کاروانسرای انارک؛ اقامت در کویر به سبک قاجار

مجله زیگوکمپ » کاروانسرای انارک؛ اقامت در کویر به سبک قاجار
کاروانسرای انارک؛ اقامت در کویر به سبک قاجار
اقامت در کاروانسرای انارک-زیگوکمپ

یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی، اقامت در کاروانسراهای تاریخی ایران است. «کاروانسرای انارک» در نائین در استان اصفهان یکی از همین بناهای تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. با مجله زیگوکمپ همراه شوید تا سری به رباط تاریخی و زیبای انارک بزنیم.

کاروانسرای انارک کجاست؟

انارک شهری کویری و تاریخی است که در 230 کیلومتری شمال شرق اصفهان در شهرستان نائین قرار دارد. تاریخچه این شهر با قلعه و حصارهای آن، به دوران صفویه و زمان شاه عباس اول باز می‎گردد.

این شهر تاریخی را به سبب وجود باغ‎های فراوان انار، انارک می‏خوانند.

کاروانسرای انارک در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر انارک به نام محله رباط و در فاصله 10کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد.

وجود یک کتیبه سنگی مرمری بر سر در آن، نشان دهنده این است که قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار و سال 1310 باز می‌گردد. بر طبق نوشته کتیبه کاروانسرای انارک توسط حاج محمد علی حاج حیدر انارکی ساخته شده است

رباط انارک-زیگوکمپ

بنای کاروانسرا

این بنای قاجاری که به کاروانسرای مشجر نیز معروف است مربع شکل و به سبک چهار ایوانی ساخته شده است. از در که وارد می‎شوید حیاط بزرگی که دورتادورش را اتاق یا همان حجره فرا گرفته و دو شاه‎نشینی که در سمت غرب و شرق قرار دارد، دیده می‎شود.

ورودی این بنا دارای شش صفه با مال‎بندهایی است که محل بستن احشام و نشستن مالداران بوده است.

مصالح به کار رفته در این کاروانسرا از سنگ و خشت و آجر است که نمای داخلی و بیرونی آن آجری است. مساحت این بنا 1600 متر مربع است.

رباط انارک؛ اقامتی باصفا در گذشته

کاروانسرای انارک توسط آقای سیاوش جلالی مرمت شده و با نام «رباط انارک» پذیرای گردشگران است. این اقامتگاه دارای ۲۳ اتاق است که هر اتاق گنجایش دو الی سه نفر را دارد.

در هر اتاق دو یا سه دست رخت خواب شامل تشک، روانداز و بالش وجود دارد و دو طاقچه در طرفین اتاق تعبیه شده است. دیدن این منظره ساده و بی غل و غش، حسی خوشایند و تجربه‌ای متفاوت در شما ایجاد خواهد کرد.

اقامت در کاروانسرای انارک-زیگوکمپ

اطراف کاروانسرای انارک از درختان کوره گز پوشیده شده که آب آنها از 3 چاه آب شیرین تامین می‌شود. منطقه حفاظت شده جانوری و سه آب انبار که فقط یکی از آنها قابل استفاده می باشد در نزدیکی این اقامتگاه هستند.

نکتۀ قابل توجه اقامتگاه رباط انارک این است که در زمان بازسازی آن به مسائل محیط زیستی توجه شده و به همین دلیل برای گرم کردن آب مجموعه، از صفحات خورشیدی تعبیه شده بر پشت بام کاروانسرا استفاده می‌شود.

گردشگران می‌توانند از کارگاه‌های صنایع دستی و قالی‌بافی، مسجد جامع نائین و خانه پیرنیا بازدید کنند و از کویرنوردی، شب نشینی دور آتش و تماشای غروب آفتاب لذت ببرند.

شهر انارک-زیگوکمپ
جاذبه‌های دیدنی اطراف انارک

این کاروانسرا در نزدیکی اماکن گردشگری و تاریخی زیادی همچون معدن تاریخی نخلک (قدیمی‌ترین معدن سرب جهان)، روستاهای گردشگری و کویری گرمه، مصر، بیاضه، فرحزاد، چوپانان، هفتومان و عروسان قرار گرفته است و از این جهت می‌تواند محل مناسبی برای اقامت گردشگرانی که می‌خواهند از این مکان‌ها دیدن کنند، باشد.

https://mag.zigocamp.com/post/874
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *