نکات مهم برای رستوران های بین راهی

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » نکات مهم برای رستوران های بین راهی
نکات مهم برای رستوران های بین راهی
نکات مهم انتخاب رستوران بین راهی

چه طبیعت‌گرد باشید چه با خودرو به سفر بروید یکی از مهمترین چالش های سفر، تهیه غذای سالم و با کیفیت است. اگر قصد دارید در یک رستوران بین راهی به صرف غذا بپردازید، باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشته باشید تا دچار مسمومیت و بیماری‌های گوارشی نشوید.

هر چند بهتر است برای حفظ سلامتی در طول سفر، از خوراکی‌های خانگی و دستپخت خود، غذا‌های حاضری، کنسرو شده، بسته بندی و کارخانه‌ای که استریل هستند و خراب شدنی نیست استفاده کنید اما چنانچه قصد صرف غذا در رستوران دارید، باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

با توجه به اینکه افراد مسن و کودکتان بیشتر در معرض خطر مسمومیت هستند، برای جلوگیری از این اتفاق باید رستوران هایی را انتخاب کنید که موارد بهداشتی را چه در محیط و چه در تهیه مواد اولیه، رعایت کنند.

.

ملاک ها و معیارهای مهم انتخاب رستوران بین راهی

  1. رستورانی را انتخاب کنید که نزدیک به شهر و نزدیک به خیابان اصلی باشد. اگر دقت کرده باشید چنین رستوران هایی مشتریان زیادی دارند و برای رقابت همیشه بهترین مواد را استفاده می کنند.
  2. رستوران های شلوغ با مشتریان زیاد را انتخاب کنید. رستوران هایی که مشتریان زیادی دارند، از مواد غذایی تازه تری استفاده میکنند. رضایت مشتریان را در نظر داشته باشید. در ضمن از رستوران هایی استفاده کنید که مشتریان آن محلی باشند. رستوران هایی که از لحاظ کیفیت غذا خوب هستند مردم محلی آن شهر از آن استفاده می کنند و مسلما بهترین انتخاب است، شما می توانید به این رستوران ها اعتماد کنید.
  3. به دکوراسیون و لوازم رستوران مانند میز و صندلی ها دقت کنید. هنگام سرو غذا حتما از درخواست سفره یکبار مصرف برای روی میز از کارکنان رستوران داشته باشید.
    رستوران هایی را انتخاب کنید میزهای آن شیشه ای و تمیز هستند. آلودگی در میزهای پلاستیکی سخت تر است و به راحتی تمیز نمی شود.
  4. در انتخاب نوع غذاها دقت کنید. چنانچه قصد انتخاب غذای گوشتی مانند نواع کباب را دارید حتما تازگی آن اطمینان حاصل کنید. بوی غذا به خصوص گوشت گویای تازگی و یا ماندگی آن است.
    برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، بهتر است همراه غذا لیمو ترش تازه، سماق، پیاز و ماست مصرف کنید.
  5. به قیمت غذا توجه کنید. اگر قیمت غذاها بسیار پایین بود باید به کیفیت غذاهای آن شک کرد. در ضمن بالا بودن قیمت ها هم دلیلی بر کیفیت خوب غذاها نیست. رستورانهای خوب، قیمت غذاهای آن با فضا و منوهای آن متناسب است.
  6. هرگز از غذاهای فست فودی بین راه ها استفاده نکنید. مواد غذایی این غذاها سریع فاسد می شوند
  7. از خوردن سالاد و سبزی همراه غذا در رستوران های بین راهی اجتناب کنید. زیرا ممکن است در شستشوی آن دقت کافی بکار نرفته باشد.

.

دقت به بهداشت ظاهر کارکنان رستوران

بهترین روش برای سنجش بهداشت یک رستوران، در نظر گرفتن ظاهر و به خصوص لباس کارکنان آن است. ظاهر خدمه باید بسیار تمیز و موهای مرتب شده داشته باشد. هم چنین ناخن هایی کوتاه و لباس فرم سفید و تمیز پوشیده باشد. از دیگر موارد بهداشتی که باید در رستوران به توجه شود سرفه و عطسه و صحبت نکردن روی غذا، استفاده از دستمال تمیز برای نظافت سطح میز یا تعویض نایلون رومیزی، گرفتن لیوان و بشقاب‌ها از زیر و نه از لبه آنها و فاقد لکه بودن ظروف شیشه‌ای و قاشق و چنگال است.

.

کارت و گواهینامه بهداشت رستوران

هنگام ورود به یک رستوران بین راهی، حتمابه کارت بهداشت صاحب رستوران که اغلب به دیوار نصب یا زیر شیشه میز گذاشته می‌شود، دقت کنید. البته اکثر کارکنان این رستوران ها، کارت بهداشت ندارند و کارتهایی که زیر میز هستند، متعلق به افرادی است که در تهیه و سرو غذا دخالت ندارند.

رستوران‌ها توسط دو ارگان سازمان دامپزشکی و بهداشت محیط نظارت می‌شوند. بازرسان سازمان دامپزشکی روی سلامت و بهداشت و ایمنی مواد گوشتی کباب سراها، جوجه کبابی‌ها و در کل هر غذاخوری که با گوشت سرو کار دارد، نظارت می‌کنند. هم چنین ماموران بهداشت محیط نیز در خصوص بهداشتی بودن محیط رستوران، نظافت ابزار و وسایل پخت و پز و سرو و سلامت غذا نظارت دارند.

به علاوه ماموران تعزیرات هم با رستوران هایی که قیمت آنها خارج از تعرفه است، برخورد کرده و آنان را جریمه نقدی می‌کنند. البته بسیاری از رستوران ها تازه تاسیس شده اند و یا در مکانی قرار دارند که دور از جاده می باشند و از دید ماموران پنهان شده اند. پس بهتر است از مراجعه به رستوران های مشکوک که بهداشت را رعایت نمی کنند، اجتناب کنید.

.

سخن آخر

رایت بهداشت تغذیه در سفر از مهمترین موارد استکه باید به آن توجه شودو اگر به شهری رای اولین بار وارد میشوید و اطلاعی از رستورانهای آن ندارید، با پرس و جو از افرا بومی و یا جستجو در اینترنت میتوانید رستورانهای معروف بین شهری را پیدا کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/3884
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *