انواع کفش کوه‌نوردی

انواع کفش کوه‌نوردی
کفش مناسب کوهنوردی

کوه‌نوردی از آن دسته ورزش‌های مفیدی است که علاوه بر افزایش طول عمر انسان، تجربیات نابی را با خود به همراه می‌اورد. این ورزش از جمله رشته‌های ورزشی پرطرفدار در دنیاست. البته برای برخی کوه‌نوردی به عنوان شغل اصلی یا بخش الزامی شغل اصلی است. کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام گیرد. داشتن تجهیزات مناسب کو‌ه‌نوردی برای یک پیمایش خوب، بسیار حایز اهمیت است. یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز در ورزش کوه‌نوردی، کفش کوه‌نوردی مناسب است. در این مقاله زیگوکمپ به سراغ انواع کفش‌های کوه‌نوردی رفتیم. ما را همراهی کنید.

تاریخچه کفش‌کو‌ه‌نوردی

در گذشته کفش کو‌ه‌نوردی از چرم ساخته می‌شد که بنا به شرایط مورد استفاده، ضخامت و تعداد لایه‌های چرم متفاوت بود. یکی از اشکالات کفش‌های چرمی زمستانی، وزن بالای آنها بود اما با اختراع لایه‌ها و پارچه‌های جدید تا حدودی این نقص جبران شد.

لایه گورتکس که در انواع پوشاک زمستانی کوه‌نوردی نیز به‌کار می‌رود دارای خاصیت یک طرفه بودن است. به این ترتیب که تنها از یک طرف کاملاً ضد آب و باد است، در نتیجه از داخل بخار و گرمای ناشی از تعرق و فعالیت را به خارج فرستاده و از خیس شدن پوشاک زیر و سرمازدگی جلوگیری می‌کند.

لایه سیمپاتکس نیز مانند گورتکس ضد آب و ضد باد و دارای قابلیت تنفسی است. لایه تین‌سولیت نیز گرمازا بوده و در کفش‌های زمستانی و سنگین به‌کار می‌رود. به تازگی لایه‌ای نو با نام کولار نیز به بازار معرفی شده است که خاصیت شوک‌گیر یا ضربه‌گیر دارد که با استفاده از آن فشار ضربه‌های وارده به کف پا را کاسته، پا دیرتر خسته می‌شود و در سرازیری زانوها کمتر آسیب می‌بیند.

زیره کفش کوهنوردی نیز از لایه‌ای ویژه از کربن و لاستیک ساخته می‌شود که ماده‌ای سخت، ضدلغزش و پر استحکام است. معروف‌ترین آن با نام تجاری ویبرام ایتالیا در بازار موجود است.

امروزه برای هر نوع برنامه کوهنوردی و برای هر فصل و منطقه کفش خاصی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگر عنوان کفش‌های چهار فصل یا همه‌کاره دور از ذهن می‌باشد.

انواع کفش‌های کوه‌نوردی

کفش راهپیمایی

مدل‌هایی با پاشنه کوتاه و کفی انعطاف پذیر که برای پیاده‌روی روزانه بسیار عالی است. برخی از کوه‌نوردان نیز ممکن است برای پیاده‌روی‌های طولانی خود کفش‌های مخصوص پیاده‌روی را انتخاب کنند. فقط توجه داشته باشید که اگر کفش شما از قوزک پا محافظت نکند، در مسیرهای سنگلاخی مشکل ساز می‌شود.

کفش کوهپیمایی

این مدل از کفش پاشنه متوسط و بلند دارد و برای کوهپیمایی‌ روزانه یا سفر‌های کوتاه کوهنوردی با بار سبک در نظر گرفته می‌شود. این نوع کفش معمولا انعطاف‌پذیر است و برای کمی راحتی به چند بار پوشیدن نیاز دارد. اما به عنوان کفش کوه‌نوردی محکم، فاقد پشتیبانی و دوام می‌باشد.

کفش کوهنوردی

کفش نيمه سنگينی که برای برنامه و صعودهای چند روزه ۳ فصل و در صورت داشتن پارچه گورتکس برای برنامه‌های صعود زمستاني یک روزه مناسب است. اندازه ساق آن معمولا بین ۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر بوده و به دلیل داشتن ساق بلند از مچ پا به خوبی محافظت می‌کند.

کفش کوهنوردی سنگین پوش

برای یخ‌نوردی‌های حرفه‌ای و صعودهای با ارتفاع کمتر از ۵۰۰۰ متر مناسب است. از جمله کفش‌های تک‌پوش سنگين و بسيار قوي کوه‌نوردي محسوب می‌شود. زیره این مدل کفش انعطاف پذیری نداشته اما قابلیت نصبکرامپون را دارد.

کفش کوهنوری سنگین دوپوش

این مدل از جمله کفش‌های قوی و فاقد انعطاف پذیری است. قابلیت نصب کرامپون را دارد و به لحاظ ساختاری به دو کفش بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی می‌شود که همین علت به آن دوپوش گفته می‌شود. کفش کوچک فاقد بند است و با چسب محکم می‌شود سپس درون کفش بزرگ‌تر جای میگیرد. در زمان استراحت و برای ورود به چادر از کفش کوچک‌تر استفاده می‌شود. این نوع کفش برای صعودهای ۷۰۰۰ متری در بهار و تابستان و کمتر از ۷۰۰۰ متر در پاییز و زمستان مناسب است.

کفش هیمالیانوردی

این نوع کفش‌ در دسته کفش‌های سه‌پوش قرار می‌گیرد و مشابه کفش‌های دو پوش بوده اما پوش سوم یک گتر بلند است که روی کفش را می‌پوشاند. برای ارتفاعات ۸۰۰۰ متری هیمالیا و صعود از ارتفاعات بالای ۷۰۰۰ متر در زمستان طراحی شده است. زیره فاقد انعطاف بوده بسیار قوی با قابلیت نصب کرامپون است.

کفش سنگ نوردی

این مدل کفش اصطلاحا کتانی هم نامیده می‌شود که برای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی داخل سالنی نیز مناسب است.

کفش یخ نوردی

مشابه کفش سنگ‌نوردی است با این تفاوت که کرامپون دائمی متصل به کفش دارد.

کفش کوهنوردی

این نوع کفش‌ برای حمل بارهای سنگین در سفر‌های چند روزه به مناطق خارج از شهر طراحی شده است. اکثر آن‌ها دارای پاشنه بلند هستند که به عنوان حامی فوق‌العاده‌ای دور قوزک پا می‌پیچد. کفش‌های کوه‌نوردی بسیار بادوام هستند و با کفی محکم‌تر از کفش‌های سبک، برای کوهپیمایی‌های سبک و سنگین مناسب می‌باشند.

در فروشگاه زیگوکمپ می‌توانید به انواع کفش‌های کوه‌نوردی دسترسی داشته و با مقایسه و بررسی، انتخاب و خرید کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *