آفرود؛ تجربه‌ای هیجان‌انگیز

مجله زیگوکمپ » راهنمای آفرود » آفرود؛ تجربه‌ای هیجان‌انگیز
آفرود؛ تجربه‌ای هیجان‌انگیز
آفرود در کویر

آفرود سواری اصلا ترسناک نیست. با توجه به هیجان انگیز بودن این تجربه‌ی شیرین، این روزها گروهی از جوان‌ها دل به جاده‌های کویری یا کوه و کمر‌های شمالی کشور ‌می‌زنند و حسابی از این همه هیجان لذت ‌می‌برند. در این مقاله زیگوکمپ مقدمات لازم برای یک آفرودنوردی پرهیجان را به شما معرفی خواهیم کرد.

آفرود با ماشین دو دیفرانسیل

دیفرانسیل چیست؟

دیفرانسیل یکی از مهمترین اجزای خودرو است که وظیفه تغییر جهت انتقال نیرو را به‌ عهده دارد. در واقع دیفرانسیل، نیروی موتور را به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌کند تا هر قسمت چرخ را به گردش درآورند.

خودرو دو دیفرانسیل چیست؟

در این نوع خودروها جهت به قدرت رساندن هر چهار چرخ و عملکرد بهتر حرکتی، از دو دیفرانسیل برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو و عقب استفاده می‌کنند. از نکات مثبت این خودرو‌ها باید به افزایش پایداری و بالاتر بودن هندلینگ آنها اشاره کرد.

دیفرانسیل خودرو

جزییاتی که باید قبل از آفرود نوردی از ماشین دو دیفرانسل خود بدانید:

کاملا نسبت به کنترل ماشین خود آگاه باشید. لازم است بدانید که این تمام چرخ محرک چگونه کار می‌کند.

از محل قرار گرفتن چرخ‌ها و جک‌های کمکی مطلع باشید و قبل از سفر راجع به اینکه چگونه از این قطعات یدکی استفاده کنید، کامل اطلاعات کسب کنید.

ابعاد آفرود نوردتان را بدانید. منظور ما از ابعاد مواردی مانند وزن و ارتفاع خودرو است.

از آنجایی که مسیر آفرود به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و ممکن است در جایی از مسیر مجبور به تغییر ناگهانی مسیر باشید دانستن برخی نکات بسیار مهم است:

خودروی شما ‌می‌تواند سه نوع زاویه با سطح زمین بسازد :

زاویه‌ی نزدیک شدن: اگر یک خط فرضی از محل تماس چرخ‌های جلو با زمین تا اولین نقطه‌ی سپر جلو در نظر بگیرید زاویه‌ای تقریبی به دست ‌می‌آید. به این زاویه زاویه‌ی نزدیک شدگی ‌می‌گویند.

زاویه‌ی انحراف: اگر یک خط فرضی از محل تماس چرخ‌های عقب با زمین تا اولین نقطه‌ی سپر عقب در نظر بگیرید زاویه‌ای تقریبی به دست ‌می‌آید. به این زاویه زاویه‌ی انحراف ‌می‌گویند.

زاویه رمپ: بیش ترین زاویه‌ای که ماشین آفرودی‌تان  در یک سرپایینی بدون گیر کردن دیفرانسیل با زمین ‌می‌تواند داشته باشد را زاویه‌ی رمپ ‌می‌گویند.

آفرود
  • دانستن اینکه کم‌ترین فاصله خودرویتان با زمین در کدام قسمت ماشین است هم از نکات مهم آفرود نوردی است.
  • سواری کردن با یک ماشین دو دیفرانسلی، راه و روش خودش را دارد. قبل از تصمیم برای آفرود نوردی حتما مطمین شوید که به خوبی ‌می‌توانید کنترل ماشین را در پیچ‌ها در دست داشته باشید.
  • سیستم خودروی شما اجازه فعال یا غیر فعال کردن قفل دیفرانسیل را به شما ‌می‌دهد . توجه داشته باشید که قسمت  LOW برای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین چرخ‌های طرفین است و حالت HIGH به معنی کنترل لغزش است.  اگر سیستم خودروی شما قدیمی ‌است دنده اضافی، کنار دنده اصلی این کار را برای شما انجام ‌می‌دهد.

دانستن اینکه در چه حالتی خودرو را در حالت Low یا High  قرار دهید تا در رسیدن به پیچ‌ها بتوانید بدون خطر چپ شدگی دور بزنید را حتما قبل از سفر با خودتان تمرین کنید.

  • اگر بر روی چرخ‌های شما از سیستم دستی قفل شدن چرخ یا locking hub استفاده شده قبل از سفر حتما آن را امتحان کنید تا نحوه کار با آن را بلد باشید.

سیستم قفل locking hub در ماشین‌های آفرودی به گونه‌ای کار ‌می‌کند که اگر سیستم قفل از روی اکسل جلوی ماشین باز شود چرخ‌های جلو آزادانه قابلیت چرخش داشته باشند.

  • در یک سفر آفرودی ممکن است مجبور باشید از میان رودخانه رد شوید. پس حواستان به محل دقیق قرارگیری سیستم کامپیوتری ماشین‌تان باشد. خیس شدن سیستم دیجیتال ماشین ‌می‌تواند برایتان سنگین تمام شود.
آفرود

چک کردن قطعات یدکی :

چهار چرخ اصلی و هم چنین تایرهای کمکی را چک کنید که سالم باشند و عاج خود را از دست نداده باشند. روغن ریزی‌های احتمالی ماشین را از یک روز قبل چک کنید.  از سالم بودن سیستم ترمز و فرمان نیز مطمئن شوید.

فیلتر‌های هوا و روغن، تسمه و شیلنگ‌های بنزین و هوا را چک کرده و حواستان به ارتفاع روغن در مخزنه‌ی روغن باشد.

اقدامات ایمنی :

برداشتن جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.

قبل از حرکت تغییرات آب و هوایی منطقه را در نظر داشته باشید.

حداقل یک همسفر داشته باشید. اگر بتوانید از دوستانتان دعوت کنید که حداقل دو ماشینی به آفرود نوردی بروید، خیلی بهتر است. به فردی از اقوام‌تان در خانه، محل دقیقی که قرار است بروید را اطلاع دهید و تا جایی که سیستم‌های ارتباطی اجازه ‌می‌دهد با آن‌ها در ارتباط باشید. شماره ی پلیس راه و کمک‌های جاده ای مسیری که قصد رفتن به آن را دارید همراه داشته باشید.

حواستان به این نکته باشد که وسایل سفر را چه طور در ماشین جای ‌می‌دهید. اگر عقب ماشین را خیلی سنگین کنید، اکسل عقب ممکن است کمی‌حالت خم شدگی پیدا کند که همین قضیه منجر به کم شدن زاویه‌ی انحراف خودرو و در نتیجه کم شدن حداکثر زاویه‌ای که ‌می‌توانید بی خطر از یک سر بالایی یا سرپایینی عبور کنید بشود.

به طور کلی توزیع نکردن مساوی بار روی خودرو ‌می‌تواند مرکز گرانش خودرو را از حالت مرکز ماشین، خارج کرده و ماشین آفرودی را از حالت پایدار خارج کند. عواقب مربوط به رعایت نکردن این نکات را در هنگام مواجهه با یک صخره به چشم خود خواهید دید.

تجربه‌ی سفر آفرودی

به طور کلی همان‌قدر که آفرود نوردی پر هیجان است، خطرناک هم هست. هرگز به تنهایی سفر نکنید و چنانچه تجربه‌ی کافی ندارید بهتر است برای بار اول با تور‌های آفرود سفر کنید تا چم و خم رانندگی در مسیر‌های سخت را از نزدیک ببینید و خودتان را برای مواجهه با خطرات مسیر آماده کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/744
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *