هیچ‌هایک یا رایگان سواری

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » هیچ‌هایک یا رایگان سواری
هیچ‌هایک یا رایگان سواری
هیچ هایک یا رایگان سسواری

یکی از بهانه های افراد برای مسافرت نرفتن هزینه‌هایی است که سفر به آنها تحمیل می‌کند. بستن باروبندیل و خرید بلیط و مایحتاج سفر برای خیلی از افراد سخت به نظر می‌آید. اما از نظر بسیاری که به سفر علاقه‌مند هستند هیچگاه محدودیتی وجود ندارد. روش‌ها و سبک‌های مختلفی برای مسافرت وجود دارد و فقط کافی است که تصمیم به رفتن بگیرید. روش‌های هیجان انگیز سفر مثل هیچ‌هایک، رایگان سواری یا اتواستاپ از جدیدترین سبک های سفر است.در هیچ‌هایک در واقع مسافر بدون پرداخت هزینه‌ای از محلی به محل دیگر میرود. ممکن است جابجایی از شهری به شهر دیگر یا مسیرهایی مثل کوه و طبیعت باشد. در این سبک سفر، فرد کنار جاده می‌ایستد و با علامت دست به خودروهای عبوری اعلام میکند که قصد همسفر شدن با آنها را دارد.

مرامی سواری هم یکی از دیگر نام‌های هیچهایک است. هرچند هیچهایک یک سفر رایگان محسوب می‌شود ولی الزاما این سفر مخصوص افراد با وضعیت مالی پایین نیست. هیجان و تجربه این نوع سفرها بسیار برای علاقه‌مندان این سبک مهم است. گردشگران معروف بسیاری در بیشتر کشورهای دنیا به همین روش سفر، به گشت و گذار می‌پردازند. حتی این افراد به همین شیوه به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و هیچ مرزی نمی‌تواند مانع آنها شود.

در کشور ما نیز افراد بسیاری هستند که به روش هیچهایک سفر می‌کنند و در اینجا نیز این سبک طرفداران خاص خودش را دارد. به دلیل جدید بودن این سبک سفر و اینکه هنوز به حد کافی درباره آن فرهنگ سازی نشده و به اصطلاح جا نیفتاده، بهتر است نکات مهمی در نظر گرفته شود.

 

نکات هیچ هایک

 

نکات هیچهایک کردن چیست؟

قبل از هرچیز مهمترین نکته در این سبک از سفر، استفاده از کمترین و سبکترین ابزار و وسایل است. یک هیچهایکر تنها نیاز به یکه کوله با یک کیسه خواب دارد.

رایگان سواری در حواشی شهر و خروجی‌ها انجام میشود. قبل از هرچیز بدانید که باید خود را برای یک پیاده‌روی یا انتظار طولانی آماده کنید. ممکن است که ایستادن شما کنار جاده و منتظر ماندن بسیار طولانی شود پس لباس مناسب بپوشید تا از سرما و گرما در امان باشید.

روی یک کاغذ بزرگ مقصد خود را بنویسید. به این ترتیب هم نوع و قصد سفر را مشخص کرده‌اید هم مقصد خود را به رانندگان عبوری اطلاع داده‌اید.

نکته مهم اینکه سعی کنید در جای مناسب برای اینکار قرار بگیرید، ایستادن سر یک پیچ خطرناک یا جاده‌ای که در آن خودروها با سرعت در حال عبور هستند منطقی نیست. جایی بایستید که راننده عبوری بتواند شما را از فاصله دور ببیند. این کار باعث می‌شود که زمان مناسب برای فکر کردن و تصمیم گرفتن داشته باشد. همچنین در جایی قرار بگیرید که راننده به آسانی بتواند توقف کند.

سعی کنید نقشه مسیر و مقصد را همراه داشته باشید تا نزدیک‌ترین و بهترین مکان برای استراحت را پیدا کنید. به دلیل اینکه ممکن است سفر طولانی در پیش داشته باشید، آب و غذا به میزان لازم همراه داشته باشید.

هنگامیکه در مرکز شهر قرار دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر در هنگام سفر دچار مشکل شدید حتما از افراد محلی راهنمایی بخواهید. اگر آنها ببینند که شما در حال تلاش برای ارتباط با آن ها هستید حتما شما را راهنمایی خواهند کرد. مخصوصا اگر کمی به زبان محلی مسلط باشید.

امنیت در سفر هیچهایک

در فصولی مثل پاییز و زمستان حتما نسبت به دما و بارندگی اطلاعات کسب کنید تا به مشکل برنخورید.

مثبت فکر کنید، قرار نیست در این نوع سفر اتفاق ناخوشایند و بدی برای شما بیفتد. فقط کافیست مانند هر سفر دیگری نکات امنیتی را رعایت کنید.

سعی کنید به تنهایی هیچهایک نکنید و حداقل یک همراه داشته باشید. هرگز وسایل گران قیمت همراه خود نداشته باشید.

حتی‌الامکان سعی کنید در شب هیچهایک انجام ندهید اما چنانچه مجبور بودید حتما از لباس‌های براق و روشن استفاده کنید تا رانندگان بتوانند به خوبی شما را ببینند. در شب چنانچه برای مدت زمان طولانی منتظر سواری هستید، می‌توانید با یکی از ماشین‌ها به نزدیکترین مکان بروید؛ این گونه شاید راحت‌تر بتوانید به سمت مقصد اصلی خود سفر کنید.

لبخند و خوشرویی را فراموش نکنید. این سبک سفر ایجاب میکند که شما اهل ارتباط و گفتگو باشید و همیشه با چهره‌ای مودب و شاداب برخورد کنید. هنگامیکه خودرویی شما را به عنوان همسفر پذیرفت و شروع به سفر کردید در مسیر درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه‌ای که مقصد شما است گفتگو کنید.

ادب ایجاب می‌کند در انتهای راه یادبود کوچکی به راننده‌ای که با او هم‌مسیر بوده‌اید بدهید. رفتار مثبت و خوب شما باعث می‌شود که خاطره خوشی از هم‌مسیر شدن با یک هیچهایکر در ذهن دیگران ثبت شود. این فرهنگ به مرور جا افتاده و دفعات بعد افراد، هیچهایکرهای دیگری را به عنوان هم‌مسیر می‌پذیرند.

در کشورهای پیشرفته و مدرن که این نوع سبک سفر فرهنگ‌سازی شده، سایت هایی وجود دارد که ارتباط بهتر و ساده تر هیچهایکرها با راننده‌ها را برقرار میکند.

 

امنیت در سفر هیچ هایک

 

بهترین نقاط برای پیدا کردن ماشین

همانطور که گفتیم، بهتر است در مکان‌های خاصی برای پیدا کردن ماشین بایستید. کنار پمپ بنزین‌ها و نزدیک پمپ‌های گاز، عوارضی ها، جاده‌های متقاطع یا سر خروجی‌ها، نزدیک پلیس راه‌ها، ایستگاه‌های هلال احمر و ایستگاه‌های کامیون و اتوبوس و مکان‌های مشابه که ماشین‌های زیادی نگه می‌دارند بهترین جا برای پیدا کردن فردی است که تمایل داشته باشد با شما همسفر باشد. میتوانید با افراد درباره ماجراها و سفرهای‌تان تعریف کنید از خودتان بگویید از این که از کجا آمده و به کجا می‌خواهید سفر کنید. در این صورت هم اعتماد طرف مقابل‌تان را جلب می‌کنید هم باب گفتگو را باز کرده‌اید.

سخن آخر

در کشور ما این نوع سبک سفر دارای موافقین و مخالفین خاص خودش است. بسیاری از افراد معتقدند به دلیل وضعیت مالی بسیاری از افراد بومی این نوع سفر نباید ابزاری برای سواستفاده باشد. به اعتقاد دیگرا افراد قرار نیست سفر هیچهایک صددرصد رایگان تمام شود و فرد میتواند در مواردی به افراد بومی در کسب درآمد کمک کرده و همچنین در ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ‌های بومی نقش زیادی داشته باشد.

اگر شما هم نکته یا تجربه ای از سفر هیچهایک دارید حتما نظرتان را برای ما ارسال کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/3182
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *