چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش چهارم

مجله زیگوکمپ » بدون دسته بندی » چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش چهارم
چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش چهارم
سفر به شهر زیبای چابهار

یکی از جذابترین مناطق گردشگری، بندر آزاد چابهار است. این منطقه، دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بی‌شمار و موقعیت خاص جغرافیایی است و میزبان گردشگران بسیاری است. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این منطقه به دلیل مجاورت با سواحل دریای عمان و اقیانوس هند و موقعیت بازرگانی و راهبردی ویژه، حائز اهمیت بسیار است. در مقالات قبلی زیگوکمپ درباره این جاذبه‌ها صحبت کردیم. در این مقاله نیز به معرفی دیدنی‌های چابهار پرداختیم.

روستای شیرگواز ؛ هندوستان کوچک

یکی از دیدنی‌های اطراف چابهار که در باهوکلات قرار گرفته روستای شیرگواز است که طبیعت بی‌نظیر و زیستگاه‌های فراوان آن برای حیوانات، مشهور است. نام این روستا را از دو حیوان وحشی، یعنی شیر و گراز گرفته‌اند.

طبیعت روستا و رودی که از میان آن می‌گذرد، فضا را برای کشاورزی، باغداری و دامداری فراهم کرده است. محصولات فراوانی در شیرگواز کشت می‌شود که از آن جمله می‌توان به موز، انبه، پاپایا و دیگر میوه‌های خوش طعم استوایی اشاره کرد.

اگر قهوه دوست دارید، باید بدانید که یکی از مرغوب‌ترین انواع قهوه‌ها در روستای دیدنی شیرگواز کشت می‌شود.

شیرگواز

راستی اگر به روستای شیرگواز سفر کردید، شانس دیدن حیواناتی همچون گرگ، کفتار، تمساح (گاندو)، سنجاب بلوچی (سنجاب راه راه )، طاووس، کبک و قرقاول را نیز دارید.

مردم مهربان و خونگرم روستا از شما با رویی گشاده استقبال می‌کنند و باید بدانید که سفرتان به این روستا ماندگار و خاطره‌انگیز خواهد شد.

اسکله تیس

یکی از اسکله‌های صیادی و دیدنی‌های چابهار اسکله تیس است که در آن می‌توانید نظاره‌گر صید انواع ماهی باشید و غروب زیبای خورشید را از فراز دریای همیشه نیلگون فارس به نظاره بنشینید. همچنین اگر اهل شنا و تفریحات ساحلی هستید، پلاژهای ساحلی اسکله تیس یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب شما است.

اسکله تیس

در بندر تیس ده ها اثر تاریخی وجود دارد، از مسجدی با قدمت هزار و 400 سال گرفته تا موزه بندر تیس و بسیاری از آثار دیگر نیز در این بندر تاریخی وجود دارند که در سفر به چابهار از دیدنش غافل نشوید.

بازار محلی تیس نیز بسیار دیدنی است. حضور اغذیه فروشی‌های کنار خیابان و صنایع دستی منطقه چابهار که توسط مردمان خوش ذوق محلی ساخته می‌شود حال و هوای زیبایی به این منطقه داده است.

گورستان جن

گورستان جن با قدمتی 2500 ساله، در روستای تیس قرار گرفته است. این گورستان مرموز و خاموش، سنگ قبرهای بزرگ و عجیبی دارد و مردم محلی معتقدند که این گورها مربوط به انسان نیست.

بر اساس باور مردم روستا این گورها به جن‌ها تعلق دارد و آن‌ها مردگان خود را در این قبرها دفن کرده‌اند؛ هنگام شب جن‌ها به این گورستان می‌آیند و بر سر قبور مردگان خود عزاداری می‌کنند.

قبرستان جن-چابهار

علاوه بر این، روستاییان معتقدند اگر شب هنگام پای در گورستان جن چابهار بگذارند، مورد نفرین جن‌ها واقع می‌شوند.

از آنجایی که در آن زمان به دلیل نبود ابزار، حفر چنین گورهایی در دل سنگ از عهده انسان خارج بود، مردم محلی حفر آن‌ها را به نیروهای ماوراءالطبیعه نسبت می‌دهند. گورستان جن که به قبرستان شماره یک نیز معروف است، مشرف به روستای تیس قرار است و در کنار آن قبرستان مردم روستا قرار دارد.

قرارگیری قبرستان در دامنه کوه باعث شده است که گورستان جن به خصوص در شب، مرموزتر و مخوف‌تر به نظر برسد. بخشی از قبرهای این گورستان در اثر باد و فرسایش تخریب شده‌اند اما در میان آن‌ها یک قبر کاملاً سالم نیز به چشم می‌خورد که 225 سانتی‌متر طول و 110 سانتی‌متر عرض دارد. درباره زمان ساخت گورستان جن و سازندگان آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. این گورستان در سال 1386 به شماره 19769 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

اسکله بریس

در 60 کیلومتری شرق چابهار، بندری ‏زیبا به نام بریس قرار ‏گرفته که آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. مسافران در بازدید از ساحل بندر بریس می‌توانند در کنار دریای بی‌کرانِ ‏عمان سواحل صخره‌ای و سواحل ماسه‌ای بی‌نظیری را تماشا کنند و سری به جاذبه‌های طبیعی دیگری ‏که خور قدیم بریس نام دارد، بزنند.

روستای صخره‎ای نزدیک به این اسکله صیادی روستا هم به بریس ‏نزدیک است. عکاسی در کنار صخره‌های نسبتا خلوت و آرام آن به یکی از جاذبه‌های روستا بدل شده ‏است. ‏

اسکله بریس


بندر ساحلی بریس، همیشه آرام با مردمانی خون گرم و مهمان نواز است که صید و صیادی آن با همت و ‏تلاش‌های بی‌وفقه مردمانش رونق دارد. بومیان بریس اصالتا مید هستند. میدها ساکنان قدیمی چابهارند ‏که صدها سال است در این نواحی به صید و ماهیگیری مشغولند. مسافرانی که به چابهار سفر می‌کنند، ‏بازدید از ساحل بندر بریس را نباید فراموش کنند. چرا که می‌توانند هم به قایق سواری بپردازند و هم به ‏نظاره صیادان پرتلاش بنشینند.

در ساحل بندر بریس، صیادانش با ساحل، آفتاب سوزان و امواج کوچک و ‏بزرگ دوستی دیرینه دارند. کوسه ماهی و میگو دو صید عمده ساحل نشینان این ناحیه است. به طوری که ‏زبری پوست دستان و تیره شدن رنگ پوست آن‌ها گواه این موضوع است.

بندر شیطان

جزیره شیطان یا مرجان جزیره‌ای بسیار کوچک و در حال فرسایش واقع در پسابندر بوده که از زیستگاه‌های اصلی شاه میگو می‌باشد. مردم بومی منطقه احتمالاً به علت ظاهر صخره‌ای این جزیره و برخورد امواج با آن نام شیطان را بر آن نهاده‌اند.

جزیره شیطان

دلایل دیگر احتمال نامگذاری شیطان بر روی این جزیره، غرق شدن قایق‌های بسیار پس از برخورد با آن است. این جزیره در هنگام مد به زیر آب می‌رود و در هنگام جزر مجددا پدیدار می‌شود.

دلیل غرق شدن مرموز قایق‌ها در این محدوده در هنگام شب نیز بوده به خاطر پنهان شدن جزیره در زمان مد است.

کلبه غواصی

در سفر به چابهار اگر هوس غواصی کردید و خواستید سری به اعماق بی نظیر دریای عمان بزنید و از زیبایی هایش سرمست شوید،به مدرسه غواصی چابهار بروید. این مرکز تنها مرکز غواصی حرفه ایی با استانداردهای بالاست که امنیت شما را تا حد بالایی تامین می کند. 

این مدرسه علاوه بر امکانات تفریحی، امکان آموزش حرفه ایی با اعطای گواهینامه را برای علاقه مندانش فراهم آورده است. البته برای آموزش در این مدرسه غواصی بایستی یک دوره ی یک هفته ایی میهمان چابهاری ها باشید. 

کلیه غواصی چابهار

با رفتن به دنیای زیرآب دریای عمان، آرامش وصف‌نشدنی برای شما ایجاد می‌شود، می‌توانید به تماشای انواع آبزیان، لاک پشت‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های موجود در آب بروید و از محیط بکر و زیبای کلبه غواصی چابهار غرق لذت شوید. 

اسکله کنارک

سکله کنارک چابهار بزرگترین اسکله صیادی کشور است که صیادان پس از یک صید طولانی مدت در اقیانوس هند برای پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌های صیادی خود به این مکان می‌آیند و بار خود را در سوله‌ها و مکان‌های موردنظر تخلیه می‌کنند. ظرفیت تخلیه آبزیان صید شده در این اسکله به 60 هزار تن در سال می‌رسد.

اسکله کنارک

اسکله کنارک چابهار زمینه‌های بسیار مناسبی را برای طبیعت گردی دارد، فعالیت‌های جاری صید و صیادی، صدای دلنشین موج‌های دریایی و چشم‌انداز طبیعی دریا و همچنین تماشای پرندگان زیبای دریایی این اسکله را به مکانی زیبا مبدل کرده‌است که دیدنش برای گردشگران تور چابهار تماشایی است.

روستای درک

ساحل روستای درک، جزو یکی از زیباترین و پاک‌ترین سواحل ایران است. برخلاف سواحل شمالی ایران، ساحل روستای درک، عاری از هرگونه زباله است که قدم زدن در کنار ساحل و شنا در دریای عمان را بسیار لذت بخش می‌کند.

روستای درک

اینجا، همان جایی است که دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد. تقابل صخره‌های بلند و سنگی و درخت‌های نخل با دریا، مناظری می‌سازند که نظیر ندارند. مهم‌ترین دیدنی روستای درک تقابل ماسه‌های داغ و سوزان کویری با آغوش باز دریاست. یکی شدن کویر و دریا، یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی است که تنها در مکان‌های انگشت شماری از دنیا دیده می‌شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای درک، تماشای ساحل شنی، ساحل ماسه‌ای و ساحل مرجانی در کنار همدیگر است. اگر طرفدار درمان‌های طبیعی هستید، می‌توانید از ماسه‌های سفید ساحل درک برای درمان دردهای ماهیچه‌ای استفاده کنید.

تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، وجود کوه، جنگل و دریا در یک نقطه باعث شده طبیعت این ساحل جلوه ای منحصر به فرد پیدا کند. از عجایب دیگر این نقطه همان‌طور که قبلا شرح دادیم وجود آب شیرین در چند متری دریا است که سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.

https://mag.zigocamp.com/post/587
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *