سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت دوم

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت دوم
سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت دوم
سفر به جنگل‌های ایران

جنگل های سرسبز ایران در نوار شمالی کشور، دارای آب و هوای معتدل شرجی هستند و از قسمت شرقی استان اردبیل تا استان خراسان شمالی کشیده شده‌اند و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را شامل می‌شوند. در پست قبلی بخشی از جنگل‌های ایران را معرفی کردیم. در ایم مقاله زیگوکمپ سایر مهادن طلای سبز ایران را معرفی خواهیم کرد.

جنگل اورست فیروزکوه

«اوروست» جنگلی مه آلود در بخش چهار دانگهی و 44 کیلومتری کیاسر واقع شده است. برای سفر به اوروست بهترین مسیر جاده فیروزکوه و سمنان است، اما مسیر فیروزکوه جذاب‌تر و مسیر سمنان امن‌تر و کوتاه‌تر است.

علاوه بر سفر به جنگل اوروست، روستای اوروست با خانه‌های چو‌بی‌ و آب و هوایی کوهستانی و ییلاقی و چشمه‌های باداب سورت، از مقصدهای زیبا و دوست داشتنی برای هر مسافری است.

جنگل اوروست

جنگل‌های هیرکانی مازندران

جنگل‌های هیرکانی با درختان کهنسال از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است که نام آن در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. درختان هیرکانی با تنوع 150 گونه درختی از راش، شمشاد، افرا، بلوط، زبان گنجشک، توسکا، نارون، انجیر، لیلکی، خرمندی، ممرز، سرخدار، بارانک، نمدار و لرگ یکی از ارزشمندترین هاست.

جنگل‌های هیرکانی علاوه بر زیبایی از ارزش زیادی بهره‌مندند. علاوه بر درختان رنگارنگ، جنگل‌های هیرکانی محلی امن برای زندگی حیواناتی مانند: گربه وحشی، موش جنگلی، خارپشت، خرگوش، سمور، شغال، گراز، پلنگ و گرگ است.

جنگل هیرکانی

جنگل پلنگ دره سوادکوه

پلنگ دره را با آبشار هیجان انگیزش ‌می‌شناسند و بیشتر مسافران به تماشای آبشار پا به دل جنگل ‌می‌گذارند. گرچه آبشار مسیر زیبا و دلربایی دارد، اما با عبور از جنگلی رویایی امکان پذیر است.

جنگل و رودخانه و آبشار در کنار هم مکانی دل انگیز برای دوستدران طبیعت در شهر سوادکوه فراهم ساخته و محلی امن برای پناه بردن به دل جنگل و داشتن آرامشی غیرقابل توصیف است.

مسیرهای هیجان انگیز، گذر از بین درختان کهنسال و تنومند، تماشای صخره‌های از خز پوشیده شده و پا گذاشتن در رودخانه کم‌عمق و دلچسب از دیگر لذت‌های سفر به جنگل پلنگ دره است.

جنگل پلنگ دره

جنگل لفور مازندران

جنگل دلربای لفور در سوادکوه شمالی استان مازندران یکی از زیباترین‌هاست. لفور جذابیت خود را مدیون چشم اندازهای طبیعی، رودهای خروشان، چشمه سارهای دل انگیز، درختانی اسرارآمیز و از معروف‌ترین جنگل‌های شمال ایران برای ‌‌طبیعت‌گردان است.

لفور جنگلی 40 میلیون ساله برای تنفسی عمیق و گوش دادن به آوای زیبایی جمعی پرندگان از لابه لای درختان پر شاخ و برگ است. اینجا روزگارانی خیلی دور در دوران ژوراسیک محلی امن برای رفت و آمد دایناسورها و موجودات دیگر بوده است.

امروزه لفور گنجینه‌‌ای ارزشمند از گیاهان و درختان گوناگونی است؛ ازگیل، لیلکی، راش، انجیلی، ممرز و 80 گونه گیاهی زیبا را درون خود جای داده است. لفور چهارفصلش زیباست، اما پاییز و بهارش زیباتر.

جنگل لفور

جنگل گیسوم گیلان

جنگل گیسوم در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی و منطقه پره سر گیلان قرار دارد و از جنگل‌های معروف ایران است. این جنگل با مساحتی 80 هکتار و گونه‌های متنوع گیاهی و خاص، چشم اندازی هیجان انگیز در مسیرهای رویایی با درختانی درهم تنیده زیبایی خاصی پدید آورده که عاشقان جاده با دوچرخه و ماشین‌های شخصی دل به جنگل می‌زنند تا به دریا برسند.

گیسوم از جنگل‌های مجهز شده برای توریست‌های روزانه است که امکانات متعددی هم دارد مانند: پلاژ، هتل، وسایل بازی کودکان، مسیرهای پیاده‌روی، مناطق پیک نیک روزانه، موزه طبیعی گل و گیاه، مکان مناسب ورزش و کمپ طبیعی که این امکانات سفر را برای طبیعت دوستان آسان‌تر کرده است.

جنگل گیسوم
جنگل نقله بر رشت به قزوین

نقله بر از جنگل‌های بکر و حیرت انگیز در مسیر جاده رشت به قزوین واقع شده است. چهارفصلش زیبایی‌های طبیعت را برای هر رهگذری به نمایش ‌می‌گذارد. گذر از شالیزارهای چشم نواز، قدم زدن میان درختان انجیلی، ممرز و شنیدن صدای چهچه پرندگانی مانند کمرکولی جنگلی و توکای سیاه آرامشی ‌بی‌نظیر پدیدآورده است.

نقله بر از جنگل‌های پرطرفدار برای مسافران یک روزه نزدیک به تهران است که با قدم گذاشتن به آرامش طبیعت و خوردن غذایی محلی و کمی ‌گشت و گذار در روستای نقله بر یکی از خوش گذرانی‌های آخر هفته هاست.

جنگل نقله بر
جنگل سراوان

پارک جنگلی سراوان با دریاچه‌های جذاب و مسحورکننده جزو بهترین‌هاست که زیبایی‌های آفرینش را به رخ ‌می‌کشد. جنگلی که تابستانش با انبوهی از درختان و پاییزش با رنگ‌های دلبرا جذابیت‌های دلنشینی برای هر مسافری دارد، همچنین زیبایی‌های سراوان را به باتلاق سرو در آمریکا تشبیه کرده‌اند.

این پارک جنگلی از محبوب‌ترین‌‌ها در نزدیکی رشت است که بیشتر روزهای سال مملو از مسافران طبیعت دوست است.

جنگل سراوان
جنگل النگدره

النگدره را ‌می‌توان جزو جنگل‌های منحصر به فرد و تماشایی در ایران نام برد که هر فصل زیبایی‌های رنگارنگی را به نمایش ‌می‌گذارد؛ اما پاییزش زیباترین است.

النگدره در نزدیکی شهر گرگان به وسعت 185 کیلومتر با درختان در هم تنیده و رودخانه‌های خروشان از زیباترین‌هاست. النگدره علاوه بر اینکه میزبان ‌‌طبیعت‌گردان است با امکانات تفریحی مکانی برای پیک نیک‌های خانوادگی و سفرهای آخرهفته نیز هست.

جاده سلامت، رودخانه قلاشی و چشمه‌های اطراف آن، پیک نیک و گشت و گذار و عکاسی از دل طبیعت از دیگر جاذبه‌های و امکانات این جنگل برای عاشقان طبیعت است.

جنگل النگدره
پارک جنگلی ناهارخوران

ناهارخوران در نزدیکی شهر گرگان یکی از مشهورترین‌هاست با نا‌می‌آشنا. مینا، پاپیل، بیدمجنون، برگ نو، شمشاد، یرو، کاج، ماگنولیا، کوله خاس، درخچه‌های تمشک، ممرز، گیلاس وحشی، نمدار، افراپلت، بلوط، آزاد، خرمندی و ولیک از گیاهان متنوع در این جنگل که زیبایی‌های ‌بی‌انتهایی را به نمایش درآورده‌اند.

پاییز پادشاه فصل‌‌ها با مه رمزآلود، زیبایی‌های ناهارخوران را چند برابر ‌می‌کند که در بین جنگل‌های شمال ایران ‌می‌درخشد. برای اقامت در زیبایی‌های جنگل، کمپ و کلبه‌های جنگلی بهترین انتخاب برای داشتن شبی ‌آرام در دل طبیعت است.

جنگل ناهارخوران
https://mag.zigocamp.com/post/692
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *