درباره گورتکس بیشتر بدانید

درباره گورتکس بیشتر بدانید
گورتکس

تا به حال در هوای بارانی یا برفی قدم زده‌اید؟ اگر کفش یا لباس ضدآب نداشته باشید آب به داخل لباس و کفش شما نفوذ کرده و کاملا خیس می‌شوید. اگر هم لباس ضدآب پوشیده باشید احساس می‌کنید بدن شما به شدت عرق کرده است. اما نمی‌شود عطای لذت قدم زدن زیر باران را به لقایش بخشید! چاره چیست؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی این تجربه ماجراجویی در طبیعت بارانی به وسیله فناوری گورتکس برای شما لذت‌بخش خواهد شد. در این مقاله زیگوکمپ فناوری گورتکس را به شما معرفی خواهیم کرد.

پارچه گورتکس چیست؟

لایه گورتکس(Gore Tex) ترکیبی از دو ماده منحصر به‌فرد است که یکی از این دو ماده تترا فلوئورو اتیلن خالص است که در هر اینچ مربع ۹ میلیارد منفذ دارد. هر یک از این منافذ 20هزار بار کوچک‌تر از یک قطره ریز آبو 700بار بزرگ‌تر از یک مولکول بخار آب است.

قطره نمی‌تواند از منافذ لایه عبور کند ولی مولکول به صورت بخار قادر به عبور از آن است. قابلیت عبور بخار را قابلیت تنفس می‌نامند.

قابلیت تنفس گورتکس

ماده دیگر لایه گورتکس خاصیت ویژه‌ای دارد که روغن و چربی را به خود نمی‌گیرد و از آلوده شدن این پارچه به مواد چرب نظیر روغن‌های نفتی، مواد غذایی، حشره‌‌کش‌ها و دیگر مواد مضر جلوگیری می‌کند.

برای ایجاد یک پوشش ضد آب و باد که در عین حال قابلیت تنفس را حفظ کند، لایه گورتکس را روی پارچه‌های دیگر می‌پوشانند.

قابلیت تنفس چیست و چرا به آن نیازمندیم؟

بدن تر ۲۶ بار بیشتر از بدن خشک، گرما را از طریق رسانش تلف می‌کند. پس اگر لباس به‌ طرز مناسبی تنفس نکند، بدن با عرق کردن مرطوب شده، اتلاف گرمایی آن شتاب می‌گیرد و باعث احساس ناراحتی شدید می‌شود. در این حالت ممکن است احساس کنید که پارچه لباس سوراخ است و بدن در خطر افت دمای شدید قرار گیرد. با استفاده از پارچه‌های گورتکس قابلیت تنفس اتفاق می‌افتد و هر چه جذب رطوبت از پوست سریع‌تر باشد، احساس راحتی بیشتری می‌شود.

فناوری ضدآب گورتکس

آیا روپوش گورتکس با دوام است ؟

گورتکس نسبت به پارچه‌های معمولی و همچنین پارچه‌های ضدآب از دوام بیشتری برخوردار است و عمر بیشتری دارد.

از مزیت‌های دیگر این فناوری، انعطاف در برابر رطوبت و سایش است. درزهای گورتکس در برابر پیچش ۵ تا ۱۶ بار با دوام‌تر از دیگر پارچه‌هاست و در صورت نگه‌داری درست از آن، دوامش چند برابر خواهد شد.

نگه‌داری از پارچه‌های گورتکس

مواظبت از گورتکس آسان است. کافی است این نوع پوشاک را در ماشین لباسشویی با آب ولرم و مایع شوینده بشویید. البته دستور شستن روی بر چسب‌های پوشاک چاپ و به لباس دوخته شده‌اند.

لکه‌هایی نظیر حشرات مرده و شیره‌های گیاهی ممکن است از روی البسه پاک نشوند اما جای نگرانی نیست چون این لکه‌ها تاثیری بر تنفس پارچه ندارند.

https://mag.zigocamp.com/post/397
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *