی منطقه سرسبز چمستان نبوده و روستای لاویج یکی دیگر از نقاط پرگردشگر این منطقه به حساب می‌آید که در میان کوه‌ها واقع شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

این دریاچه هرساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی به خصوص در فصل بهار است. اگر در بهار قصد طبیعت‌گردی و بازدید از مناطق سرسبز شمالی را دارید، حتما به این منطقه سر بزنید.

در این منطقه گردشگری امکانات تفریحی زیادی مانند: قایق‌های موتوری و پدالی، ماهیگیری، رستوران، کافی‌شاپ و سوپرمارکت اشاره کرد. این منطقه جایگاه مخصوص برای برپایی چادرمسافرتی و شب مانی را نیز دارد. زیبایی این منطقه در فصل بهار و پاییز دوچندان شده و طبیعت آن بسیار چشمگیر است. در فصل پاییز به دلیل برودت هوا هنگام اقامت در چادر مسافرتی، حتما کیسه خواب و زیرانداز مخصوص به همراه داشته باشید.

فاصله سد الیمالات از جاده اصلی نور به چمستان، تقریبا 3 کیلومتر است.

 

دریاچه الیمالات

 

دریاچه های زیبای مازندران – دریاچهٔ شورمست

در منطقه زیبای سوادکوه دریاچه زیبایی به نام دریاچه شورمست وجود دارد که شاید نام آن را شنیده باشید و یا به همراه تورهای مسافرتی به آن سفر کرده باشید.

دریاچۀ شورمست از دریاچه‌های زیبای استان سرسبز مازندران است و نکته جالب اینکه این دریاچه، تنها دریاچهٔ طبیعی شهرستان سوادکوه است. وسعت دریاچه شور مست ۱۵۰۰۰ مترمربع و بیشترین عمق آن ۵ متر است. این دریاچه درای مناظر طبیعی شگفت انگیزی در اطراف خود بوده و با جنگل مملو از درختان کهنسال و بلندقامت توسکا پوشیده شده است.

دریاچه شورمست به نوعی در شاهراه تهران شمال قرار داشته و وجود دو محور جادهٔ آسفالته و راه‌آهن از موقعیت بسیار مناسب توریستی برخوردار است. اقامتگاه های بومی و محلی بسیار زیبایی در این منطقه برای مسافرین تجهیز شده اند. این دریاچه مقصد جذابی برای فرار از دغدغه‌های شهرنشینی و گذران تعطیلات آخر هفته در دل طبیعت در فصل بهار و تابستان است.

دریاچه شورمست سوادکوه یکی از زیباترین مناطق برای عکاسی در طبیعتگردی نیز محسوب می‌شود.

 

دریاچه شورمست - دریاچه های زیبای مازندران

 

دریاچه های زیبای مازندران – دریاچه چورت بکر و زیبا

شاید بتوان گفت دریاچه چورت یکی از بکرترین دریاچه های استان مازندران است که برای اقامت یکی دوروزه بسیار مناسب است. دریاچه چورت یا دریاچه میانشه را حتی خواهرخوانده دریای خزر هم می‌نامند. نحوه شکل‌گیری درختان درون آب آن را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین دریاچه‌های کشور کرده است. دلیل این تغییر شکل درختان هم یک زلزله بود. در سال ۱۳۱۸ شمسی زمین لرزه ای در این منطقه رخ داد و رانش زمین، باعث شد که مسیر چشمه کنار دریاچه، بسته شود و در نهایت دریاچه ای زیبا در شکاف دره‌ای با شیب زیاد شکل بگیرد. چورت در واقع به صورت طبیعی شکل گرفته و نتیجه احداث سد خاکی نیست.

این دریاچه حدود 2.5 هکتار وسعت دارد، هنگامیکه آب دریاچه پایین میرود، درخت‌هایی که کف دریاچه بوده‌اند سرشان از آب بیرون می‌آید. در اطراف چورت درخت‌های گردو و ازگیل زیادی هست و بوی آویشن و پونه به مشام میرسد. بسیاری از افراد برای ماهیگیری به این منطقه سفر می‌کنند.

داستان‌های جالبی در مورد ماهی‌های این دریاچه نقل می‌شود. بعضی‌ اعتقاد دارند اهالی روستا این ماهی‌ها را به داخل آب انداخته‌اند و برخی دیگر می‌گویند پرنده‌های دریایی این ماهی‌ها را به اینجا آورده اند. به دلیل وجود تنه های درخت در این دریاچه، شنا کردن در آن بسیار خطرناک است. میتوان از قایق سواری و پیاده روی در این منطقه لذت برد.

 

 

دریاچه چورت

 

سخن آخر

یکی از مهمترین مسائل در سفرهای طبیعتگردی و گردشگری حفاظت از محیط زیست است. تمامی ما وظیفه داریم هرجا در طبیعت که قدم میگذاریم از آن محافظت کنیم . روشن کردن آتش، ریختن زباله و شکستن شاخ و برگ درختان یکی از بدترین کارهایی است که میتوان با طبیعت انجام داد. دست به دست هم دهیم تا از این جاذبه های طبیعی در هر کجای دنیا به خوبی محافظت کنیم.

https://mag.zigocamp.com/post/3769
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *