لواسان، طبیعتی تماشایی در اطراف پایتخت

مجله زیگوکمپ » لواسان، طبیعتی تماشایی در اطراف پایتخت
لواسان، طبیعتی تماشایی در اطراف پایتخت
لواسانات

قبل از اینکه به سراغ جاهای دیدنی لواسان برویم بد نیست کمی بیشتر با این منطقه آشنا شوید. کمتر کسی در ایران نام منطقه لواسان تهران را نشنیده است. اگر ساکن پایتخت باشید حتماً با این منطقه آشنایی دارید.

اینجا در واقع یک شهرستان کوچک از توابع شمیرانات تهران است که در بخشی به نام لواسانات قرار گرفته است. یک منطقه خوش آب ‌و هوا و شمالی که به دلیل هوای خوش و طبیعت چشم‌نوازش حسابی معروف شده و محبوب تهرانی‌هاست. در این مقاله زیگوکمپ به سراغ معرفی مکان‌های دیدنی لواسان رفتیم.

لواسان تهران کجاست؟

برای رسیدن به جاهای دیدنی لواسان باید نیم ساعت تا چهل دقیقه رانندگی کنید. حدوداً با 35 دقیقه رانندگی می‌توانید خود را از مسیر آزادراه شهید بابایی یا بزرگراه شهید زین‌الدین تهران به جاده لشگرک و از آنجا به لواسان برسانید. البته برای رسیدن به لواسان راه‌های دیگری هم وجود دارد. اگر ساکن شرق تهران هستید می‌توانید از مسیر جاده تلو هم به سمت لواسان بروید.

چه فصلی از سال برای بازدید از جاهای دیدنی لواسانات مناسب است؟

درست است که لواسان تهران آب‌وهوایی ییلاقی دارد و در بهار و تابستان بسیار دیدنی و زیباست اما هر چهار فصل سال جذابیت خاص خود را برای دیدن این منطقه زیبا و کوچه‌باغ‌هایش دارد. در تابستان هوای آن خنک‌تر از تهران است و به همین دلیل در روزهای تعطیل، مسیرهای ورودی به لواسان حسابی شلوغ می‌شود.

از طرفی طبیعت لواسان در فصل بهار بسیار گیرا و چشم‌نواز است پس نباید گشت‌وگذار در روستاهای این اطراف را در بهار از دست داد. جاهای دیدنی لواسان در پاییز هم بسیار دیدنی و بی‌نظیر می‌شود.

تماشای طبیعت هفت‌رنگ این منطقه در سوز و سرمای دل‌چسب هوای پاییزی قلبتان را حسابی گرم می‌کند. اگر هم جز آن دسته هستید که از تماشای سفیدی برف لذت می‌برند پیشنهاد می‌کنیم زمستان زیبای لواسانات را از دست ندهید.

بازدید از کدام جاهای دیدنی لواسان در اولویت قرار دارد؟

لواسان جذابیت‌های گردشگری و توریستی زیادی در دل خود جای داده است. اگر می‌خواهید در فرصت محدودی از طبیعت زیبای آن دیدن کنید خوب است که بازدید از این 7 مورد را در برنامه خود قرار دهید. کدام 7 مورد؟ الان به شما می‌گوییم.

گردنه قوچک

یکی از اولین جاهای دیدنی لواسان گردنه قوچک است؛ اما چرا باید از این گردنه دیدن کنیم؟ گردنه قوچک گردنه‌ای است که تهران را به منطقه شمیرانات و جاهای دیدنی لواسان متصل می‌سازد.

علاوه بر این در اینجا شاهد پارک جنگلی لواسان هم هستید. البته لواسان چند پارک جنگلی دارد و این پارک را با نام پارک جنگلی قوچک هم می‌شناسند.

گردنه قوچک

اینجا اولین جایی است که در مسیر تهران به سمت لواسان می‌بینید پس بهتر است از فرصت استفاده کنید و در این بین سری به گردنه قوچک بزنید. حتی اگر فرصتتان خیلی محدود است و برای گشت‌ و گذار در لواسان وقت ندارید، می‌توانید برای خوردن وعده ناهار روی پارک جنگلی قوچک حساب کنید و چندساعتی را مهمان طبیعت این پارک باشید.

رودخانه جاجرود

تعداد رودخانه‌‌های اطراف لواسان کم نیست؛ اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها رودخانه جاجرود است. این رودخانه از مطرح‌ترین جاهای دیدنی منطقه به حساب می‌آید و بازدید از آن خالی از لطف نیست. این رودخانه از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد و حدود 140 کیلومتر طول دارد.

رودخانه جاجرود
دریاچه و سد لتیان

آب این سد از رودخانه‌‌های لواسان تأمین می‌شود. شاید علت نام‌گذاری این سد برایتان جالب باشد.

زمانی که این سد را به منظور تأمین آب شرب شهر تهران احداث کردند دریاچه‌ای در پشت سد ایجاد شد. با شکل‌گیری این دریاچه روستایی به نام لتیان به طور کامل زیر آب رفت. بعد از این اتفاق نام سد و دریاچه را به نام روستای زیر آب رفته تغییر دادند.

سد لتیان

حالا این دریاچه به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های منطقه تبدیل شده است که علاوه بر فراهم نمودن موقعیتی برای گلگشت در تپه‌های سرسبز اطراف، فرصتی برای تجربه ماهیگیری را هم به گردشگران می‌دهد.

در حال حاضر فقط ماهی کپورکراس و ماهی سفید رودخانه‌ای و زردپر در این سد مشاهده شده‌اند. در صورتی که چند سال پیش ماهی قزل‌آلا یکی از ماهی‌های مشهور این سد بوده که دیگر مشاهده نشده است.

ایستگاه‌های قایقرانی و اسکی روی آب این دریاچه هم که زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام می‌شود، تفریح لذت‌بخشی است که می‌تواند خستگی یک هفته کار و تلاش را از تن شما بیرون کند و شادابی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

پارک جنگلی تلو

احتمالاً نام تلو را شنیده‌اید. تلو نام یک پارک لواسان است که در کیلومتر 5 جاده‌ای به همین نام واقع شده است. پارک جنگلی تلو یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی لواسانات به شمار می‌رود که بعضی‌ها آن را با نام پارک جنگلی غزال می‌شناسند.

چیزی که پارک جنگلی تلو را برای گردشگران متمایز می‌کند این است که با وجود فاصله بسیار کمی که از تهران دارد از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متفاوت از پارک‌های جنگلی تهران است.

تعداد زیادی از ساکنان پایتخت ترجیح می‌دهند آخر هفته‌های خود را در پارک جنگلی تلو سپری کنند پس اگر نمی‌خواهید در شلوغی از این پارک دیدن کنید برنامه گشت‌وگذارتان را به روزهای وسط هفته موکول کنید.

روستای افجه

یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی لواسان روستایی به نام افجه است. البته در اطراف لواسان روستاها و ییلاق‌های دیدنی کم نیست اما افجه دو ویژگی خاص دارد که همین دو ویژگی آن باعث شده گردشگران در سفر به لواسان تمایل زیادی برای بازدید از این روستا داشته باشند.

روستای افجه

اولین ویژگی روستای افجه که آن را محبوب کرده است مسیر دسترسی بسیار راحت به آنچه از تهران و چه از لواسان است؛ و اما دومین ویژگی منحصربه‌فرد افجه قرارگیری دشتی دیدنی در این روستا است که از آن با نام دشت هویج یاد می‌شود.

اگر ساکن تهران هستید خوب است بدانید که اینجا یکی از خاص‌ترین مقاصد سفر یک‌روزه در اطراف پایتخت است.

آبشار ناران

در منطقه لواسان هرچه که بخواهید وجود دارد. از رودخانه و دریاچه گرفته تا دشت و کوه و آبشار، آبشار ناران هم یک آبشار بسیار دیدنی در نزدیکی روستای کند علیای لواسان است. این آبشار از خاص‌ترین جاهای دیدنی این منطقه به حساب می‌آید اول به دلیل اینکه فاصله کمی تا تهران دارد و دومین دلیل هم محل قرارگیری آن است.

این آبشار در یکی از تاریخی‌ترین روستاهای بخش لواسانات واقع شده است و همین موجب می‌شود که شما در بازدید از آن یک روز هیجان‌انگیز را پشت سر بگذارید.

حواستان باشد در این بازدید از تپه‌های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیرتازه غافل نشوید. این جاذبه‌های تاریخی در روستای کند علیا قدمتی برابر با اوایل دوره اسلامی دارند.

غار هملون

غار هملون در نزدیکی شهر میگون قرار دارد اما هنوز از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی لواسان یاد می‌شود.

دره، آبشار و دو غار هملون کوچک و هملون بزرگ همگی در یک منطقه و در فاصله‌های کمی از یکدیگر واقع شده‌اند. خوب است که یک روز کامل را برای بازدید از این سه جاذبه دیدنی در نظر بگیرید و از این گشت‌وگذار حسابی لذت ببرید.

https://mag.zigocamp.com/post/760
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *