نکات مهم در خرید کرامپون

نکات مهم در خرید کرامپون
نکات خرید کرامپون

هر کوه‌نورد حداقل یک‌بار در طول زندگی ورزشی‌اش، در شرایط سرما و یخبندان قرار گرفته است. همه ما می‌دانیم که پیمایش این مسیر بدون تجهیزات لازم، بسیار سخت و خطر آفرین خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های یخ‌نوردی کرامپون است. هنگام خرید کرامپون باید به چند نکته توجه کنید. در این مقاله زیگوکمپ به نکات مهم خرید کرامپون اشاره می‌کنیم.

سازگاری بوت و کرامپون

سازگاری بوت و کرامپون، از کلیدی‌ترین نکات برای کارایی بیشتر و ایمنی می‌باشد . شکل بوت شما، در نهایت نوع اتصال کرامپون به آن را تعیین می کند. برای مثال، اتصال سبک بندی کرامپون‌ها، تنها روی بوت‌های سبک جواب می‌دهد و برای کوه پیمایی و یا یخ نوردی مناسب نیست. همچنین اتصال کرامپون به یک کفی سخت و محکم، ایمنی بیشتری نسبت به یک کفی نازک و انعطاف پذیر دارد.

نکات مهم در خرید کرامپون

اول به نوع بوت خود دقت کنید

آیا کفی بوت شما انعطاف پذیر، نیمه سخت و یا سخت است؟ آیا پنجه و یا نوار پاشنه دارد؟ اگر یک بوت انعطاف پذیر بدون پابند چرمی دارید، یا شاید نیاز داشته باشید که برای صعودهای حرفه‌ای و استفاده از کرامپون‌های پیشرفته، بوت خود را تعویض نمایید. نکته مهم این است که قبل از هر چیز به بوت خود توجه کنید.

انعطاف‌پذیری کفش خود را با کرامپون تطبیق دهید

برای بوت‌های فوق انعطاف‌پذیر، از کرامپون‌هایی که دارای نوار اتصال تاشو هستند و به عقب و جلوی بوت وصل می شوند، استفاده کنید. می‌توانید برای کوه‌پیمایی‌های سبک خود از کرامپون‌های آلومینیومی روی کفش‌های ورزشی استفاده کنید، فقط باید مطمین شوید که انعطاف پذیری کفش و کرامپون، یکسان می‌باشد.

هنگام خرید، بوت خود را به همراه داشته باشید

با این کار از تناسب کرامپون با بوت خود اطمینان حاصل کرده‌اید. مطمین شوید که نوار اتصال مرکزی کرامپون با شکل، انعطاف پذیری و طول بوت شما سازگار است. کوه‌نوردان معمولا با چند تنظیم کوچک مانند تنظیم تسمه‌های پنجه کرامپون را محکم و تنگ‌تر می‌کنند. همچنین مطمین شوید که کرامپون کاملا اندازه سایز کفش‌تان باشد، در غیر اینصورت کارایی مناسب نخواهد داشت.

سختی مسیر

خیلی مهم است که پیش از خرید کرامپون درباره مقصد تحقیق کرده باشید و بدانید قرار است در چه مسیرهایی با چه میزان سختی حرکت کنید تا بر اساس میر پیش رو کرامپون مناسب را انتخاب کنید. برای مسیرهایی که بیشتر نیاز به پیاده روی تا کوهنوردی دارید، از کرامپون ساده‌تر با روش اتصال بندی استفاده کنید. اگر از روش اتصال پا کردنی استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که نیاز به یک بوت با کفی سخت و بند چرمی ضخیم و یا شیار برای پنجه و پاشنه پا خواهید داشت.

جنس کرامپون

هنگام خرید کرامپون به جنس آن توجه کنید. کرامپون‌های از جنس استیل مقاوم‌تر هستند و برای راهپیمایی در مسیرهای سخت و برفی کوهستانی مناسب‌اند. نوع استیل ضدزنگ هم در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است. از طرفی نوع آلومینیوم آن، بسیار سبک‌تر بوده و برای کوهنوردی‌های سبک‌تر مناسب است. اما کرامپون‌های آلومینیومی، پس از استفاده روی تخته‌سنگ‌ها خیلی زود فرسوده می‌شوند.

نکات مهم در خرید کرامپون

انواع کرامپون بر اساس سختی

منعطف

این کرامپون‌ها برای پیاده‌روی در زمین نرم‌تر مناسب هستند. میله اتصال‌دهنده بخش جلویی و عقبی آن منعطف است و مناسب پیاده‌روی‌های بسیار سبک‌ترند.

نیمه‌سخت

محبوب‌ترین کرامپون، نوع نیمه‌سخت آن است. زیرا با بیشتر مسیرهای کوهنوردی سازگاری دارد. این نوع کرامپون منعطف و در عین حال آن‌قدر سفت است که می‌توانید با آن به‌راحتی به کوهنوردی بروید. برخی از این کرامپون‌ها قابلیت تنظیم دوباره دارند و می‌توانید با تغییراتی که در آن به‌وجود می‌آورید، آن را به نوع منعطف تبدیل کنید. برف و یخ، کمتر زیر این نوع کرامپون جمع می‌شوند.

سخت

اگر می‌خواهید کوهنوردی حرفه‌ای داشته باشید و از صخره‌های یخی بالا بروید، کرامپون سخت مناسب شماست. این نوع کرامپون‌ها برای کوهنوردی‌های ساده، جالب نیستند.

https://mag.zigocamp.com/post/429
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *