تالاب عینک؛ عینک سرسبز رشت

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » تالاب عینک؛ عینک سرسبز رشت
تالاب عینک؛ عینک سرسبز رشت
تالاب عینک

یکی از سبزترین استان‌های ایران که می‌توان در نقاط مختلف آن خاطرات بسیاری ثبت کرد و خوش گذراند، استان گیلان است. فرقی ندارد شما برای تفریح، به دریا بروید یا جنگل و یا در مکان‌های تفریحی دیگر حاضر شوید، مهم این است که در گیلان به شما بد نخواهد گذشت. یکی از جاذبه‌های این استان، مرداب یا تالاب عینک است که هر ساله افراد متعددی از داخل و خارج از کشور را به سوی خود می‌کشاند. در این مقاله زیگوکمپ سفری می‌کنیم به گیلان و با تالاب عینک بیشتر آشنا خواهیم شد.

تالاب عینک؛ بزرگترین تالاب شهری خاورمیانه

تالاب عینک با محیطی بالغ بر ۱۲ کیلومتر، به طول ۲۶۳۰ متر و عرض ۱۲۰ متر، بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. این تالاب که در کنار پارک دانشجو و باغ سالار شهر رشت قرار دارد، شهرتش را مدیون شکل زمین‌شناسی خود است. همان‌طور که از نام این تالاب پیداست در عکس‌های هوایی، به شکل عینک دیده می‌شود.

تالاب عینک، در کنار پارک دانشجو و باغ سالار شهر رشت

آب تالاب از طریق بارش فصلی و جوشش آب‌های کف تالاب تأمین می‌شود، به همین دلیل از دیرباز پاتوق مناسبی برای ماهیگیران محسوب می‌شد. وسعت مرداب عینک رشت با احتساب حریم و پهنه ساحلی و خشکی وسعت تالاب به ۱۶۳ هکتار می‌رسد.

زیبایی‌های تالاب عینک

از آن جایی که این تالاب در مسیر پرواز پرندگان مهاجر قرار دارد، در فصول مختلف سال میزبان پرندگانی است که برای اقامتی کوتاه مدت به مرداب عینک می‌آیند. این پرندگان مهاجر عموماً پرندگان ناحیه سیبری‌اند و اگر به پرنده‌نگری علاقه دارید می‌توانید دوربین‌هایتان را بردارید و میهمانان زیبای مهاجر را تماشا کنید.

پوشش گیاهی این منطقه از لحاظ زیست محیطی اهمیت بالایی دارد؛ گیاهانی همچون لاله تالابی، نی، انار وحشی، خیزران، ازگیل، ارملک و گالی از مهم‌ترین گیاهان موجود در این تالاب‌اند.

سنبل آبی

از حدود 10سال قبل رشد گونه‌ای گیاه در این تالاب مشاهده شده که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می کند. با گذشت زمان سطح وسیعی از تالاب عینک توسط این گیاه پوشیده شده است.

این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می‌کنند. هنوز علت شکوفایی این گیاه در تالاب که رشدی انفجاری دارد مشخص نیست.

در این تالاب جانورانی همچون قورباغه، انواع ماهیان و پرندگان نیز زندگی می‌کنند.

تالاب عینک تفرجگاهی سرسبز

محیط سرسبز تالاب و داشتن آب و هوایی مطبوع، این تالاب را به یکی از محبوب‌ترین دیدنی های رشت در بین مردم این شهر و گردشگران تور رشت و یا سایر میهمانان این شهر تبدیل کرده است.

تالاب عینک

برای رونق گردشگری در این تالاب، اقداماتی در دو فاز مختلف صورت گرفته است، فاز اول به افتتاح پارک دانشجو در مجاورت تالاب مربوط می‌شود و در فاز دوم قرار است با هتل رستوران، امکانات قایقرانی، کمپینگ و غیره، نظر گردشگران به این منطقه بیشتر جلب شود.

https://mag.zigocamp.com/post/423
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *