بهترین جزایر ایران را بشناسید

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » بهترین جزایر ایران را بشناسید
بهترین جزایر ایران را بشناسید
بهترین جزایر ایران را بشناسید

زمانی که نام  جزیره به گوش ما می‌خورد معمولا یاد مکانی خیلی خاص، جذاب و گاهی اسرارآمیز میفتیم که در دل آب قرار دارد. کشورمان ایران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد و بسیار زیبایی دارد و همیشه می‌توان برای سفر به مکانی دیده نشده روی آن حساب کرد.

در ایران، ۴۲۷ جزیره بزرگ و کوچک وجود دارد که هرکدام جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ برخی از جزایر شناخته شده در کشور عزیزمان برویم و ویژگی‌های منحصر به ‌فرد آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

جزیره قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است و یکی از شهر‌های استان هرمزگان محسوب می‌شود. قشم یک جزیره با آب‌ وهوای آفتابی است همچون نگین در خلیج فارس می‌درخشد. اگرچه این جزیره به طور کامل از خاک ایران جدا شده است اما نزدیکی آن به بندرعباس و بندر خمیر باعث شده شرایط خوبی برای کسانی که مایلند از طریق جاده سفر کنند فراهم شود. پس از آن‌که به قشم رسیدید، خواهید دید که اماکن تفریحی زیادی برای گشت‌وگذار و لذت بردن شما ساخته شده‌ است. ۸۰۰۰ هکتار منابع طبیعی جنگل‌های حرا، بندر تاریخی لافت در مجاورت جنگل، غار‌های بی‌شمار از جمله غار نمکدان قشم که طولانی ترین غار نمکی دنیا است، و قلعه متروکه پرتغالی‌ها تنها بخشی از مکان‌های دیدنی جزیره قشم هستند.

دره ستارگان نیز با داستان‌هایی اسرارآمیز می‌تواند مکانی دیدنی برای بازدید شما باشد. به باور بومیان، افتادن ستاره‌ها باعث خلق غارهای تودرتو و شکل عجیب زمین این مکان دیدنی شده است. تماشای ستارگان در این ناحیه به قدری جذاب است که حتی گروه‌های نجوم‌شناسی نیز تور‌های آموزشی سالانه خود را در این مکان برگزار می‌کنند. ژئوپارک قشم که نخستین ژئوپارک خاورمیانه است، علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری زیبا، با مجسمه‌های طبیعی و چین‌خوردگی کوه‌ها شما را به وجد می‌آورند.

جزیره قشم
جزیره قشم

جزیره کیش

کیش را می‌توان اینگونه وصف کرد: «خورشید، دریا و ماسه: جزیره‌ای رویایی در ایران». کیش جزیره‌ای برای جشن گرفتن است. هر کس که به این مکان دیدنی سفر می‌کند به معنای واقعی کلمه لذت می‌برد. شنا در آب شفاف یا انجام ورزش‌های دریایی مهیج تنها بخش کوچکی از کارهایی است که می‌توانید در کیش انجام دهید.. جزیره کیش در کنار مناظر طبیعی خیره‌کننده سرشار از مکان‌های زیبایی است که برای رفاه حال گردشگران ساخته شده‌اند.

اولین چیزی که در تصاویر کیش خودنمایی می‌کند یک کشتی غول ‌پیکر یونانی است. کشتی یونانی مکانی دیدنی برای زوج‌های عاشق است. تماشای غروب آفتاب، هنگامی که خورشید با اکراه از پس این کشتی محو می‌شود یک عصر رمانتیک را برای گردشگران رقم می‌زند. شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از مناطق گردشگری این جزیره است که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد . جزیره کیش سالانه پذیرای نزدیک به ۲ میلیون گردشگر از سرتاسر دنیا است. از نظر آب ‌و‌هوایی بهترین زمان سفر به این جزیره از اوایل دی‌ ماه تا اواخر فروردین است. البته اگر هدف شما از سفر به کیش شرکت در رویداد‌های فرهنگی است باید از ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور در جزیره حضور داشته باشید.

در سفر به این جزیره از تفریحات لاکچری کیش متنوع مثل تم پاک آبی اوشن که دارای سرسره های آبی کیش است لذت برده و همچنین تفریحات غیر آبی کیش نظیر: حریره پارک هنر، مجموعه درخت سبز، ساحل مرجانی، و پارک دلفین‌ها دیدن کنید. همچنین در این جزیره می توانید غذاهای دریایی خوشمزه میل کنید.

جزیره کیش
جزیره کیش

جزیره هنگام

هنگام یکی از زیباترین جزایر ایران است که در میان مردم کمتر شناخته شده است.  جزیره هنگام در جنوب جزیره قشم قرار گرفته است. برای سفر به این جزیره شما باید به اسکله کندالو رفته و سوار قایق شوید. پس از ده دقیقه قایق‌سواری به بندر هنگام خواهید رسید. علاوه بر تماشای زیبایی‌های طبیعی، کارهای تفریحی زیادی هستند که شما می‌توانید در جزیره هنگام انجام دهید.

تماشای دلفین‌های خلیج فارس که از آب زلال دریا بیرون آمده و بازی می‌کنند یکی از مفرح‌ترین لحظاتی است که می‌توانید در کنار خانواده تجربه کنید .حس زندگی واقعی دلفین‌ها تنها مختص به این جزیره است. اگر می‌خواهید شانس خود برای تماشای دلفین‎‌ها را بیشتر کنید باید در ماه‌های آذر و دی صبح زود به دریا رفته و قایق‌سواری خود را آغاز کنید.

یکی از عجیب‌ترین چیز‌هایی که می‌توانید در سفر به جزیره هنگام شاهد آن باشید ساحل نقره‌ای آن است. در خاک این ساحل ذرات درخشانی وجود دارد که از نوعی کانی براق تشکیل شده‌اند. همچنین وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی بر درخشندگی این ساحل افزوده‌اند. دراز کشیدن در این ساحل درخشان و تماشای دریا می‌تواند خستگی‌های زندگی روزمره را از تن شما دور کند.

جزیره هنگام حیات وحش بی‌نظیری دارد. برخی از حیوانات نادر مانند غزال بومی ایران (جبیر)، لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی، خرچنگ‌های دریایی و خاردم مصری در این جزیره زندگی می‌کنند. آب سواحل این جزیره به قدری شفاف است که شما به راحتی می‌توانید ماهی‌ها و آبزیان دریایی را از نزدیک تماشا کنید.

جزیره هنگام
جزیره هنگام

جزیره لارک

جزیره لارک در فاصله ۱۶ کیلومتری قشم واقع شده است.وجود پلانکتون‌ها در آب این جزیره باعث شده با شروع شب نوری آبی‌رنگ هنگام برخورد امواج آب به ساحل دیده شود. پیشنهاد ما این است که هنگام عصر به ساحل بروید و پس از پیاده‌روی دور ساحل در آلاچیق‌ها استراحت کنید. هنگامی که شب آغاز شد می‌توانید عکس‌های بی‌نظیر خود از این ساحل زیبا را ثبت کنید. یکی از عکس‌هایی که پویان شادپور در این ساحل گرفته است در سال ۲۰۱۵ در نشریه معروف نشنال جئوگرافی منتشر شد.

صید‌ ماهی در این جزیره به وفور انجام می‌شود و همه روزه ماهیان صید شده به بندرعباس و دیگر جزایر منتقل می‌شوند. اما خوردن ماهی تنوری در کنار ساحل لذتی است که شاید تا مدت‌ها آن را فراموش نکنید. حلوای رطب نیز دیگر خوردنی خوشمزه این جزیره است. اگر از بومیان مهمان‌نواز جزیره بخواهید حتماً نحوه پخت آن را به شما خواهند آموخت. مردم این جزیره به قدری مهربان هستند که می‌توانید شب را در خانه آنها بگذرانید. بهترین زمان سفر به لارک نیمه دوم سال است زیرا در این زمان آب‌وهوای جزیره معتدل و دلپذیر است.

جزیره لارک
جزیره لارک

جزیره هرمز

جزیره هرمز یا جزیره رنگین‌کمان به علت موقعیت جغرافیایی خاص آن کلید خلیج فارس نام گرفته است. این جزیره به علت وجود خاک‌های متنوع به بهشت زمین‌شناسی معروف شده است.  مشهورترین جاذبه گردشگری جزیره هرمز دره رنگین‌کمان نام دارد. تنوع رنگی خاک و سنگ این مکان باعث شده ما شاهد یک زیبایی چشم‌نواز باشیم. از دیگر مکان‌های دیدنی جزیره هرمز می‌توان به موزه دکتر نادعلیان اشاره کرد. احمد نادعلیان بیشتر برای کندنگاری‌هایش روی سنگ‌های رودخانه و همچنین حجاری، چیدمان و نت‌آرت در مجامع بین‌المللی شناخته می‌شود.

جزیره نمکی هرمز همانند یک صدف روی آب‌های آبی خلیج فارس شناور است. یک جاده ساحلی زیبا پیرامون جزیره را احاطه کرده است و شما می‌توانید با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری جاذبه‌های طبیعی هرمز را تماشا کنید. کمپ‌زدن در جزیره هرمز یکی از تفریحات پرطرفدار گردشگران است. اگر می‌خواهید تنگه هرمز را تماشا کنید باید ابتدا سراغ کوه‌های هفت رنگ را بگیرید. پس از دیدن دره مجسمه‌ها و عبور از دالان‌های باریک به یک پرتگاه می‌رسید. از این نقطه می‌توانید تنگه هرمز و رفت‌و‌آمد کشتی‌ها را نگاه کنید. راه رسیدن به جزیره هرمز بسیار ساده است. ابتدا خود را بندرعباس برسانید و سپس از آنجا با یک لنج مسیر ۴۰ دقیقه‌ای به سمت هرمز را طی کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/6339
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *