تجهیزات طبیعت‌گردی؛ ریز و درشت نیازمندی‌های یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » تجهیزات طبیعت‌گردی؛ ریز و درشت نیازمندی‌های یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای
تجهیزات طبیعت‌گردی؛ ریز و درشت نیازمندی‌های یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای
تجهیزات طبیعت‌گردی

برای یک کمپینگ مفرح و هیجان‌انگیز داشتن تجهیزات طبیعت‌گردی کارآمد و تخصصی، می‌تواند تجربه‌ی جالب‌تری برای شما بسازد. بعضی از این تجهیزات طبیعت‌گردی واجب و ضروری نیستند اما بدون داشتن بعضی از آن‌ها، سفر آن چنان که باید مزه نمی‌دهد! در این مقاله مجله زیگوکمپ به سراغ معرفی تجهیزات طبیعت‌گردی و ضرورت آن‌ها رفته‌ایم.


کوله پشتی، مهم‌ترین همراه طبیعت‌گردی

کوله پشتی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی است. اصلا بدون کوله شما وسایل‌تان در چه وسیله‌ای می‌خواهید حمل کنید. بسته به تعداد روز سفر خود باید اندازه کوله را مشخص کنید.

کوله های یک روزه

این نوع کوله‌ها حدودا ۴۰ لیتری هستند، سایز کوچکی دارند و در سفرهای یک روزه به کار می‌روند.


کوله‌های چند روزه

 این کوله‌های طبیعت‌گردی، سایز بزرگتری دارند که در سفرهای کوله‌گردی و چند روزه‌ای که شاید شهرگردی هم دارد، به کار می‌روند.

روکش کوله

کوله‌های طبیعت گردی معمولا روکش‌هایی دارند که ضد آب بوده و البته در برخی مواقع به خاطر کثیف نشدن کوله از آن استفاده می‌شود. رنگ این روکش ها معمولا کمی جیغ است، برای این‌که در هوای بارانی و مه آلود دیگر همسفران بتوانند شما را پیدا کنند.

کوله پشتی کمپینگ و طبیعتگردی

کفش ترِکینگ، سبک و راحت

 انتخاب یک کفش نامناسب می‌تواند طبیعت‌گردی شما را به یک تراژدی تبدیل کند! بنابراین در انتخاب این وسیله مهم دقت کنید. کفش‌های ترکینگ معمولا در طبیعت گردی‌های سبک به کار می‌روند و از کفش کوه کمی سبک‌تر هستند.

کفش طبیعت گردی و ترکینگ

لباس بیس، تکنیک طبیعت‌گردان حرفه‌ای

به طور کلی طبیعت‌گردان اعتقاد دارند که برای سفر و گشت و گذار در طبیعت، باید لباس‌ها را لایه لایه انتخاب کرد. این مورد از اصطلاحات طبیعت‌گردی که «لباس بیس»(base layer) یا لایه اول گفته می‌شود، لباسی است که معمولا نازک با آستین‌های بلند است که نباید جایگزین لباس اصلی شما شود. البته در برخی مواقع می‌توان این لباس را بدون پوشیدن لباس دیگری استفاده کرد.

پُلار

نوعی از لباس‌ مانند کاپشن است که ۱۰۰% پلی استر هستند و ترکیبی از کرک مصنوعی و یک لایه پایل (پنبه‌ای) در خود جای داده‌اند. پلار گزینه مناسبی برای پوشش در هوای باد و طوفان است.

لباس پلار

اسکارف

اسکارف که یکی از کاربردی‌ترین وتجهیزات طبیعت‌گردی است، به دستمال‌های مخصوص گفته می‌شود که حالت ارتجاعی خوبی دارد و در طبیعت‌گردی به عنوان دستمال سر، ماسک، چشم بند، مچ‌بند و … استفاده می‌شود.

اسکارف در کمپینگ-زیگوکمپ

گِتر

گتر پوششی است که از از مچ پا و روی کفش، تا بالای ساقتان را پوشش می‌دهد و معمولا برای جلوگیری از ورود برف به درون کفش روی آن بسته می‌‌شود.

کاربرد گتر در کمپینگ و طبیعت گردی


پانچو

پانچو یکی از مهم‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی البته در روزهای بارانی است. پوششی ضد آب که در مواقع بارانی پوشیده می‌شود و انواع مختلفی دارد که شامل پوشش آستین، بدون پوشش آستین و پوشش کوله نیز هست.

کیسه خواب، یک شب‌مانی امن و راحت

همانطور که از نام آن پیداست، به کیسه ای که در آن می‌خوابید گفته می‌شود. معمولا به همراه کیسه خواب، از زیرانداز کیسه خواب نیز استفاده می‌شود تا علاوه بر عدم انتقال سرما، از آسیب دیدن کیسه خواب نیز جلوگیری شود.

 

کیسه خواب مسافرتی

باتوم

این وسیله یک نوع عصا است که در مسیرهای طبیعت‌گردی به کار می‌رود. باتوم یا عصای کوهنوردی باعث می‌شود که وزن بدن شما تقسیم شده، کمتر خسته شوید، برای صعود و یا در سراشیبی‌ها برای حفظ تعادل از آن استفاده کنیدکه در نهایت آسیب وارده به بدن شما را تا حد امکان کم خواهد کرد.

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

GPS یا مکان نما

نوعی دستگاه‌ مسیریابی است که در آن می‌توانید مسیرتان را در جنگل، کوه و … پیدا کنید.


گاز

گاز که کوتاه شده اجاق گاز سفری است به کپسول و سرشعله‌ گفته می‌شود که معمولا کوچک و سبک هستند و در مسیرهای طبیعت گردی استفاده می شوند.

کپسول گاز سفری و کمپینگ

هِدلامپ

 هدلامپ یا هدلایت، چراغی است که معمولا روی پیشانی شما قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن در شب روشنایی داشته باشید.

هدلامپ

ژل آتش زا

 اگر تا به حال در طبیعت یا بر روی منقل آتش درست کرده‌اید پس احتمالا بااین نام آشنا هستید. این ژل که معمولا آبی رنگ است با قدرت اشتعال پذیری خود، بر روی هیزم، چوب یا ذغال ریخته می‌شود تا بتوانید به راحتی و با سرعت، آتش خود را برپا کنید.

آتش زنه

وسیله ای که با اصطکاک جرقه زده و می توانید با آن آتش روشن کنید. سنگ چخماق از جمله این موارد است.

آتش زنه ابزار کمپینگ و طبیعت گردی

 

چادر مسافرتی، یکی از مهم‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی برای شب‌مانی

چادرهای مسافرتی را که حتما می‌شناسید. در یکی از مقاله‌های زیگوکمپ مفصل درباره انواع چادر مسافرتی صحبت کردیم.

موقع انتخاب چادر مناسب بهتر است از چادرهای قابل تنفسی استفاده کنید که سقف آن‌ها حالت توری داشته و پنجره‌هایی نیز دارد.

چادرهای دوپوش هم برای هوای بارانی و مرطوب گزینه مناسبی هستند. این نوع چادرها، یک پوشش جداگانه نیز دارند که در مواقع بارانی روی چادر انداخته شده و توسط میخ‌هایی در زمین فرو می‌روند. پوشش دوم چادر را باید به گونه‌ای بنا کنید که با پوشش اولیه چادر برخورد نداشته باشد.

چادر مسافرتی طبیعت گردی

کمل بک

 کمل بک به کیسه آبی گفته می‌شود که پشت کوله‌پشتی قرار گرفته و توسط یک لوله می‌توانید آب موجود در آن را در حین طبیعت‌گردی بنوشید.

 

کمل بک یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی کارآمد
4.3/5 - (3 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *