غار زیر زمینی گل زرد و دیدنی های پلور

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » غار زیر زمینی گل زرد و دیدنی های پلور
غار زیر زمینی گل زرد و دیدنی های پلور
غار زیرمینی گل زرد

شمال کشور به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع و منظره های طبیعی مانند جنگل و دریا مقصد گردشگری بسیاری ازافراد محسوب میشود. استان مازندران یکی از پرجاذبه ترین اماکن های گردشگری کشور است که علاوه بر روستاهای زیبا و جنگل های بسیار سرسبز دارای یک غار آهکی زیر زمینی به نام غار گل زرد است.

غار آهکی گل زرد قدمتی چندین هزار ساله دارد در دامنه های کوه گل زرد در پلور واقع شده است.پلور یکی از مناطق پرگردشگر استان مازندران است و از آب و هوای دلپذیر و طبیعت کوهستانی زیبایی برخوردار بوده و سالانه گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند. دامنه‌ قله گل زرد هرسال از اردیبهشت تا خرداد ماه پر از گل‌های زرد وحشی می‌شود. به علت وجود همین گل‌های وحشی بهاری است که چنین نامی را به این قله و غار آن نسبت داده‌اند.

غار گل زرد در واقع یک غار آهکی‌رودخانه‌ای است که در دامنه جنوب شرقی قله گل زرد قرار گرفته و با 3706 متر ارتفاع، از مجموعه قله‌هایی است که کنار کوه دماوند سر برفراشته است. غارهای ایران به چهار دسته آهکی، آبی، یخی و گچی تقسیم می‌شوند. غار گل زرد علاوه بر اینکه یک غار آهکی است یک غار آبی و رودخانه‌ای هم محسوب می‌شود.

درون غار چند حوضچه آب سرد وجود دارد که عمق بعضی از این حوضچه‌ها به 4 متر می‌رسد. این غار از غارهای فعال آهکی است و انواع ستون‌های آهکی هنوز در آن تشکیل می‌شود. سطح درونی آن هم از جنس کربنات کلسیم است و آب‌های زیر زمینی تمام سال در این حوضچه‌ها جریان دارند. نکته بسیار جذاب اینکه برای تشکیل هر 1سانتی متر از استلاگمیت‌ها (ستون های آهکی) و استلاکتیت‌هایش (قندیل های آهکی)، 1 قرن زمان لازم است.

غار گل زرد یک غار طبیعی بوده و ساخته دست هیچ انسانی نیست.

.

داستان کشف غار گل زرد

اولین اقدامات برای کشف غار گل زرد در سال 1350 خورشیدی توسط جمعی از دانشجویان کوهنورد انجام شد. با پیگیری های این افراد سرانجام در 22 مردادماه سال 1384 خورشیدی، با شماره ثبت 13119 در فهرست آثار ملی قرار گرفت. لازم به ذکر است در حال حاضر کاوش های بیشتری برای پی بردن به تمامی بخش های پر رمز و راز آن در حال انجام است.

غار گل زرد

.

دهانه غار گل زرد

همانطور که اشاره کردیم این غار به هیچ عنوان توسط انسان ساخته نشده به همین دلیل هم دارای دهانه بسیار کوچکی است و شاید عبور از دهانه کوچک آن کمی سخت باشد. برای ورود باید به شکل خوابیده و درازکش بروید، چون ورودی تنگی دارد. حتما هنگام ورود به این گونه مکان ها از لباس و تجهیزات مخصوص طبیعت گردی استفاده کنید. ورود به غار کمی مشکل است اما فضای دلنشین، هوای مطبوع و صدای خوش‌آهنگ آب درون غار شما را به دنیای دیگری می‌برد.

با طی کردن مسیری به طول ده متر به شکل پامرغی و نیمه نشسته، به دهلیزی می‌رسید و کم‌کم صدای دل‌نواز آب هم شنیده می‌شود.

کمی جلوتر که بروید به رودخانه کف غار می‌رسید که در نگاه اول جوی کم‌عمقی به نظر می‌رسد؛ اما هر چه جلوتر بروید رودخانه عمیق‌تر می‌شود. کمی بعد به دوراهی اصلی غار گل زرد می‌رسید که با انتخاب هر کدام در نهایت به انتهای غار خواهید رسید. در بعضی بخش‌های غار باید نشسته یا نیم‌خیز حرکت کنید یک ماجراجویی تمام و کمال در انتظار شما است. بسیاری از گردشگران و غارنوردان معتقدند، این غار از نظر سختی مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول که غارنوردان غیرحرفه‌ای هم می‌توانند از آن عبور کنند و قسمت دوم مسیری است که فقط حرفه‌ای‌ها از پس آن برمی‌آیند.

.

کوه گل زرد

دره زمان پلور

کوه گل زرد و دشت زیبای آن دارای دیدنی های شگفت انگیز دیگری نیز هستند. دره زمان یکی دیگر از نقاط گردشگری و دیدنی روستای پلور است.

دره زمان پلور در واقع تنگه‌ای است که از درون آن رودخانه‌ای با آب بسیار زلال جاری شده است.

جریان آب در این رودخانه شدید نیست و می‌توان به راحتی به رودخانه نوردی نیز پرداخت. بسیاری این دره و تنگه را شبیه به تنگه واشی می‌دانند. هنگام ورود به رودخانه از کفش های مخصوص و صندل طبیعتگردی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی روی سنگ‌های رودخانه راه بروید.

همانطور که اشاره شده این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی بوده و بهترین فصل سفر به دره زمان فصل تابستان است.
https://mag.zigocamp.com/post/3872
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *